In Vlaanderen zijn er momenteel zo’n 60 inactieve trajectcontroles. Dat er zoveel controles niet werken, heeft onder andere te maken met de samenwerking tussen Vlaanderen en de federale regering. Er was sprake van een tekort aan connectoren, waardoor veel overtreders niet bekeurd zijn. De Vlaamse minister van mobiliteit, Lydia Peeters, geeft aan dat ze nu een oplossing hebben gevonden. Dit in reactie op de schriftelijke vraag van Marino Keulen van de politieke partij Open Vlaanderen.
‘De leverancier maakt zich sterk dat de keten ondertussen volledig functioneert’, zegt ze. Aan de grens met Nederland komen ook een hoop nieuwe trajectcontroles, dat wordt dus even extra opletten als je de grens over gaat. Vooral in de regio Zeeuws-Vlaanderen worden er veel extra camera’s geïnstalleerd. Maar ook bij de grensovergangen in de buurt van Maastricht, Roermond, Eindhoven en Tilburg. De verkeersboetes in België zijn dan misschien goedkoper dan in Nederland, maar veel scheelt het niet meer.
Peeters vertelt ook dat ze het ANPR-cameraschild binnenkort in dienst nemen. In 2015 kondigde de federale regering deze vorm van automatische kentekenplaatherkenning al aan. Het cameraschild dient bijvoorbeeld voor het opsporen van rondtrekkende dievenbendes. Het schild zou begin dit jaar in werking gezet worden, maar werd ook uitgesteld door technische problemen. ‘De technische problemen zijn inmiddels opgelost en de operationalisering is nakend’, vertelt Peeters.
Het ANPR-cameraschild moet nog wel een evaluatie van de privacycommissie ondergaan voordat de regering het kan inzetten. De laatste tests van het cameraschild vinden deze maand nog plaats. ‘Handhaving is een cruciale factor om te zorgen voor meer verkeersveiligheid en de trajectcontroles zijn daarin een belangrijk element’, zegt Keulen. ‘Overdreven snelheid blijft een killer in het verkeer en trajectcontroles hebben hun effect bewezen om de mentaliteit van de weggebruikers te sturen.’
Reacties