Als je het over stikstof wilt hebben: ga eens na wat het voor brandstof kost om te remmen voor een vrachtwagen en daarna weer op te trekken. Of vrachtwagens zelf die uit de slipstream duiken om vervolgens full pull de andere snelwegmammoet proberen in te halen. Misschien dat het geen donder uitmaakt, maar dan blijft het voornamelijk irritant. De vrachtwagenchauffeurs proberen ook maar hun werk te doen, maar voor het overige verkeer is het fijn dat het inhaalverbod voor vrachtwagens wordt uitgebreid op 1 januari 2020. Op totaal 80 extra kilometers aan Nederlandse snelweg geldt binnenkort een inhaalverbod, in de meeste gevallen tussen tijdens de spitsuren, dus tussen 06:00 en 10:00 uur en tussen 15:00 en 19:00 uur. De uitbreiding moet de doorstroming van het verkeer bevorderen. Het gaat om de snelwegen A6, A7 en A28 (daar is het zelfs tussen 06:00 en 19:00) in het noorden van het land. Het aantal kilometers waar een inhaalverbod voor vrachtverkeer (IVV) geldt, stijgt van 867 naar 947 kilometer. Over vijf jaar gaat Rijkswaterstaat wederom kijken of er op meer plekken een verbod moet komen.

kaart: Inhaalverbod voor vrachtwagens

Foto: Rijkswaterstaat

Reacties

  • Patrick heeft op 3 oktober 2019 geschreven:

    Inderdaad de vrachtwagen chauffeurs proberen ook maar hun werk te doen. Maar die doen hun werk al op het moment dat de kantoorlui nog onderweg naar het werk zijn. En doen nog steeds hun werk op het moment dat de kantoorlui onderweg naar huis gaan. En omdat die op tijd op de zaak en aan het avond eten moeten zitten mogen de vrachtwagens niet inhalen. Zou het niet eerlijker zijn als het andersom was. Want nu zijn de chauffeurs langer bezig omdat de ander op tijd thuis wil zijn.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Patrick Reactie annuleren

(verplicht)