Kennen jullie de Honda Integra Type R nog? Dat is een van de meest pure rijmachines van de jaren ’90. Niet alleen was het de beste voorwielaandrijver van zijn tijd, maar het is een van de best rijdende auto’s aller tijden. Dit omdat de Type R veel onderdelen had die eigenlijk ontwikkeld waren om mee te racen. We zijn verheugd om te melden dat die dagen terug zijn met de nieuwe Acura Integra Type S HRC.

Bij het zien van de specsheet van de Acura Integra Type S HRC moesten we eigenlijk meteen denken aan de briljante Integra Type R. Acura is het luxemerk van Honda (zoals Lexus het luxemerk is van Toyota). De reguliere Integra is gebaseerd op de Civic en concurreert met auto’s als de Audi A3 Limousine, BMW 2-serie Gran Coupé of Mercedes-Benz A-Klasse Limousine.

Integra Type S HRC is moderne Type R

Dan is er het topmodel, de Acura Integra Type S. Deze combineert de luxe body van de Acura met de techniek uit de Honda Civic Type R. Dat is al een geweldige pretpakket, maar met de ‘HRC’ gaan ze drie stappen verder. Het mooie is dat de HRC niet zozeer meer vermogen heeft, maar toch sneller is. Zowel in rechte lijn als op een circuit.

Acura RSX Type S HRC geel voorzijde

De prestaties hebben ze bij HRC (Honda Racing Center) bereikt door het gewicht te verlagen. Zo heeft de Integra Type S HRC géén achterbank. In plaats daarvan zien we een hoop koolstofvezel en een halve rolkooi. Er zijn ook uiterlijke wijzigingen, waarbij wederom kwistig gestrooid wordt met het prijzige koolstofvezel. Dit zorgt voor een gewichtsreductie van zo’n 90 kilo.

PEPERDUUR

Daarmee scoort de auto gek genoeg slechter op de gepatenteerde TopGear PEPERDUUR-prijsindex. Die 90 kilo is extra knap als je ziet dat de Integra Type S HRC extra hardware mee heeft. De grote wielen zijn gesmeed en aanzienlijk lichter (en sterker) dan standaard. Deze wielen passen perfect in de de verbrede wielkasten. Verder zijn er ook nog extra spoilers, splitters en dergelijke.

Al die aerodynamische toevoegingen hebben overigens ook een functie, naast er mooi uitzien. Het zorgt voor extra downforce alsmede extra stabiliteit, ook in de bochten. Sowieso heb je dan met het instelbare onderstel met lichtgewicht velgen en griprijke P-Zero Trofeo R-banden. Deze banden zijn nét straatlegaal.

Acura RSX Type S HRC achterbank

Tenslotte nog eventjes de motor. Die levert weliswaar hetzelfde vermogen (320 pk), maar is zeker niet standaard. Zo heeft de motor twee oliekoelers, een veel grotere intercooler en wat liberaler afgesteld uitlaatsysteem. Over productieplannen is nu nog niets bekend. Wellicht dat de onderdelen als upgrade beschikbaar komen, of dat Acura de auto in beperkte aantallen gaat leveren.

Reacties

  • Lusty heeft op 17 augustus 2024 geschreven:

    HRC staat voor Honda Racing Corporation 😅

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)