Interview met Niki Lauda - Deel 3

Als je met de anti-held van Rush wilt praten, kun je maar beter diep in de materie zitten. Gelukkig hebben wij daarvoor precies de juiste man

Interview met Niki Lauda - Deel 3
Foto('s): Frank Bauer

Lees eerst: Interview met Niki Lauda – Deel 1 en Deel 2

Eddie Jordan: Volgend jaar dienen zich nieuwe regels aan. Ben je het met de inhoud daarvan eens?
Niki Lauda: Ja, wel met het potentieel ervan, want ik denk dat we het DNA van de F1 aan het kwijtraken zijn. Waarom? Omdat veiligheid voor de FIA heel belangrijk is, wat op zich goed is. De circuits zijn zo gebouwd dat niemand meer ergens tegenaan kan rijden. Alles gaat dezelfde kant op. Hierdoor kan een team als Mercedes domineren.
Door de nieuwe regels zijn de auto’s sneller, ze hebben bredere banden en meer neerwaartse druk, maar ze zijn ook moeilijker om te besturen en om er snelle tijden mee te zetten. Ik denk dat deze wijzigingen belangrijk zijn en dat we er de juiste beslissingen mee hebben genomen.
EJ: Maar je bent het toch niet eens met halo’s in de F1?
NL: Na de dood van Bianchi in Japan is het halo-idee ineens sterker geworden, hoewel dit ongeval daar niets mee te maken had. Het DNA is weg als iemand zegt: ‘Maar wat gebeurt er als iemand komt te overlijden?’ Ja, dat zou niet mogen gebeuren.
EJ: Maar het gebeurt.
NL: Zeker, het gebeurt, maar dit is autosport.
EJ: Het is gevaarlijk.
NL: Zeker, we leven hier in een gevaarlijke wereld en waar ligt de grens? Volgens mij moeten we niet racen met halo’s.
EJ: Bernie heeft gezegd dat hij wil proberen om de kleine teams meer te steunen, zodat ze een betere kans op succes hebben. Klopt dat?
NL: De verdeling van geld van tegenwoordig is totaal verkeerd. Ik denk dat je een vast budget moet hebben van bijvoorbeeld 80 miljoen dollar, zodat iedereen daarin gelijk is. Als de teams meer geld willen hebben, is dat alleen mogelijk als ze succesvol zijn, net zoals in de normale zakenwereld. Dit zou onderdeel van het volgende Concorde Agreement moeten zijn. Je moet eerst je geld verdienen, daarna kunnen we een nieuwe start maken.
EJ: In jouw tijd kon je via het stuur slechts een klein aantal zaken instellen. Wordt de coureur van tegenwoordig, met het grote aantal knoppen en instellingen, niet meer een techneut?
NL: Het heeft allemaal een technische achtergrond en iedere technicus wil een raceauto beter maken. Tegenwoordig kunnen ze je 5.000 verschillende instellingen geven, waarmee je in verschillende combinaties het differentieel, de rembalans, motorinstellingen en nog veel meer kunt aanpassen. Opnieuw is dan de vraag, waar trek je de grens?
EJ: Wat vind je van die jonge Verstappen? We hebben hem een race zien winnen en hij is vaker op het podium geëindigd.
NL: Hij heeft een stel ouders die de perfecte basis vormen, met een moeder die ook geracet heeft. Verstappen heeft dus de beste combinatie van zaad en moeder om als coureur uit geboren te worden. Slechts achttien jaar oud en al een race winnen – dat is ongelooflijk. Ik denk dat hierdoor jonge kinderen van over de hele wereld gemotiveerd worden, omdat Verstappen het ook gedaan heeft. Al die kinderen moeten nu naar hun ouders kijken. Als de vader een sukkel is en de moeder heeft nooit geracet, dan kunnen ze het wel vergeten.
EJ: Oké, maar jouw zoon is nooit wereld­kampioen geworden.
NL: Inderdaad, er zijn geen garanties. Mijn zoon Mathias wilde nooit echt racen toen hij achttien was. Waarom? Omdat hij is opgegroeid met Marlene. Marlene is het tegenovergestelde van iedere logisch denkende, normale racemoeder. Ze heeft een enorm hart. Ze is bang voor vrijwel alles in de wereld en ze heeft mijn kinderen een goed hart gegeven, maar geen logica.
EJ: Ben jij als voorzitter moedig genoeg om een jonge coureur aan te nemen, als het nodig is?
NL: Ik wil niets veranderen waardoor ik een situatie krijg met een sterke coureur en een ander die nog middenin een leerproces zit. Ik denk dat we aan ons team moeten vasthouden zoals het nu is en zoveel mogelijk races moeten winnen.
EJ: Laatste vraag. Wat is jouw nalatenschap?
NL: Dat ik met Ferrari’s geracet heb en nummer 1 ben geweest. Dat ik mezelf bijna om zeep heb geholpen in een Ferrari. En dat ik genoeg aantrekkingskracht op de mensen had zodat ze me volgden.
EJ: Dat is alles wat ik wilde weten. Niki, het is altijd fijn om in jouw gezelschap te zijn. Het is bovendien de eerste keer dat ik zo lang met je heb gezeten zonder dat er alcohol aan te pas kwam. Misschien kunnen we daar vanavond verandering in brengen.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken