Genesteld tussen alle uitmuntendheid die voortkwam uit de pen van legendarische Italiaanse ontwerper Giorgetto Giugiaro, zitten zowel de DeLorean als de Hyundai Pony Coupé; de laatste beïnvloedt de eerste, meent Hyundai. Je zou dus kunnen zeggen dat het bedrijf Terug Naar De Toekomst is gegaan, omdat de Pony weer deze Hyundai N Vision 74 concept heeft beïnvloed.
Misschien heb je het gemist, maar het automerk Delorean kwam pas ook met een nieuw model. De Delorean Alpha5 is een elektrische sportauto met een nogal generiek uiterlijk. We zouden bijna zeggen dat Hyundai een toffere moderne Delorean neerzet dan Delorean. Mits ze die grote achtervleugel vervangen voor iets subtielers, dan.
Geen flux capacitor in de Hyundai N Vision 74, maar wel een bijzondere hybride aandrijflijn. Een accu van 62,4 kWh wordt bijgestaan door de ‘meest geavanceerde’ brandstofcel van Hyundai ooit. Deze brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit. Je kunt dit studiemodel (waar dus geen productieplannen voor zijn) in 5 minuten voltanken met waterstof.
Specificaties Hyundai N Vision 74
Het vermogen van 680 pk en het koppel van 900 Nm worden naar de achterwielen gestuurd via een setje elektromotoren met torque vectoring, ‘waardoor een nauwkeurige en responsieve bochtenervaring mogelijk wordt’. Zoals de foto’s duidelijk maken, kun je er een aardig potje mee driften. Een 0-100-tijd is niet genoemd, maar de topsnelheid ligt in ieder geval boven de 250 km/u. Bij normaal rijgedrag moet een actieradius van 600 kilometer haalbaar zijn.
Het oogt als een Giugiaro-creatie
Niet onder de indruk van de specificaties? Dan kun je de kenmerkende flanken bewonderen die knipogen naar het originele tekenwerk van Giugiaro. Natuurlijk, de Hyundai N Vision 74 heeft een grote vleugel en een diffuser die groot genoeg is om in te vallen als hoverboard, maar het basissilhouet is heerlijk. Brede, uitlopende wielkasten omlijsten die retro-wielen, terwijl volledige nostalgiepunten worden toegekend aan de achterruit met lamellen.
De binnenkant is nog een raadsel
Er zijn nog geen foto’s van de binnenkant, maar Hyundai probeert te verduidelijken: ‘Het interieur is opnieuw geïnterpreteerd tot een aangename verblijfsruimte, zonder dat dat ten koste gaat van de pure architectuur van de Pony Coupe concept. De cockpit is op de bestuurder gericht; het is een mix van klassieke elementen uit het erfgoed van Hyundai en modern design zoals onder meer het digitale instrumentenpaneel en de analoge knoppen.’
Reacties