Toeren maken is eng. Al helemaal wanneer je in een bergachtig landschap terug richting NAP rijdt. In een lage versnelling met een loeiende motor naar beneden rollen, dat kan nooit goed zijn. Toch? Het boeiende YouTube-kanaal Engineering Explained (als we iemand vertrouwen voor technisch advies, is het deze gast) legt het in de onderstaande video uit.

Als je geen zin hebt om te lezen of te luisteren: het kan geen kwaad. Logisch ook: anders zouden autofabrikanten het niet zo makkelijk maken om op de motor af te remmen. En anders zouden autoriteiten bovenaan bergen geen bordjes plaatsen met ‘Use engine brake’ (of iets soortgelijks in een andere taal). Doe dit trouwens wel met mate; ros je auto niet in het rode (of in de buurt daarvan) naar beneden.

Op de motor afremmen goed voor de motor?

Wanneer je je voet van het gas haalt, spuit de motor geen brandstof meer in. Op de motor afremmen kost dus geen benzine of diesel. En de remmen slijten niet omdat de motor het remwerk doet. Hierdoor blijven je remmen ook lekker koel, zodat je onderaan de Stelvio-pas niet met kokende remmen staat.

Wat gebeurt er?

Je gasklep gaat dicht. De zuigers die naar beneden bewegen proberen nog lucht naar binnen te trekken. Het is het vacuüm dat de boel afremt. En dus niet de compressie, wat veel mensen denken. Hierbij ontstaat warmte in de motor, maar dat is niet erg. Daar heb je koelvloeistof voor.

Lees ook: Dit gebeurt er als je je auto met 65 km/u in zijn achteruit zet

Is op de motor afremmen slecht?

Advertentie

Reacties

  • c350e says at 11 september 2021:

    Ik rem vrijwel uitsluitend op mijn elektromotor 🙂 De schijven zijn na 6 jaar en 140.000km nog als nieuw.

    Reply
  • Taurus says at 13 oktober 2019:

    Ken je nog auto’s met een 2-takt motor?Ik niet.Zijn al meer dan 20 jaar verboden.

    Reply
  • O H says at 12 oktober 2019:

    Och, wat weten we t allemaal weer beter..?
    WALGELIJK TYPE MENSEN!
    ECHT OM VAN KOTSEN!!!
    Help elkaar eens inplaats van dom commentaar te geven🎬

    Reply
  • ik says at 9 oktober 2019:

    wat een klets ,als alle kleppen gesloten zijn en de zuiger compressie opbouwt zorgt dit natuurlijk ook voor een remmende werking en zelfs beter dan als de zuiger naar beneden gaat in de hierboven genoemde vacuüm,of werkt de nokken as ineens ook niet als je het gaspedaal los laat ??

    • The Avenger says at 14 januari 2020:

      nokken as werkt wel, maar als de lucht klep dicht is kan er geen lucht door je kleppen naar binnen komen. dus krijg je een vacuum. die compressie die jij noemt werkt niet, omdat er een sensor zit op de lucht klep die weer door geeft hoeveel brandstof er bij moet voor de stand van de lucht klep. als deze sensor op 0 staat wordt er ook geen brandstof gegeven. anders zou de motor verzuipen.

      Reply
    Reply
  • Gerard says at 8 oktober 2019:

    Afremmen door het vacuum in de motor ?
    Dus als ik bougies eruit draai en ik ga van de berg af dan remt m’n auto nog steeds af door het opgebouwde vacuum..Echt niet !
    Gasklep dicht zorgt idd voor vacuum, dit zorgt voor de rembekrachtiging. Hoe meer lucht, hoe meer compressie. Maar gasklep open en afremmen gaat niet samen.

    • The Avenger says at 14 januari 2020:

      nee, dat werkt niet inderdaad. want de bougies laten een gat achter dus kan er lucht in je cilinder komen, gezien het feit dat de bougie een vonk geeft net boven in de kamer.

      Reply
    Reply
  • Remy says at 2 mei 2019:

    Hi,
    Mijn diesel heeft geen gasklep. Dus ook geen vacuüm zoals wordt beschreven. Maar toch remt ie behoorlijk wanneer ik een berg afrijd in een lage versnelling. Hoe kan dat dan?

    • meindert says at 4 mei 2019:

      Een diesel remt af op de motor door de compressie die bijna 2x zo hoog is als bij benzine.

      Reply
    Reply
  • Burdt says at 30 april 2019:

    Van een berg af de begrenzer in? Hoe begrens je hem dan….

    • Arie says at 6 oktober 2019:

      Elke auto heeft een toerenbegrenzer. Je moet dus niet zo hard van de berg af rollen dat je toeren zo hoog op lopen dat de begrenzer zijn werk gaat doen.

      • Daniel says at 6 oktober 2019:

        En wat is het werk van de begrenzer dan? Juist ja ontsteking en brandstof afkappen. Wat doet ie ook alweer als je de berg afrold met t gas dicht? Juist ja niets inspuiten en ontsteken. Dus dr valt dan weinig te begrenzen idd

        • Maarten says at 6 oktober 2019:

          Het gaat hier natuurlijk om het maximum toerental! Niet overschreden! Zwevende kleppen en motorschade kan het gevolg zijn.

          Reply
        Reply
      Reply
    Reply
  • Jip says at 29 april 2019:

    Voor de klassiekers: In het uitzonderlijke geval dat men een twee-takt berg af rijdt een kleine kanttekening, met regelmaat gas geven! Al is ‘t ff met de koppeling in. Smering is nog steeds van belang!

    • Robbert says at 11 september 2021:

      Er van uitgaand dat die klassieke twee-takt een carburateur heeft krijgt deze nog steeds een klein beetje brandstof via de stationair schroef of stationair sproeier en dus ook nog gewoon smering.

      Reply
    • Bert says at 11 september 2021:

      Voor tweetakten geldt: zonder smering gaat alles naar de tering!

      • Coen says at 19 september 2021:

        Bij viertakten ook, maar die hebben een ander smeersysteem ! 🤔

        Reply
      Reply
    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie