Is op de motor afremmen slecht?

Heuvelafwaarts in een lage versnelling op de motor afremmen. Kan dat?

Porsche 911 GT3 2017 991.2
Porsche 911 GT3 2017 991.2

Toeren maken is eng. Al helemaal wanneer je in een bergachtig landschap terug richting NAP rijdt. In een lage versnelling met een loeiende motor naar beneden rollen, dat kan nooit goed zijn. Toch?

Het boeiende YouTube-kanaal Engineering Explained (als we iemand vertrouwen voor technisch advies, is het deze gast) legt het in de onderstaande video uit. Wat blijkt: het kan geen kwaad. Logisch ook: anders zouden autofabrikanten het niet zo makkelijk maken om op de motor af te remmen. En anders zouden autoriteiten bovenaan bergen geen bordjes plaatsen met ‘Use engine brake’ (of iets soortgelijks in een andere taal). Doe dit trouwens wel met mate; ros je auto niet in het rode (of in de buurt daarvan) naar beneden.

Op de motor afremmen goed voor de motor?

Wanneer je je voet van het gas haalt, spuit de motor geen brandstof meer in. Op de motor afremmen scheelt dus benzine. En de remmen slijten niet omdat de motor het remwerk doet. Hierdoor blijven je remmen ook lekker koel, zodat je onderaan de Stelvio-pas niet met kokende remmen staat.

Wat gebeurt er?

Je gasklep gaat dicht. De zuigers die naar beneden bewegen proberen nog lucht naar binnen te trekken. Het is het vacuüm dat de boel afremt. En dus niet de compressie, wat veel mensen denken. Hierbij ontstaat warmte in de motor, maar dat is niet erg. Daar heb je koelvloeistof voor.

Lees ook: Dit gebeurt er als je je auto met 65 km/u in zijn achteruit zet

Is op de motor afremmen slecht?

Reacties
  1. Taurus zegt op 13 oktober 2019 om 11:42:

    Ken je nog auto’s met een 2-takt motor?Ik niet.Zijn al meer dan 20 jaar verboden.

  2. O H zegt op 12 oktober 2019 om 05:06:

    Och, wat weten we t allemaal weer beter..?
    WALGELIJK TYPE MENSEN!
    ECHT OM VAN KOTSEN!!!
    Help elkaar eens inplaats van dom commentaar te geven🎬

  3. ik zegt op 9 oktober 2019 om 22:54:

    wat een klets ,als alle kleppen gesloten zijn en de zuiger compressie opbouwt zorgt dit natuurlijk ook voor een remmende werking en zelfs beter dan als de zuiger naar beneden gaat in de hierboven genoemde vacuüm,of werkt de nokken as ineens ook niet als je het gaspedaal los laat ??

  4. Gerard zegt op 8 oktober 2019 om 22:16:

    Afremmen door het vacuum in de motor ?
    Dus als ik bougies eruit draai en ik ga van de berg af dan remt m’n auto nog steeds af door het opgebouwde vacuum..Echt niet !
    Gasklep dicht zorgt idd voor vacuum, dit zorgt voor de rembekrachtiging. Hoe meer lucht, hoe meer compressie. Maar gasklep open en afremmen gaat niet samen.

  5. Remy zegt op 2 mei 2019 om 19:38:

    Hi,
    Mijn diesel heeft geen gasklep. Dus ook geen vacuüm zoals wordt beschreven. Maar toch remt ie behoorlijk wanneer ik een berg afrijd in een lage versnelling. Hoe kan dat dan?

    • meindert zegt op 4 mei 2019 om 09:21:

      Een diesel remt af op de motor door de compressie die bijna 2x zo hoog is als bij benzine.

  6. Burdt zegt op 30 april 2019 om 00:08:

    Van een berg af de begrenzer in? Hoe begrens je hem dan….

    • Arie zegt op 6 oktober 2019 om 21:45:

      Elke auto heeft een toerenbegrenzer. Je moet dus niet zo hard van de berg af rollen dat je toeren zo hoog op lopen dat de begrenzer zijn werk gaat doen.

      • Daniel zegt op 6 oktober 2019 om 21:55:

        En wat is het werk van de begrenzer dan? Juist ja ontsteking en brandstof afkappen. Wat doet ie ook alweer als je de berg afrold met t gas dicht? Juist ja niets inspuiten en ontsteken. Dus dr valt dan weinig te begrenzen idd

        • Maarten zegt op 6 oktober 2019 om 23:15:

          Het gaat hier natuurlijk om het maximum toerental! Niet overschreden! Zwevende kleppen en motorschade kan het gevolg zijn.

  7. Jip zegt op 29 april 2019 om 17:13:

    Voor de klassiekers: In het uitzonderlijke geval dat men een twee-takt berg af rijdt een kleine kanttekening, met regelmaat gas geven! Al is ’t ff met de koppeling in. Smering is nog steeds van belang!

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws