Voor Nederlanders is het bekendste Le Mans-avontuur van Jaguar dat met de XJR-9 van Jan Lammers. In 1988 won de Nederlander met zijn teamgenoten de 24-uurs race. Deze Jaguar XJ13 ken je wellicht niet. Misschien ook wel omdat deze Le Mans-racer nooit daadwerkelijk aan de startlijn verscheen.

In 1965 ontwikkelde Jaguar zijn eerste raceauto met een middenmotor om mee te doen aan de 24 Uur van Le Mans. De prachtige 5,0-liter V12 stuurde al zijn vermogen naar de brede achterwielen. De Jaguar XJ13 haalde het Circuit de la Sarthe nooit. Hij werd in de opslag geparkeerd en slechts één keer naar buiten gehaald in 1971 als promotie voor de nieuwe E-type met V12.

De crash van de enige Jaguar XJ13

Bij dat promotie-evenement ging het mis. Een achterband was lek en de Jaguar XJ13 sloeg over de kop, waarbij de auto bijna afgeschreven werd. Norman Dewis, de coureur, raakte gelukkig niet gewond. De coureur overleed helaas afgelopen weekend op de respectabele leeftijd van 98 jaar. Jaguar lapte de auto op en besloot hem in het Heritage Motor Museum in Gaydon te plaatsen, waar hij al stilstaand een stuk veiliger is. De echte XJ13 bezitten is dus haast onmogelijk.

Het Nieuw-Zeelandse Tempero Coach & Motor Co. was zo stapelverliefd op de XJ13 dat ze zeven replica’s bouwden met de bouwtekeningen van het origineel. Dit is daar een van. Onder het koetswerk zit een aluminium monocoque en de meeste onderdelen, zoals de ophanging en het stuurhuis, komen uit de schappen van Jaguar.

Achterin ligt een 5,3-liter V12 uit de Jaguar E-type en schakelen doe je via een ZF-bak met vijf versnellingen. Kijk even naar die goddelijke kelken die boven de twaalfcilinder uitsteken. Hoe kun je hier niet hebberig van worden? Veilinghuis RM Sotheby’s geeft geen richtprijs, wat betekent dat je waarschijnlijk eerst je nier op de zwarte markt zult moeten aanbieden.

Foto’s: Robin Adams / RM Sotheby’s

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)