Het beeld van een groep brandweerlieden die gezellig zit te kaarten, om vervolgens bij een melding via de brandweerpaal naar beneden te glijden, dat kennen we in Nederland en België nauwelijks. Veel brandweerkazernes werken met vrijwilligers, die niet op de kazerne zijn op het moment dat ze opgeroepen worden. Om ervoor te zorgen dat ze snel genoeg op de kazerne zijn, gaat België experimenteren met groene zwaailichten.

Het Verkeersinstituut VIAS noemt de groene zwaailichten ‘hoffelijkheidslichten’. Het is bedoeling dat de vrijwilligers deze signaalverlichting voert in hun eigen auto’s. De verlichting hangen ze bijvoorbeeld achter de voorruit. Het doel is – uiteraard – dat overige weggebruikers aan de kant gaan voor auto’s met de groene verlichting.

VIAS wil weten of de vrijwilligers sneller aankomen bij de kazerne en of ze zich veiliger voelen in het verkeer met de verlichting. De proef met de groene zwaailichten duurt acht maanden. Daarbij testen ze vier maanden mét en vier maanden zonder de verlichting. Volgens HLN kun je de groene verlichting tegenkomen in Luxemburg, Waals Brabant, Kempen en de provincie Oost-Vlaanderen.

Een groen zwaailicht in Nederland

Zo reed de politie in Nederland kort rond in 2015 en 2016 | Foto: © Wijkagenten Schouwen Duiveland

In Nederland hebben we ook groene signaalverlichting, maar die is niet van de vrijwillige brandweer. Volgens het Nederlandse wetboek wordt het ‘het groene licht alleen gebruikt bij een stilstaand voertuig om daarmee het voertuig van de hoogste betrokken leidinggevende van de betrokken hulpverleningsdienst aan te geven.’

In 2015 en 2016 gebruikte de Nederlandse politie het groene zwaailicht ook tijdens de surveillance. Uit een enquête was gebleken dat mensen het positief ervoeren als de politie met groene lampen reed. Ook waren de agenten extra zichtbaar. Uiteindelijk bleek dat de politie hier geen vrijstelling voor had, en ze moesten er ook snel weer mee stoppen.

Reacties

  • Octopus heeft op 21 juli 2023 geschreven:

    Nu kan iedereen zo een groen licht in zijn auto plaatsen,om door andere bestuurders voorrang te krijgen op de weg.Handig om toch nog op tijd op het werk te geraken,als men iets te laat is vertrokken van thuis.

    Reageer
  • Frank heeft op 20 mei 2023 geschreven:

    België wil weer dwaas doen. Europees is het groene licht , zoals u aangeeft, voor het voertuig van de leidinggevende officier per discipline: brandweer, politie,…..
    Hetgeen men wil proberen is natuurlijk eerbiedwaardig, maar gebruik dan een kleur die niet voorkomt in de hulpverlening zoals rood en dat is toevallig ook de kleur van de brandweer. Trouwens, zonder opleiding komen hier zware ongevallen van.

    Reageer
  • Rob heeft op 20 mei 2023 geschreven:

    Wat mankeert er aan de oranje lichten? Is het echt nodig om een nieuwe kleur te gebruiken?
    Waarom niet gewoon oranje?

    Reageer
  • jamada heeft op 19 mei 2023 geschreven:

    In Turkije zijn Groene lichten voor lijkwagens.

    • Fons42 heeft op 21 mei 2023 geschreven:

      Ervoor de familie Erdogan !!!!

      Reageer
    Reageer
  • Dirk heeft op 19 mei 2023 geschreven:

    Ben je verplicht om deze voertuigen voorrang te verlenen?

    • Popeye heeft op 19 mei 2023 geschreven:

      Als je een beetje fatsoen hebt VOEL je je verplicht.
      Hulpdiensten met optische en/of akoestische signalen krijgen van mij altijd voorrang, of dit nu verplicht is of niet.

      • octopus heeft op 21 juli 2023 geschreven:

        Ik ga altijd opzij voor elk prioritair voertuig wanneer ik een blauw zwaailicht zie en een sirene hoor,voor elk ander voertuig ga ik niet opzij,ook niet voor deze met een groen zwaailicht.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Frank Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear