
Of je er nu van hou(d)t of niet, een echte Amerikaanse ‘Woody’ blijft speciaal. Neem nu deze Jeep Grand Wagoneer uit 1989: een klassieke Amerikaanse 4×4 waarvan het ontwerptekeningen nog dateren uit de late jaren vijftig en vroege jaren zestig. Door zijn leeftijd is de Grand Wagoneer een echt verzamelobject geworden. En wanneer je er een Dodge Hellcat V8-motor in legt, voelt deze dertiger zich weer piepjong.
Oorspronkelijk legde Jeep een verstandige 5,9-liter V8 met ruim 144 pk en 380 Nm in de Grand Wagoneer. Een drietraps automaat en uitschakelbare vierwielaandrijving zorgden ervoor dat het wat ruigere terrein ook geen probleem was. Echter is deze oude heer onder de motorkap vandaan geplukt door Black Mountain Conversions. Ervoor in de plaats kwam er een V8-motor uit de Dodge Hellcat, met de uitlaatspruitstukken van de Jeep Grand Cherokee Trackhawk.
Dit exemplaar is afgewerkt in de fabriekskleur ‘Bright Red’. Het is de kleur waarin de auto ooit geleverd werd en hij is in 30 jaar nooit overgespoten. Met ruim 80.000 kilometer op de teller weet je zeker dat de vorige eigenaren erg zorgzaam zijn geweest voor deze klassieker in wording. Met de nieuwe motor is nog maar 805 kilometer gereden. De supercharged Hellcat-V8 heeft een vermogen van 717 pk en 875 Nm aan koppel.
De topsnelheid en acceleratietijd van 0 naar 100 zijn niet bekend, maar die zouden we best even willen onderzoeken. Je weet in ieder geval zeker dat als je deze Jeep Grand Wagoneer met Hellcat V8 koopt, dat niemand anders met iets soortgelijks rijdt. Een richtprijs van de Jeep wordt helaas niet opgegeven. Je kunt bieden bij Worldwide Auctioneers.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Jeep Renegade e-Hybrid review: slechter dan de Avenger, maar toch zouden we ‘m kiezen

Jeep Avenger e-Hybrid review: Moet je er de volledig elektrische Avenger voor laten staan?

Jeep werkt aan een burnout-modus voor de voorwielen (en dat heeft een praktische reden)

De Jeep Wagoneer S is een elektrische SUV met 600 pk die naar Nederland komt

Dankzij deze nieuwe 4xe is de Avenger nu een échte Jeep

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Ken je Round Up 5 uit 1989 nog? Dit maakt het spel bijzonder

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?
