De ontwerper van de nieuwe Jeep Avenger is een echte merkambassadeur. Daniele Calonaci heet ie en hij heeft een vierdeurs Wrangler Rubicon. Calonaci heeft de Jeep ‘compleet aangepast’ met een uitklapbaar bed, lades, een koelkast en een daktent. Daarmee reed hij al door Iran, IJsland, Zweden, Marokko, Turkije, Tunesië, de Balkan, de Pyreneeën en door Portugal. Je begrijpt dat de ontwerper auto’s wil tekenen die zo breed mogelijk gebruikt kunnen worden.
‘Er zijn veel automerken die in de crossover-wereld duiken, maar Jeep zal meer in de … ‘doosvormige ‘boxy’ wereld blijven. Mensen willen een hoge bodemvrijheid of hoge zitpositie. En heel veel mensen willen elektrificatie’, zegt de ontwerper tegen TopGear. Volgens hem is er bij het eindresultaat ‘geen ruimte meer voor hoofdruimte’.
Hij vervolgt: ‘Wanneer je op de snelweg rijdt in de zomer heb je veel crossovers met een skibox op het dak, omdat ze geen ruimte in de kofferbak hebben. Jeep zal doosvormig blijven. Misschien zullen we twee kilometer actieradius verliezen, maar uiteindelijk zullen we onze klanten blij maken.’ Jeep verkiest bagage- en hoofdruimte dus boven een grotere actieradius.
De beste motor voor het offroaden
Jeep wil in 2030 een elektrische line-up hebben. Hoe gaat de ontwerper daarmee om? ‘We hadden een groot verhaal over de mogelijkheden en grote motoren, maar uiteindelijk begrijpen we dat we moesten doorschakelen. Elektrificatie zou mooier moeten zijn voor de toekomst. Wanneer je bekijkt wat je nodig hebt – koppel en te allen tijde koppel – wat is de beste motor die je kunt hebben? De elektrische’, zegt Calonaci.
‘Dus wij denken dat elektrificatie perfect zou moeten zijn voor de Jeep van de toekomst’, aldus de Jeep-ontwerper. Daarom is de eerste e-Jeep, de Avenger, ook zo belangrijk. Ook moet de Avenger ervoor zorgen dat het imago verandert van pure offroader naar veelzijdig merk. ‘De stijl schreeuwt niet ‘je moet met deze auto offroad gaan’. Het ontwerp is fantastisch: het is een funky, mooi ontworpen auto die toevallig een Jeep is’, vindt Julian Tilstone, de baas van Jeep in het Verenigd Koninkrijk.
Hoe Jeep mensen gaat overhalen om elektrisch te gaan rijden
De Jeep-baas verwacht dat automobilisten die nu bang zijn voor de overstap naar elektrisch later wel overstag gaan. ‘Mensen nu zijn een beetje bang voor elektrificatie, maar mensen waren ook bang voor de eerste trein. Ik herinner me de geschiedenis van het metrostation in Parijs: de architect werd gevraagd om iets erg moois te maken bij de entree, omdat mensen niet echt blij waren met de metro. Ik denk dus dat we werken aan een betere toekomst, maar dit is zeker de eerste stap.’
Reacties