Terwijl jij jaarlijks met de schoonfamilie aan een paasbrunch zit, viert Jeep de feestdag op een heel andere manier. Al voor de 57ste keer organiseert Jeep de Easter Jeep Safari. Deze meeting wordt gehouden op het ruige terrein van Moab. Dat ken je niet alleen van een schietspelletje, maar is ook een woestijnachtig natuurgebied in de staat Utah.

Het ruige terrein is geen toeval. Elk jaar presenteert Jeep diverse concepten die geschikt zijn voor het betere offroad-werk. Het bedrijf wil met deze conceptversies voornamelijk laten zien waar Jeep toe in staat is. Verwacht geen productiemodellen van deze auto’s, maar diverse onderdelen zijn wel te koop. Hieronder zetten we de concepten voor Easter Jeep Safari even op een rijtje.

Jeep Wrangler Magneto 3.0 Concept

Dit is al de derde keer dat het Magneto-concept zijn opwachting maakt voor de Moab. Sinds 2021 voegt Jeep ieder jaar wat kleine aanpassingen toe. Zo ook dit jaar. Het elektrische concept van Jeep heeft twee standen voor het vermogen. In standaard produceert de elektromotor 289 pk en 370 Nm. Bij ‘Maximum’ groeit het vermogen naar 650 pk. De trekkracht is dan 1.220 Nm.

Door de verbeterde motor is de Magneto ook een stuk efficiënter, wat dan weer leidt tot een grotere actieradius. Er is zelfs een extra agressieve regeneratie-stand waarbij je maar met één pedaal hoeft te rijden wanneer je heuvel af gaat.

Hij staat op enorme 40-inch offroad-banden die om 20-inch velgen zit. Je zult er zometeen achter komen dat Jeep niet vies is van wat grote wielen. De ophanging is trouwens nog eens zeven centimeter hoger gezet. Oh, de kleurstelling is trouwens een referentie naar de voorgaande versies van het concept.

Jeep Scrambler 392 Concept

Voor de kenners, deze 392 is een knipoog naar de CJ-8-generatie van de Scrambler uit 1981. Deze auto begon zijn leven overigens gewoon als een Wrangler met vier portieren. De deuren is hij kwijt en ook de achterbank. Het nummer 392 verwijst naar de forse 6,4-liter Hemi V8-motor die deze bijzondere offroader heeft.

Deze achtcilinder produceert 470 pk en 637 Nm. Maar dat is niet het hoofdthema van de Scrambler. Het concept is er om te zien hoe licht een Jeep kan zijn zonder zijn offroad-skills te verliezen. Daarom bestaat ie voor een groot deel uit koolstofvezel, dat zowel stevig als licht is. Ook is er een luchtvering bijna 14 centimeter kon optillen. Ook dit concept heeft trouwens 40-inch banden en 20-inch wielen.

1978 Jeep Cherokee 4xe Concept

Voor deze restomod kocht Jeep een Cherokee uit 1978 op Craigslist, een soort Amerikaanse Marktplaats, maar dan nog net wat armoediger. Bij de aankoop is er nog maar weinig over van de auto, maar dat lost Jeep op. Ze smijten er onderdelen van de Wrangler Rubicon van vorig jaar tegenaan, waaronder de hybride aandrijflijn van de 4xe. Die heeft twee elektromotoren en een 2,0-liter turbomotor.

Er blijft echter genoeg over uit de jaren zeventig, kijk maar eens naar de kleurstelling en het interieur. Een leuk detail is de retroversie van de 4xe-badge en zit er graffiti op het dak. Verder zijn de stoelen achterin weggehaald om een voorspelbare reden voor de Safari: meer bagageruimte voor een extra wiel.

Jeep Wrangler Rubicon 4xe Concept

Als één van de zeven concepten voor 2023 omschreven kan worden als ‘stijl boven inhoud’, dan is het deze wel. Wederom zijn er technische upgrades, zoals de speciale luchtvering, 37-inch banden en 17-inch, maar daar draait het bij dit concept niet om. Deze versie is er meestal om een visueel statement te maken. En dat doet ie zeker, toch?

De paarse kleur noemen ze Tuscadero. Er werd volgens Jeep ‘overweldigend positief’ gereageerd op de kleur die in beperkte oplage beschikbaar was op de Wrangler uit 2021. Met dit concept zet Jeep nog maar eens in op deze paarsige kleur. Verder zijn er accenten in blinkend zwart en vanbinnen is er voornamelijk zwart leer.

Grand Wagoneer Overland Concept

Jazeker, Jeep presenteert ook een camper. Dit concept is voornamelijk gemaakt voor comfort en avontuur. We slaan de 3,0-liter ‘Hurricane’ twinturbo-motor met 510 pk en 678 Nm koppel en de 25-inch offroad-banden even over en gaan het over die daktent hebben.

Hij heet de RedTail Overland Skyloft (klinkt al geweldig) en is gemaakt van koolstofvezel. Binnen tien seconden zou je hem met hand kunnen uitklappen. Eenmaal in kampeerstand kun je er met twee personen een tukkie doen of genieten van de natuur om je heen. Zonnepanelen genereren overdag energie voor de verlichting. Je kunt er trouwens via de binnen- en buitenkant van de auto in klimmen.

Jeep Wrangler Rubicon 4xe Departure Concept

Deze Wrangler krijgt 37-inch offroad-banden met 17-inch velgen. De schokdempers zetten de auto 5 centimeter hoger en komen van Bilstein. Die grille voorop? Die kan voorover buigen als bankje wanneer je even een pauze hebt en de tijd neemt om de omgeving in je op te nemen. Voor in het donker zijn er extra LED-lampen bovenop de auto en er is extra verlichting op elke hoek.

Een laatste trucje nog? De houder achterop die het achterwiel draagt, heeft twee standen. Zoals ie hier staat, houdt hij het wiel binnenboord. Hij kan hem ook naar buiten laten komen zodat je meer bagageruimte achterin hebt.

Jeep Gladiator Rubicon Sideburn Concept

Voorin deze Gladiator ligt een 3,6-liter V6-motor. Verder krijgt hij dezelfde speeltjes voor het offroaden als het Departure Concept – dus een liftkit en schokbrekers van Bilstein – en 17-inch velgen met 37-inch banden eromheen. Ze noemen deze auto trouwens de Sideburn, wat bakkebaard betekend.

Dit concept is vooral geënt op handigheidjes. Links- en rechtsachter op de auto vind je een uitsparing voor een kleine jerrycan waarmee je vloeistoffen kunt vervoeren. Boven het reservewiel is een plankje voor extra kistjes en er is een stang waarmee je makkelijker achterin kunt stappen. Ook is de vloerbekleding vervangen door vinyl en zijn er afvoertjes zodat je de auto vanbinnen kunt schoonspuiten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)