
Als er één merk is met een hoop legendarische modellen, dan is het Lancia wel. Zonder gekheid, we kunnen wel een top 25 maken met de meest briljante Lancia’s en dan nog zullen er mensen in de comments zijn die modellen missen. En terecht. Dat zie je ook aan het aantal restomods en dergelijke ‘hommageprojecten’. Lancia is een geliefd merk. Denk maar aan de Hawk Stratos (een kitkar) en natuurlijk de ‘New Stratos’. Voor nu hebben we een Stratos-kloon voor je in de vorm van de JMEV 01.
De auto begon zijn carrière als conceptcar (studiemodel) en heette toen nog de SC-01. Het is een project uit China dat support krijgt van Xiaomi. De auto ging vorig jaar in productie, maar op de aankondiging na hebben we er vrij weinig van vernomen. Het zal je verbazen, maar er zijn enorm veel Chinese auto’s die geïntroduceerd wordenm die hier niet de revue passeren, maar deze JMEV 01 wilden we je absoluut niet onthouden.
Is het echt een Lancia Stratos-kloon?
Nu kan je er een boom over opzetten of het echt een Lancia-kloon is. Aan de voorzijde is het namelijk niet direct een kopie van de roemruchte rallyauto uit de jaren ’70. De voorzijde is typisch Chinees: we zien enorm veel invloeden van andere merken, zonder dat er een eigen identiteit lijkt te zijn. Aan de achterkant is dat totaal anders. Dat is een Stratos-achterkant, maar dan iets moderner gemaakt. We moeten eerlijk bekennen dat die achterzijde goed smoelt.

Aan de zijkant is het overigens ook duidelijk een hoedtik aan de Stratos. De voorruit, de zijruiten, de deur: we hebben het allemaal weleens eerder gezien. Het is overigens niet negatief bedoeld, want heb je liever een auto die lijkt op een Stratos of op een Kia Tasman? Precies. En het is niet alleen maar de looks, deze JMEV 01 is daadwerkelijk heel erg snel. De twee elektromotoren leveren gezamenlijk 435 pk. Bijzonder is dat de auto de accu in het midden heeft. Dus geen middenmotor, maar wel al het gewicht op de plek.
Prestaties van de JMEV 01
De prestaties zijn op zich prima. De 0-100 km/u-sprint duurt slechts 3,9 seconden. De topsnelheid verklappen ze niet, maar is bij EV’s meestal niet zo relevant. Wel hoever je kunt komen op een volle accu. De actieradius van de JMEV 01 is 520 kilometer. Dat is dan wel volgens de hopeloos optimistische CLTC, die je het beste kunt vergelijken met onze verouderde NEDC-meetmethode. Mocht je totaal geen idee hebben wat het betekent: die 520 kilometer haal je in de praktijk niet.
Lees ook: Koop jij deze Lancia Stratos met Alfa-V6 voor een schappelijk bedrag?
Helemaal bijzonder is het gewicht, want de sportwagen weegt slechts 1.350 kilogram. Dat is uitzonderlijk licht voor een elektrische auto. Een groot nadeel van EV’s is het veel te hoge gewicht, dus dit zou weleens een toppertje kunnen zijn. Helemaal omdat de prijs erg scherp is, want de JMEV 01 kost omgerekend 38.332 euro. Dat is een scherpe prijs voor een auto, ov het nu een Lancia Stratos-kloon is of niet. De vraag is nog wel óf hij naar Nederland komt. En wat ie dan gaat kosten.
Ik snap het begrip clickbait en de manipulatie om het artikel te lezen Top Gear, ben er wel een beetje klaar mee, als men denkt wauw zo,n auto voor dit geld en er dan achterkomen dat er alweer halve informatie in het artikel staat “weet niet of deze auto ook naar Nederland komt” onzin. Beetje goede journalistiek mag men wel verwachten van een grote naam als Top Gear die eigenlijk helemaal geen clickbait nodig heeft, vroeger was Top Gear vooraanstaand maar tegenwoordig helaas een meeloper geworden. Jammer.
De neergang van Lancia begon met de “badge-engineering” (of eerder bad-engineering) van Chryslermodellen. De ziel van Lancia was weg en stiekem werd Lancia door alle autoliefhebbers uitgelachen… Zo jammer na al die mooie modellen sinds de jaren ’50.