Een nieuwe dag, een nieuw onderzoekje. Vandaag hebben we eentje van de Stichting Open Deur voor je. Dat het van Stichting Open deur is, wil niet zeggen dat het niet waar is. Integendeel. Het is namelijk net zo als met clichés: ze zijn juist wel waar. In dit geval hebben we het verrassende nieuws dat jongeren als idioten rijden. Inderdaad, dit hadden jullie anders nooit geraden.

Het is de uitkomst van een his onderzoek van het Britse IAM RoadSmart, een liefdadigheidsorganisatie die zich inzet voor veiligere wegen. Uit dat onderzoek blijkt dat 38 procent van de gevallen van gevaarlijk rijden wordt veroorzaakt door jongeren tussen de 17 en 25 jaar. Dat is een enorm hoog aantal, zeker als je bedenkt dat deze groep slechts zeven procent van de rijbewijshouders vertegenwoordigd.

Waarom rijden jonge bestuurders dan zo achterlijk gevaarlijk?

De reden dat jongeren zo gevaarlijk rijden zijn uiteenlopend. Fontanellen die niet dichtgegroeid zijn, bepaalde delen die nog moeten indalen en onvoldoende zuurstof naar de hersenpan zijn drie redenen die niet genoemd worden, maar heel erg waar hadden kunnen zijn. Het aantal jongeren dat gevaarlijk rijdt neemt al jaren toe. Nu speelde de Covid 19-lockdowns een rol, want in 2021 waren de cijfers relatief laag.

Uiteraard noemde de honcho van de verkeersveiligheidsorganisatie de uitkomsten van het onderzoek ‘schokkend’. Aan het Britse AutoExpress laat de Brit weten dat er een culturele oorzaak is voor dit probleem. Jongeren nemen namelijk geen verantwoordelijkheid meer. Ook niet als ze in een auto zitten. Het probleem is het grootste bij mannen, omdat het bij hen wat langer duurt voordat ze een ‘het idee van risico ontwikkelen’. Zaten we er dus niet ver naast.

Jongeren zijn toch niet zo stom om zich te filmen voor social media?

Jongeren waren sowieso al een zorgenkindje bij IAMRoadSmart. Uit een ander onderzoek bleek dat een derde van de jongeren zichzelf filmt voor sociale media. De Britse evenknie van VVN wijst erop dat de beheerders van de socialemediakanalen dat ze dit soort uploads ‘binnen enkel minuten moeten verwijderen’. Ah, censuur. Daar gaat de jongere generatie vast goed op.

Lees ook: Als het aan de jongeren ligt, gaan we allemaal gewoon elektrisch rijden

Andere oplossingen zijn om jongeren te verbieden om in de nacht te rijden, om andere jonge passagiers te vervoeren of om alcohol in zijn geheel te verbieden. Die eerste twee maatregelen lijken ons lastig te implementeren (en controleren), maar geen alcohol lijkt toch een no-brainer. Mocht je zelf betere plannen hebben om gevaarlijke jonge bestuurders keihard aan te pakken, horen we het graag in de comments.

Reacties

  • Pieter heeft op 26 september 2024 geschreven:

    0 grens voor alcohol en drugs. Afrijden na minimale periode na 18 jaar. Strakkere puntentelling voor beginnersrijbewijs.
    Beetje handhaven kan ook helpen.

    Reageer
  • Hans B heeft op 26 september 2024 geschreven:

    Hier in de Achterhoek is het al helemaal hopeloos. Als fervent fietser ben je blij als je heelhuids thuis komt. De in het verleden gebezigde kreet van de popgroep Normaal ‘ oe oe oe.. rend hard’ ondervind men hier dagelijks in het verkeer.

    Reageer
  • Ikke heeft op 26 september 2024 geschreven:

    Steeds jonger en jonger laten afrijden….lekker bezig!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)