How dare you! Eigenlijk is het wel vreemd. Als er gestemd wordt, mogen jonge mensen (onder de 18) niet meestemmen. Dit terwijl de uitslag voor hen een grote invloed heeft. Dat sommige ouderen milieuwetenschap ontkennen omdat ze de gevolgen toch niet meer gaan meemaken, heeft op hen geen effect. Hoe staat het dan met jongeren en elektrisch rijden?
Er zijn zat mensen die daar iets op tegen hebben, maar hoe staan de jongeren er tegenover? Dat is precies wat het ADAC wilde onderzoeken. Althans, het Duitse equivalent van de ANWB deed samen met onderzoeksbureau Bilendi onderzoek naar bestuurders en hun welwillendheid om over te stappen op elektrische auto’s.
Jongeren staan meer open voor elektrisch rijden
En wat blijkt: jonge mensen zijn eerder geneigd over te stappen naar een elektrische auto dan de ouderen. Zo gaat een derde van de mensen tussen de 18 en 29 jaar er van uit dat hun volgende auto elektrische zou zijn. Ter vergelijking, in de leeftijdscategorie van 50 jaar en ouder denkt slechts 1 op de 10 dat hun volgende auto een EV wordt. In de leeftijdscategorie 30 tot 49 is dat ongeveer een kwart.
De houding naar EV’s is ook veel positiever onder jongeren. Ook hebben jongeren er simpelweg (veel) meer ervaring mee. Maar liefst 12 procent van de jongeren rijdt geregeld een elektrische auto, bij ouderen is dat slechts vier procent. Jongeren hebben niet alleen meer ervaring met elektrische auto’s, m maar ook meer kennis over het onderwerp. Nu kan het een in het verlengde staan met het onder.
Omdat ze meer kennis hebben, maken ze er ook meer gebruik van. Moeten autofabrikanten nog ergens aan werken? Jazeker: actieradius. Het maakt bijna niet uit welke type persoon de vraag kreeg, iedereen wilde in principe (veel meer) actieradius. Dat is nu nog een vrij heikel punt bij elektrische auto’s. Tot zover dit nieuwsbulletin van Stichting Open Door. Op naar de comments: kom maar, kom maar, kom maar.
Barend heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Onderzoek ja.
Hoe willen de jongeren dit bekostigen?
Wensdenken is anders dan daadwerkelijk zo’n EV van een 40k+ euro kopen.
Ik wil ook wel een Tesla hebben b.v. Maar betalen kan ik het niet.
Wat er rondrijd zijn lease bakken. Beetje realistisch onderzoek zou beter zijn. Een huis of een EV misschien? Binnenkort houderschaps belasting, duurdere verzekering, nog duurdere energie, dure bandjes, storingen in de EV enz. .Lekker kortzichtig die jongeren van tegenwoordig. 1000-1500 euro p/m onkosten/afschrijving om voor de deur te zetten.
Ik bezit trouwens in 2 mooie dikke V8 auto’s. Een droom van vroeger die nu werkelijkheid is na een jaartje of 40 werken.
Gegroet onderzoekers
Michael. heeft op 28 augustus 2024 geschreven:
Mooi. Nul ervaring met EV’s zie ik. Alles wat je schrijft klopt niet.
Michael. heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
edit> der staat geen woord in gelogen in de reactie van Barend
Honda 33 heeft op 22 augustus 2024 geschreven:
Ev’s zijn niet voor iedereen de beste optie. Lpg is schoner dan benzine & diesel en ook waterstof zou een optie kunnen zijn. Maar ook biobrandstof. Want niet iedereen kan thuis of op het werk laden. Komt nog bij de de meeste Ev’s te groot te zwaar en te duur zijn. En hoe lang gaan de accu’s mee? Als die op is is de auto waardeloos om nog maar te zwijgen over het lastige recyclen en de milieuschade bij het delven van de grondstoffen voor de accu’s.
René heeft op 21 augustus 2024 geschreven:
Mensen. Hoe mooi het rijden op stroom ook is. Het kan gewoon niet dat iedereen aan de stekker gaat. Er is gewoon geen genoeg stroom voor.
Laat waterstof goedkoper worden. En LPG is ook schoon. Rijden op een restproduct, moet men stimuleren en niet de grond in stampen.
Het wordt ons allen de strot in geduwd.
Als er geen genoeg stroom capaciteit is houdt het op. Wil jij dan en grote windmolen in je tuin. NEE hé. Dus hou op. Je leest nu ook dat vele automerken zachtjes terug krabbelen.
Dus laat men rijden wat men rijden wil.
PdC heeft op 22 augustus 2024 geschreven:
Fossiele brandstoffen hebben twee nadelen: 1) De verbrandingsresten verpesten ons klimaat en 2), ze zijn eindig (de voorraden raken hoe dan ook op) en dat geldt uiteraard ook voor de restprodukten. Duurzame elektriciteit heeft beide nadelen niet. Hieruit volgt hoe dan ook een onvermijdelijke transitie van fossiel naar elektrisch.
De transitie die al in gang is gaat niet vanzelf en gaat met de nodige frictie gepaard. Tijdelijk ongemak waar we zo slim mogelijk op moeten inspelen.
Hoe dan ook: de jongeren zien het goed en sorteren voor op wat onvermijdelijk is. En de ouderen,,,,? Tja, hun invloed zal langzamerhand aan kracht inboeten. Ook onvermijdelijk.
Sven heeft op 23 augustus 2024 geschreven:
Wist je dat die lithium mijnen uiteindelijk ook ophouden met het produceren? Om nog maar niet te spreken over hoe dat dat gedolven wordt. Maar ja, dat weten we liever niet eh… elektrische auto’s is niet de oplossing. Die zijnver vervuilender dan de auto’s op benzine
Barend heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Beste PdC.
De “fossiele” brandstof was in de jaren 70-80 van de vorige eeuw al op trouwens. Bangmakerij om de prijzen op te drijven. De mensen gaan er als makke schaapjes in mee. Het electrificatie verhaal is allang doorgeprikt en zou statigaan moeten gebeuren in het tempo dat het mogelijk is. Binnen 1 generatie fossielvrij is bedacht door klimaatdrammers die er dik geld aan verdienen, direct of indirect. De oliemaatschappijen gaan er in mee want er word meer aardolie verkocht dan anders om de “transitie” mogelijk te maken. Windmolens draaien op fossiele energie o.a. anders staan ze binnen een paar weken stil. Groene energie bestaat niet.
Koelkaststekker heeft op 23 augustus 2024 geschreven:
Als meer mensen electrisch gaan rijden word de benzine voor ons ook goedkoper en kunnen we er langer mee doen.
Rik heeft op 21 augustus 2024 geschreven:
Tja, geen idee waar die grens dan precies ligt. Als mid-veertiger ben ik ook vóór elektrisch rijden. En voor zonnepanelen. Misschien is het die combinatie die het zo mooi maak. En ik ken eigenlijk geen mensen van mijn leeftijd of jonger, die tegen zijn. De generatie vóór mij, die hoor ik er wel over. Ligt bij mij dan de grens?
Wilfred heeft op 22 augustus 2024 geschreven:
Het kan alleen als de middenklasse stopt met autorijden. En dat is juist de bedoeling. Voor het milieu of klimaat hoef je het echt niet te doen dat is een grote leugen.
Alternatieve conclusie heeft op 21 augustus 2024 geschreven:
Fossielen houden van fossiele brandstof.
Kris Beyers heeft op 23 augustus 2024 geschreven:
Even een volledig verhaal…
We moeten echt stoppen met delven van eindige mineralen voor EVs. Nu is de zeebodem aan de beurt, die ook een belangrijke ecologische rol blijkt te spelen. Staan diezelfde jongeren daar ook zo voor te springen?
Ok, er zijn over tien jaar fantastische batterijen met alleen silicaten (zonder lithium en kobalt) maar dan zit je nog altijd met koper in de motoren.
De minst schadelijke is het verbranden van waterstof en kan je zelfs toepassen in bestaande dieselmotoren.
Waterstof moet echter nog onder hoge druk en lage temperatuur getankt worden, dat zou met MOF-technologie opgelost geraken (opslag in kristalstructuur dus). Helaas pas over tien jaar commercieel.
Electriciteit is er overigens decentraal niet genoeg om iedereen te laten rijden, laat staan groene elektriciteit. Niet elke gezin zal zonnepanelen hebben, en dat verhaal is nu al zuur voor sommigen.
Groene waterstof is echter in grote massa en energiedichtheid transporteerbaar en kan ook gemaakt worden met geothermie. Ik kijk daarvoor naar Quaise Energy waar oliebrijven een graantje zullen kunnen meepikken door hun boorputkennis in te zetten. Waar dan wel gyrotrons gebruikt worden in plaats van klassieke boorkoppen.
Of het zo zal lopen, hangt af van wie de juiste kennis heeft.
Harrie Smits heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Ben mijn vakantie met caravan aan het plannen. Baltische landen, Polen en Slowakije. Veel platteland.Brandstofpompen geen probleem. Laders voor EV zijn er amper. Gaat nog wel 20 jaar duren voordat je on Europa overal terecht kunt met een EV.
PdC heeft op 22 augustus 2024 geschreven:
Haha, treffende samenvatting!