In vergelijking met vroeger is het kleurgebruik in de racerij tegenwoordig wat braaf. Zeker in de jaren negentig kon het niet kleurrijk genoeg. In 1996 won bijvoorbeeld een Honda Accord het Japanese Touring Car Championship (JTCC) in de kleuren die je hierboven ziet. Dit is niet die auto, want dat was een sedan, maar een hommage van Honda Performance Development (HPD), velgenboer Fifteen52 en tuner Mountune. Ze showen de opgepepte stationwagen tijdens de SEMA-beurs in Las Vegas, die dit jaar gelukkig weer doorgaat.
In Amerika kun je de K20C1-motor, de viercilinder uit de Civic Type R, tegenwoordig los bestellen. Honda wilde graag de motor in de spotlight zetten en monteerde de moderne viercilinder dus in de oude Accord. Het ziet er allemaal erg strak uit onder de motorkap. De turbomotor produceert volgens de Amerikaanse specificaties 310 pk en 400 Nm. Genoeg om flink wat plezier mee te beleven. Door het gestripte interieur zal de auto ook wat minder wegen dan eerst.
De ‘JTCC’ Honda Accord staat op Super Touring-velgen van Fifteen52 en het geheel staat wat lager dankzij een setje instelbare Tein-dempers. Uiteraard is er een volledige rolkooi in de auto gebakken en om de boel tot stilstand te dwingen, werden Type R-remmen gemonteerd. Het feit dat het een stationwagen is, maakt het allemaal nog tien keer cooler.
Reacties