Het is de bedoeling dat mensen meer elektrisch gaan rijden. De regelgeving vanuit de EU wordt telkens strenger waardoor het bijna onmogelijk is om auto’s met verbrandingsmotor te verkopen. Een veelgehoord argument is dat elektrisch rijden alleen voor de rijken is weggelegd, maar wat blijkt: dat is niet helemaal het geval. Juist de mensen die prima een elektrische auto kunnen betalen, willen dat niet. Dat zegt Maserati CEO Santo Ficili in een interview met TopGear Nederland.

Ficili is net aangesteld om Maserati (en Alfa Romeo) op het juiste pad te krijgen. Hij is heel erg duidelijk over hoe hij Maserati aantrof bij zijn aantreden: 2024 was een rampjaar. De verkoopaantallen waren namelijk erg laag. We wachten nog op de officiële cijfers, maar het zijn er minder dan 10.000. Om dat even in context te plaatsen: dat is de helft van wat Maserati in 2023 nog verkocht. Een andere context is dat Ferrari dus meer verkoopt dan Maserati en dat hoort natuurlijk niet.

Mogelijk, maar niet eenvoudig

Het is dus aan de nieuwe CEO om het roer te keren. Dat is volgens hem absoluut mogelijk. Maar ‘zal zeker niet eenvoudig zijn’. Hij zegt: ‘We hebben gelukkig een zeer moderne line-up met vijf modellen: de Grecale, GranTurismo, GranCabrio, MC20 en MC20 GT2. Daar liggen nog heel veel kansen om die te verkopen. De Grecale is onze bestseller. Daarnaast hebben we het voordeel dat de Grecale, GranTurismo en GranCabrio leverbaar zijn met benzine- of elektromotor.’

Maserati Gran Turismo bons Trofeo rood (2024) voorkant

Daarover doet Ficili wel een leuk boekje open, want die EV’s verkopen nog niet goed genoeg. ‘We hebben die elektrische modellen ook vanwege de uitstooteisen vanuit de EU, maar we merken dat de klanten liever benzine willen, ook al weten ze dat het slecht voor ze is. Zie het als een single malt whiskey of Cubaanse sigaar.’ Daarnaast laat Ficili weten dat de verkopers van Maserati een update moeten krijgen. Zo ‘dringen de verkopers nog te veel aan op benzinemodellen in plaats van elektrisch.’

Rijke mensen kopen nog niet voldoende EV’s, hoe kan Maserati dan geld verdienen?

Op dit moment moet Ficili eerst geld verdienen met Maserati. Dit betekent dat een hoop modellen die op de planning staan, in de ijskast gezet worden. Zo is de elektrische MC20 gecanceld. De opvolgers van de Quattroporte (je weet wel, de grote sedan) en de Levante (de grote SUV) worden beide tot nader order uitgesteld. Qua doelstelling is duidelijk dat het beter moet, alleen krijgen we niet te horen wat dat aantal is. ‘Dat houd ik voor mijzelf’, zegt hij daarover.

Lees ook: De Maserati MC20 GT2 Stradale heeft meer vermogen, maar is toch langzamer. Zo komt dat.

Het eerdere doel van 50.000 auto’s op jaarbasis is niet haalbaar, dus gevoelsmatig lijkt het ergens tussen de 20.000 en 30.000 auto’s te liggen. Ook gaat Maserati de winst per verkochte unit verhogen door klanten (veel) meer keuze te geven in lakken, bekledingen, opties en velgen. Goedkopere uitvoeringen van de Grecale om met de instapversies van de Macan te concurreren, staan dan weer niet op de planning. Dat past volgens Ficili niet bij het merk.

Reacties

  • EC Dubost heeft op 16 januari 2025 geschreven:

    Mensen willen het gewoon niet. De afslag naar EV is zelfmoord voor de fabrikant. De klimaatmaffia vernietigt de samenleving.

    • Nee hoor heeft op 16 januari 2025 geschreven:

      Giftige leugenaars vernietigen de samenleving. Nare types als jij dus.

      Reageer
    Reageer
  • Martin heeft op 16 januari 2025 geschreven:

    Even on-topic dan maar: Er zijn maar twee redenen om een Maserati boven andere luxe merken te verkiezen en dat zijn het design en het geluid. Als de helft daarvan wegvalt, dan is een aangeklede BMW i5 een veel logischer keuze.
    Voor Jaguar en Aston Martin geldt feitelijk hetzelfde en ook Jaguar worstelt. Aston is momenteel de enige van die 3 met een (zeer) aantrekkelijk aanbod.

    • Leo heeft op 16 januari 2025 geschreven:

      U zal gelijk hebben en ieder zijn keuze maar ik zou Maserati kiezen, BMW zie je zoveel waardoor een Maserati wat exclusiever is in het straatbeeld.
      Doelgroep voor beide merken is verschillend volgens mij en die groep is veel kleiner die een Maserati willen.
      Laten we hopen dat het merk blijft zodanig er diversificatie blijft.
      Helaas kan ik geen van beide betalen.

      • Martin heeft op 17 januari 2025 geschreven:

        Een Maserati is zeker exclusiever.

        Wat ik bedoelde is dat een Maserati het vooral moest hebben van een opvallend elegante styling én een zeer opvallend geluid. Als je dat laatste wegneemt draait niemand zich meer om, om te zien wat eraan komt, waardoor de auto opeens veel minder opvalt. En daardoor is het verschil met de ook niet erg opvallende i5 een stuk kleiner geworden.

        Niemand koopt een Maserati om anoniem rond te rijden. Tenminste, dat was tot een paar jaar geleden onmogelijk en gezien de verkoopcijfers van de EV, is dst nog steeds zo.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • hans peperkamp(techneut) heeft op 15 januari 2025 geschreven:

    ziet ook via: youtube.nl (tik in) Iveco hydrogen/Mercedes/hydrogen/Volvo hydrogen/Daf hydrogen,en dan zullen de toekomst ook wel bij de OttoMotor 4 slag kleppenmotor met waterstof-injectie,de nieuwe generatie auto-rijden worden door waterstof-injectie.Maar Elektrisch rijden,dan hadden de netstroombeheerder globaal 20 jaar geleden de netstroomkabels maar ook de krachtstroom-tranformatoren moeten vervangen,maar ze wijzen nu naar elkaar,en nu zijn er teweinig vakmensen,om de vele 10 duizenden transformators in de volkswijken te gaan vervangen,En dat kan tot na 2050 nog wel doorgaan,inzake het landelijke stroomnetwerk aan te passen,en met waterstof-reductie is op korte termijn de heilige graal.En dat is de VERLOSSER van het aangerichte kwaad.ADIEU.

    • Martin heeft op 16 januari 2025 geschreven:

      Als je nou je verhaal eens netjes opbouwt dan zou dat enorm schelen.
      Dus begin met uitleggen -wat- je wilt uitleggen.

      Daarna pas link je dat filmpje en als laatste leg je inhoudelijk en neutraal uit waarom dat relevant is.

      Gebruik witregels om de verschillende alinea’s te scheiden.

      Niemand, maar dan ook echt helemaal niemand, gaat je ongestructureerde woordenbrei lezen.

      • hans peperkamp(techneut) heeft op 16 januari 2025 geschreven:

        Zit u in het onderwijs?.Het is uw democratie’s recht om het niet te lezen.Het is geen boekwerk,maar een passage uit HET DAGBOEK VAN HERDERSHOND.U kunt alles terugvinden zoals ik heb aangegeven via youtube.nl.Daarnaast gaat het niet om het verhaal,maar om de in de exakte opgebouwde inhoud.En daarnaast heeft u geen enkel bewijs,dat mijn ongestrucreerde woordenbei Niemand gaat lezen?. Dat bepaalt de Redactie van TopGear wel,om mijn ingezonden waarheids-getrouwe informatie,wel past bij de diepgang van Martin.Schaam u eigen om mij te negatief neer tezetten,een persoon,huidige leeftijd van 80 jaar,van de nieuwe Generatie Senioren,die wel heel veel over technische diepgang beschikken.En zonder Techniek,is er geen goed leven.

        • Martin heeft op 17 januari 2025 geschreven:

          Nee, ik zit niet in het onderwijs.

          Wat ik probeerde uit te leggen is dat als je meer aandacht geeft aan de vorm, de inhoud beter overkomt.

          Doe hiermee wat je wilt.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • hans peperkamp(techneut) heeft op 15 januari 2025 geschreven:

    DE CONSUMENT IN DE GEBONDEN EU LANDEN,ZULLEN ZELF UITMAKEN,OF ZE BLIJVEN RIJDEN IN EEN BRANDSTOF-AUTO OF VOOR ELEKTRISCH,MAAR ER IS DE VERLOSSER EN CO2 VRIJ,EN DIE MAAKT GEHAKT VAN DE E-AUTO’S,EN DAT WORDEN DE OTTO 4 SLAG KLEPPENMOTOR MET WATERSTOF-INJECTIE.VIA: YOUTUBE.NL (TIK IN) TOYOTA HYDROGEN CAR,EN NEEM OOK KENNIS VOORAL UIT DE AZIATISCHE LANDEN OA -KAWASAKI/TOYOTA/YAHAMA/HONDA/HYUNDAI EN BMW IN SAMENWERKING MET TOYOTA,VOOR DE WATERSTOF-AANDRIJVING,VOORAL IN DUITSLAND ZIJN DIV POLITIE-GROEPEN DIE LANGZAAM OVERSCHAKELEN NAAR WATERSTOF-AUTO’S.OOK IN ITALIE IS ER EEN ZEER GROTE BELANGSTELLING MAAR OOK IN ZWITSERLAND VOOR DE VERGROENING DDOR REDUCTIE VAN DE CO2 UITSTOOT.IN HET NOORDEN VAN ZWEDEN ZAL EEN NIEUWE STAAL-FABRIEK IN AANBOUW DIE VOLLEDIG GEBRUIKT ZAL MAKEN VAN WATERSTOF VOOR DE VERVANGING VAN COKES,MAAR HET GROOTSTE DUITSE STAALFABRIEK IN SALSGITTER IS IN SAMENWERKING MET SHELL VOOR GROENE STAAL TE PRODUCEREN DOOR DE OMSCHAKELING NAAR WATERSTOF.NU TATA-STEEL IN NEDERLAND NOG.OOK DE ITALIAANSE IVECO IS VOLLEDIG BEZIG MET DE WATERSTOF-AANDRIJVING .MAAR OOK DE ZEER BEKENDE POOLSE BUS-BOUWER SOLARIS HEEFT DE MEESTE WATERSTOF-BUSSEN GELEVERD IN EUROPA.MAAR HET ZIJN VOORAL DE GRUNEN-PARTIJ IN DUITSLAND DIE DE MACHT BEZITTEN,OM VOORAL DE NIEUWE TECHNOLOGISCHE INNOVATIE TEGEN DE WERKEN.EN DAARNAAST KOPEN STEEDS MEER CAMPEERDER’S VOOR BRANDSTOF-AUTO’S OM OA HUN BOEDELBAK/CARAVAN/AANHANGWAGEN TE KUNNEN TREKKEN.EN VOORAL DE DUITSE KAMPEERDERS BLIJVEN HUN DIESELS TROUW,OMDAT DIE VAAK HUN ZEER ZWARE CARAVAN IN GEWICHT TE KUNNEN TREKKEN.EN VORIG JAAR ZIJN NOG NOOIT ZOVEEL CARAVANS/CAMPERS VERKOCHT,EN VAAK ACHTER CAMPERS IS VIA AANPALIGE AANHANGWAGEN EEN SMART(ELEKTRISCH) AAN GEHANGEN,OM TOCH MEER MOBIEL TE KUNNEN BLIJVEN,EN DAARMEE NAAR DE VAAK BUITEN HET CENTRUM GELEGEN,EN VAAK OP BEDRIJFS-TERRIJNEN AANWEZIG ZIJN GROOT-WINKEL’S,HUN BOODSCHAPPEN TE KUNNEN HALEN,EN DAT IS VAAK HET PROBLEEM MET CAMPERS,JE MOET ALLES WEER VASTZETTEN,EN VAAK IS BIJ TERUGKOMST JE CAMPINGPLAATS WEER BEZET.EN WEET DIE CEO DE HR FICILI DAT OOK?.EN DAT DOOR DE EVT VELE VERKOOP VAN DE ELEKTRISCHE AUTO’S,IN HEEL EUROPA ER EEN BLACKOUT KAN OPTREDEN,WAT NU OOK IN NEDELAND STEEDS MEER HET GEVAL IS.VIA YOUTUBE.NL (TIK IN) MIT DER ENERGIEWENDE IN DEN BLACKOUT EN PLÖTZLICH DUNKEL EN BLACKOUT-WIE GUT SIND WIR AUF HESSEN OHNE STROM VORBERETET?.GEEFT OOK WEER DE UITLEG VAN EEN MEDEWERKER VAN HET NOORD-DUITSE STROOMNET TENNET,HET VOORKOMEN VAN EEN PLAATSELIJKE STROOMNETUITVAL,EN VIA EEN OMLOOP NETWERK NA ENIEGE UREN WEER KAN HERSTELLEN,EN IN NEDERLAND WETEN VAAK DE STROOMNET-BEHEERDERS HET NIET WAAROM!.ALS BIJ U DE TV/PINAUTOMATEN/LIFT/LICHTEN/KOELKASTEN/DIEPVRIEZERS/BRANDSTOF-TANK-STATIONS /STOPLICHTEN/WATERDRUK ETC ETC GAAN UITVALLEN DAN WEET U NU HET WAAROM.EN ZOALS IK VAKER VERMELDEN,HET VERSCHIL TUSSEN DE KABEL-KIJKERS NEDERLAND TOV DE SCHOTELBETTERS,EN VOORAL HET BLIJVEN DOM HOUDEN,VAN DE KABELKIJKERS IS FEITELIJK EEN SCHANDAAL IN ONZE SAMENLVINGSVERBANDEN EN DENKBEELDEN.WAT DE KABELKABELKIJKERS NIET WETEN,DAAR ZEUREN ZE OOK NIET OVER.DE ZEER TECHNISCH GOED OPGELEIDE TECHNEUTEN WORDEN BIJ DE STROT GEGREPEN,EN BUITEN HET ZICHT VAN DE MEDIA/TV-CAMERA’S EN BUITEN DIE WEING ZEGGENDE /TV SHOW TALK TV PRAATPROGRAMMA’S GEHOUDEN,ZE ZULLEN EENS GELIJK HEBBEN!.EN DAT IS EEN ANDER VERHAAL VIA DE DUITSE MODERATO’S DIE OVER VEEL MEER DE EXAKTE KENNIS BESCHIKKEN.EN DAT HEEL DIVERS VAN KARAKTER.NOGMAALS: VIA NDR.DE THEMEN A-Z WASSERSTOFF/ENERGIEWENDE/WINDKRAFT ETC, EN U KUNT IN DE NEDERLANDSE TAAL LATEN VERTALEN,EN DAARMEE KAN ONZE NPO EEN VOORBEELD AANNEMEN.EN ALS GLOBAAL 30 JAAR NIET OVER SCHOTEL-ONTVANGST ZOU BESCHIKKEN,DAN WAS IK GEZONKEN IN ONWETENHEID,INZAKE KENNIS VERGROTING.

    • M3 heeft op 16 januari 2025 geschreven:

      Ik rij bewust geen EV ook al kan ik het betalen. Ik laat me niets en door niemand vertellen wat ik MOET doen. Zeker niet door een ondemocratisch gekozen Europa. Ze zien dat Europa economisch wordt afgebroken, puur door onkunde onder de noemer klimaat. ALS we al zo aan het verduurzamen zijn (wat hier en daar toch echt wordt beweerd) waarom “stijgt” de temperatuur dan nog steeds? We kunnen verduurzamen wat we willen, maar gaan de natuur echt niet regelen. Evenals we de natuur niet gaan ontregelen. Ik wordt zo langzamerhand een beetje moe van al dat klimaat, woke, rassisme en non-binair gelul.
      Als ik elektrisch wil gaan rijden ga ik wel op de kermis in een botsauto zitten. Laat iedereen toch zelf de keuze!
      Oh en wat Maserati betreft, misschien kunnen zij beter WEL elektrische auto’s maken. De brandstof uitvoeringen waren nou niet zo geweldig, laat staan de afschrijving. Of had dat weer met de kwaliteit te maken🤷‍♂️

      • hans peperkamp(gelukkig mens) heeft op 16 januari 2025 geschreven:

        Goed verhaal,zoals U weergeeft het on-democratische gekozen Europa.Het zijn de Groenen Tuinkabouters die de Burgers van de EU gebonden lidstaten in de Economische afbraak,door eigen Narcistische gedachtegoed en Denkbeelden en onkunde,willen blijven vertellen over de teloorgang van het wereld-klimaat-millieu-aspectenMaar de Superijken hebben maling daaraan,inzake het blijven varen,met hun zeer dure Plezier-Yachten/en eigen Prive Straalvliegtuigen en het rijden in de zeer dure bekende auto-merken.Het gewone Nederlandse Klootjes Volk,moet rijden in de zeer dure Elektrische auto’s,die voor heel veel Burgers van Nederland niet betaalbaar zijn.En al die exakte informatie,weergegeven zonder komma’s en niet te lezen woordenbrij.Maar ik kan er heel goed mee leven,en ook beschikt over een scootmobiel en die kan ik elektrisch opladen.Wat ben ik een gelukkige Burger van Nederland.En in het hiernamaals zal ik héél gelukkig kunnen zijn/worden,en dat is mij vele jaren geleden belooft.

        • Hihi heeft op 17 januari 2025 geschreven:

          Jezelf in 2 woorden tegenspreken. Ondemocratisch / gekozen. Faal. De rest van de wartaal woordenbrei is ook niet serieus te nemen.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    • Maarten VD heeft op 15 januari 2025 geschreven:

      Hans, wordt het niet eens tijd om hulp te zoeken?

      • hans peperkamp(techneut) heeft op 15 januari 2025 geschreven:

        Er is weer een zeer grote stroomnet-storing in Amsteram,en de laatste tijd weer vele kortstondige stroomnet-uitval in Nederland.Dan kan ik wel hulp gaan zoeken,en op de verkeerde school hebben gezeten,maar ik dat hulp zoeken liggen, meer bij de WITTE BOORDEN MENTALITEIT,die wijzen naar elkaar inzake hun bekende TUNNELVISIE.Via youtube.nl (tik in) Waterstof-Rijnstate Elst,en neem kennis van de CEO die voor waterstof heeft gekozen,als eerste in Europa.om bij Blackout toch eigen stroom op te wekken,en dat is een CEO die feitelijk in het Tweede Kamer Fractie,in de politiek een zeer krachtig signaal kunnen geven.In het belang van de BV Nederland.

        Reageer
      • Floris heeft op 15 januari 2025 geschreven:

        Maarten, respect voor je reactie, ik kon het niet opbrengen om dat te lezen, alles in hoofdletters. 🍀👍

        • Martin heeft op 16 januari 2025 geschreven:

          Vreselijk, wat een woord diarree.. Nauwelkjks punctuatie, allemaal hoofdletters en die paar regels die ik kon verwerken waren inhoudelijk niet fantastisch.

          • hans peperkamp(gelukkig mens) heeft op 16 januari 2025 geschreven:

            Ga dan spelen het oude spel: MENS ERGER JE NIET.En laat iedereen in zijn juiste waarde’s.

          Reageer
        • Dagmar heeft op 15 januari 2025 geschreven:

          Amen

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)