Het is de bedoeling dat mensen meer elektrisch gaan rijden. De regelgeving vanuit de EU wordt telkens strenger waardoor het bijna onmogelijk is om auto’s met verbrandingsmotor te verkopen. Een veelgehoord argument is dat elektrisch rijden alleen voor de rijken is weggelegd, maar wat blijkt: dat is niet helemaal het geval. Juist de mensen die prima een elektrische auto kunnen betalen, willen dat niet. Dat zegt Maserati CEO Santo Ficili in een interview met TopGear Nederland.
Ficili is net aangesteld om Maserati (en Alfa Romeo) op het juiste pad te krijgen. Hij is heel erg duidelijk over hoe hij Maserati aantrof bij zijn aantreden: 2024 was een rampjaar. De verkoopaantallen waren namelijk erg laag. We wachten nog op de officiële cijfers, maar het zijn er minder dan 10.000. Om dat even in context te plaatsen: dat is de helft van wat Maserati in 2023 nog verkocht. Een andere context is dat Ferrari dus meer verkoopt dan Maserati en dat hoort natuurlijk niet.
Mogelijk, maar niet eenvoudig
Het is dus aan de nieuwe CEO om het roer te keren. Dat is volgens hem absoluut mogelijk. Maar ‘zal zeker niet eenvoudig zijn’. Hij zegt: ‘We hebben gelukkig een zeer moderne line-up met vijf modellen: de Grecale, GranTurismo, GranCabrio, MC20 en MC20 GT2. Daar liggen nog heel veel kansen om die te verkopen. De Grecale is onze bestseller. Daarnaast hebben we het voordeel dat de Grecale, GranTurismo en GranCabrio leverbaar zijn met benzine- of elektromotor.’
Daarover doet Ficili wel een leuk boekje open, want die EV’s verkopen nog niet goed genoeg. ‘We hebben die elektrische modellen ook vanwege de uitstooteisen vanuit de EU, maar we merken dat de klanten liever benzine willen, ook al weten ze dat het slecht voor ze is. Zie het als een single malt whiskey of Cubaanse sigaar.’ Daarnaast laat Ficili weten dat de verkopers van Maserati een update moeten krijgen. Zo ‘dringen de verkopers nog te veel aan op benzinemodellen in plaats van elektrisch.’
Rijke mensen kopen nog niet voldoende EV’s, hoe kan Maserati dan geld verdienen?
Op dit moment moet Ficili eerst geld verdienen met Maserati. Dit betekent dat een hoop modellen die op de planning staan, in de ijskast gezet worden. Zo is de elektrische MC20 gecanceld. De opvolgers van de Quattroporte (je weet wel, de grote sedan) en de Levante (de grote SUV) worden beide tot nader order uitgesteld. Qua doelstelling is duidelijk dat het beter moet, alleen krijgen we niet te horen wat dat aantal is. ‘Dat houd ik voor mijzelf’, zegt hij daarover.
Lees ook: De Maserati MC20 GT2 Stradale heeft meer vermogen, maar is toch langzamer. Zo komt dat.
Het eerdere doel van 50.000 auto’s op jaarbasis is niet haalbaar, dus gevoelsmatig lijkt het ergens tussen de 20.000 en 30.000 auto’s te liggen. Ook gaat Maserati de winst per verkochte unit verhogen door klanten (veel) meer keuze te geven in lakken, bekledingen, opties en velgen. Goedkopere uitvoeringen van de Grecale om met de instapversies van de Macan te concurreren, staan dan weer niet op de planning. Dat past volgens Ficili niet bij het merk.
hans peperkamp(techneut) heeft op 15 januari 2025 geschreven:
DE CONSUMENT IN DE GEBONDEN EU LANDEN,ZULLEN ZELF UITMAKEN,OF ZE BLIJVEN RIJDEN IN EEN BRANDSTOF-AUTO OF VOOR ELEKTRISCH,MAAR ER IS DE VERLOSSER EN CO2 VRIJ,EN DIE MAAKT GEHAKT VAN DE E-AUTO’S,EN DAT WORDEN DE OTTO 4 SLAG KLEPPENMOTOR MET WATERSTOF-INJECTIE.VIA: YOUTUBE.NL (TIK IN) TOYOTA HYDROGEN CAR,EN NEEM OOK KENNIS VOORAL UIT DE AZIATISCHE LANDEN OA -KAWASAKI/TOYOTA/YAHAMA/HONDA/HYUNDAI EN BMW IN SAMENWERKING MET TOYOTA,VOOR DE WATERSTOF-AANDRIJVING,VOORAL IN DUITSLAND ZIJN DIV POLITIE-GROEPEN DIE LANGZAAM OVERSCHAKELEN NAAR WATERSTOF-AUTO’S.OOK IN ITALIE IS ER EEN ZEER GROTE BELANGSTELLING MAAR OOK IN ZWITSERLAND VOOR DE VERGROENING DDOR REDUCTIE VAN DE CO2 UITSTOOT.IN HET NOORDEN VAN ZWEDEN ZAL EEN NIEUWE STAAL-FABRIEK IN AANBOUW DIE VOLLEDIG GEBRUIKT ZAL MAKEN VAN WATERSTOF VOOR DE VERVANGING VAN COKES,MAAR HET GROOTSTE DUITSE STAALFABRIEK IN SALSGITTER IS IN SAMENWERKING MET SHELL VOOR GROENE STAAL TE PRODUCEREN DOOR DE OMSCHAKELING NAAR WATERSTOF.NU TATA-STEEL IN NEDERLAND NOG.OOK DE ITALIAANSE IVECO IS VOLLEDIG BEZIG MET DE WATERSTOF-AANDRIJVING .MAAR OOK DE ZEER BEKENDE POOLSE BUS-BOUWER SOLARIS HEEFT DE MEESTE WATERSTOF-BUSSEN GELEVERD IN EUROPA.MAAR HET ZIJN VOORAL DE GRUNEN-PARTIJ IN DUITSLAND DIE DE MACHT BEZITTEN,OM VOORAL DE NIEUWE TECHNOLOGISCHE INNOVATIE TEGEN DE WERKEN.EN DAARNAAST KOPEN STEEDS MEER CAMPEERDER’S VOOR BRANDSTOF-AUTO’S OM OA HUN BOEDELBAK/CARAVAN/AANHANGWAGEN TE KUNNEN TREKKEN.EN VOORAL DE DUITSE KAMPEERDERS BLIJVEN HUN DIESELS TROUW,OMDAT DIE VAAK HUN ZEER ZWARE CARAVAN IN GEWICHT TE KUNNEN TREKKEN.EN VORIG JAAR ZIJN NOG NOOIT ZOVEEL CARAVANS/CAMPERS VERKOCHT,EN VAAK ACHTER CAMPERS IS VIA AANPALIGE AANHANGWAGEN EEN SMART(ELEKTRISCH) AAN GEHANGEN,OM TOCH MEER MOBIEL TE KUNNEN BLIJVEN,EN DAARMEE NAAR DE VAAK BUITEN HET CENTRUM GELEGEN,EN VAAK OP BEDRIJFS-TERRIJNEN AANWEZIG ZIJN GROOT-WINKEL’S,HUN BOODSCHAPPEN TE KUNNEN HALEN,EN DAT IS VAAK HET PROBLEEM MET CAMPERS,JE MOET ALLES WEER VASTZETTEN,EN VAAK IS BIJ TERUGKOMST JE CAMPINGPLAATS WEER BEZET.EN WEET DIE CEO DE HR FICILI DAT OOK?.EN DAT DOOR DE EVT VELE VERKOOP VAN DE ELEKTRISCHE AUTO’S,IN HEEL EUROPA ER EEN BLACKOUT KAN OPTREDEN,WAT NU OOK IN NEDELAND STEEDS MEER HET GEVAL IS.VIA YOUTUBE.NL (TIK IN) MIT DER ENERGIEWENDE IN DEN BLACKOUT EN PLÖTZLICH DUNKEL EN BLACKOUT-WIE GUT SIND WIR AUF HESSEN OHNE STROM VORBERETET?.GEEFT OOK WEER DE UITLEG VAN EEN MEDEWERKER VAN HET NOORD-DUITSE STROOMNET TENNET,HET VOORKOMEN VAN EEN PLAATSELIJKE STROOMNETUITVAL,EN VIA EEN OMLOOP NETWERK NA ENIEGE UREN WEER KAN HERSTELLEN,EN IN NEDERLAND WETEN VAAK DE STROOMNET-BEHEERDERS HET NIET WAAROM!.ALS BIJ U DE TV/PINAUTOMATEN/LIFT/LICHTEN/KOELKASTEN/DIEPVRIEZERS/BRANDSTOF-TANK-STATIONS /STOPLICHTEN/WATERDRUK ETC ETC GAAN UITVALLEN DAN WEET U NU HET WAAROM.EN ZOALS IK VAKER VERMELDEN,HET VERSCHIL TUSSEN DE KABEL-KIJKERS NEDERLAND TOV DE SCHOTELBETTERS,EN VOORAL HET BLIJVEN DOM HOUDEN,VAN DE KABELKIJKERS IS FEITELIJK EEN SCHANDAAL IN ONZE SAMENLVINGSVERBANDEN EN DENKBEELDEN.WAT DE KABELKABELKIJKERS NIET WETEN,DAAR ZEUREN ZE OOK NIET OVER.DE ZEER TECHNISCH GOED OPGELEIDE TECHNEUTEN WORDEN BIJ DE STROT GEGREPEN,EN BUITEN HET ZICHT VAN DE MEDIA/TV-CAMERA’S EN BUITEN DIE WEING ZEGGENDE /TV SHOW TALK TV PRAATPROGRAMMA’S GEHOUDEN,ZE ZULLEN EENS GELIJK HEBBEN!.EN DAT IS EEN ANDER VERHAAL VIA DE DUITSE MODERATO’S DIE OVER VEEL MEER DE EXAKTE KENNIS BESCHIKKEN.EN DAT HEEL DIVERS VAN KARAKTER.NOGMAALS: VIA NDR.DE THEMEN A-Z WASSERSTOFF/ENERGIEWENDE/WINDKRAFT ETC, EN U KUNT IN DE NEDERLANDSE TAAL LATEN VERTALEN,EN DAARMEE KAN ONZE NPO EEN VOORBEELD AANNEMEN.EN ALS GLOBAAL 30 JAAR NIET OVER SCHOTEL-ONTVANGST ZOU BESCHIKKEN,DAN WAS IK GEZONKEN IN ONWETENHEID,INZAKE KENNIS VERGROTING.
Maarten VD heeft op 15 januari 2025 geschreven:
Hans, wordt het niet eens tijd om hulp te zoeken?