Je kunt tegenwoordig op veel verschillende manieren van dat bierbuikje afkomen. Neem wat vaker de trap of rij wat minder langs het restaurant met de gouden bogen. Als je héél snel wat kilootjes kwijt wilt, kun je altijd een been laten amputeren. Die tactiek pakte voor deze Porsche 912 goed uit. Hij werd door het Hongaarse Kamm aangepakt en raakte zo de nodige kilo’s kwijt.
De Kamm 912C, zoals ze hem zelf noemen, maakt zich schuldig aan overmatig koolstofvezel gebruik aan zowel de binnen- als de buitenkant. Ramen van lichtgewicht lexaan vervangen het glas en zelfs de vloerbekleding is lichter. Alle maatregelen samen zorgen ervoor dat de Porsche 912C van Kamm een ultralichte 750 kilo weegt. Dat is 200 kilo minder dan een Toyota Aygo.
Het vermogen van de Porsche 912C
Het Oostenrijkse JPS Aircooled mocht aan de slag met de viercilinder boxermotor (de 616-motor, voor de liefhebbers) en kwam uit op een nette 170 pk. Dat is inderdaad niet gigantisch veel, maar deze Porsche 912C weegt slechts 750 kilo, weet je nog? Als je de moderne 992 zou pakken, zou hij minimaal 340 pk nodig hebben voor dezelfde vermogen/gewicht-verhouding.
Ondanks het strenge dieet dat Kamm hanteert, willen ze er geen circuitauto auto van maken. Daarom is er bijvoorbeeld airco en kun je gewoon je deuntjes afspelen via de radio. Ook is het mogelijk om hem als vierzitter te bestellen. Die stoelen zijn dan wel weer van koolstofvezel om het zo licht mogelijk te houden, wat dacht jij dan?
Deze 912C is overigens niet meer de budget-911 die hij ooit was. Kamm wil graag zo’n 320.000 euro zien voor de lichtgewicht Porsche 912, en dat is nog zonder Nederlandse belastingen. Vrij van de wegenbelasting was ie overigens al, dus dat voordeeltje loop je mis.
Reacties