
Je kunt tegenwoordig op veel verschillende manieren van dat bierbuikje afkomen. Neem wat vaker de trap of rij wat minder langs het restaurant met de gouden bogen. Als je héél snel wat kilootjes kwijt wilt, kun je altijd een been laten amputeren. Die tactiek pakte voor deze Porsche 912 goed uit. Hij werd door het Hongaarse Kamm aangepakt en raakte zo de nodige kilo’s kwijt.
De Kamm 912C, zoals ze hem zelf noemen, maakt zich schuldig aan overmatig koolstofvezel gebruik aan zowel de binnen- als de buitenkant. Ramen van lichtgewicht lexaan vervangen het glas en zelfs de vloerbekleding is lichter. Alle maatregelen samen zorgen ervoor dat de Porsche 912C van Kamm een ultralichte 750 kilo weegt. Dat is 200 kilo minder dan een Toyota Aygo.
Het vermogen van de Porsche 912C
Het Oostenrijkse JPS Aircooled mocht aan de slag met de viercilinder boxermotor (de 616-motor, voor de liefhebbers) en kwam uit op een nette 170 pk. Dat is inderdaad niet gigantisch veel, maar deze Porsche 912C weegt slechts 750 kilo, weet je nog? Als je de moderne 992 zou pakken, zou hij minimaal 340 pk nodig hebben voor dezelfde vermogen/gewicht-verhouding.
Ondanks het strenge dieet dat Kamm hanteert, willen ze er geen circuitauto auto van maken. Daarom is er bijvoorbeeld airco en kun je gewoon je deuntjes afspelen via de radio. Ook is het mogelijk om hem als vierzitter te bestellen. Die stoelen zijn dan wel weer van koolstofvezel om het zo licht mogelijk te houden, wat dacht jij dan?
Deze 912C is overigens niet meer de budget-911 die hij ooit was. Kamm wil graag zo’n 320.000 euro zien voor de lichtgewicht Porsche 912, en dat is nog zonder Nederlandse belastingen. Vrij van de wegenbelasting was ie overigens al, dus dat voordeeltje loop je mis.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Deze nieuwe Ford heeft 300 pk en nee, het is geen EV of hybride (gewoon benzine)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)
