
Je kunt tegenwoordig op veel verschillende manieren van dat bierbuikje afkomen. Neem wat vaker de trap of rij wat minder langs het restaurant met de gouden bogen. Als je héél snel wat kilootjes kwijt wilt, kun je altijd een been laten amputeren. Die tactiek pakte voor deze Porsche 912 goed uit. Hij werd door het Hongaarse Kamm aangepakt en raakte zo de nodige kilo’s kwijt.
De Kamm 912C, zoals ze hem zelf noemen, maakt zich schuldig aan overmatig koolstofvezel gebruik aan zowel de binnen- als de buitenkant. Ramen van lichtgewicht lexaan vervangen het glas en zelfs de vloerbekleding is lichter. Alle maatregelen samen zorgen ervoor dat de Porsche 912C van Kamm een ultralichte 750 kilo weegt. Dat is 200 kilo minder dan een Toyota Aygo.
Het vermogen van de Porsche 912C
Het Oostenrijkse JPS Aircooled mocht aan de slag met de viercilinder boxermotor (de 616-motor, voor de liefhebbers) en kwam uit op een nette 170 pk. Dat is inderdaad niet gigantisch veel, maar deze Porsche 912C weegt slechts 750 kilo, weet je nog? Als je de moderne 992 zou pakken, zou hij minimaal 340 pk nodig hebben voor dezelfde vermogen/gewicht-verhouding.
Ondanks het strenge dieet dat Kamm hanteert, willen ze er geen circuitauto auto van maken. Daarom is er bijvoorbeeld airco en kun je gewoon je deuntjes afspelen via de radio. Ook is het mogelijk om hem als vierzitter te bestellen. Die stoelen zijn dan wel weer van koolstofvezel om het zo licht mogelijk te houden, wat dacht jij dan?
Deze 912C is overigens niet meer de budget-911 die hij ooit was. Kamm wil graag zo’n 320.000 euro zien voor de lichtgewicht Porsche 912, en dat is nog zonder Nederlandse belastingen. Vrij van de wegenbelasting was ie overigens al, dus dat voordeeltje loop je mis.
Meer van TopGear


Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: geniten met drie Italianen en een Zweed

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoeveel kilometers mag een tweedehandsauto hebben en wanneer wordt het een risico?

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’
