
Je kunt tegenwoordig op veel verschillende manieren van dat bierbuikje afkomen. Neem wat vaker de trap of rij wat minder langs het restaurant met de gouden bogen. Als je héél snel wat kilootjes kwijt wilt, kun je altijd een been laten amputeren. Die tactiek pakte voor deze Porsche 912 goed uit. Hij werd door het Hongaarse Kamm aangepakt en raakte zo de nodige kilo’s kwijt.
De Kamm 912C, zoals ze hem zelf noemen, maakt zich schuldig aan overmatig koolstofvezel gebruik aan zowel de binnen- als de buitenkant. Ramen van lichtgewicht lexaan vervangen het glas en zelfs de vloerbekleding is lichter. Alle maatregelen samen zorgen ervoor dat de Porsche 912C van Kamm een ultralichte 750 kilo weegt. Dat is 200 kilo minder dan een Toyota Aygo.
Het vermogen van de Porsche 912C
Het Oostenrijkse JPS Aircooled mocht aan de slag met de viercilinder boxermotor (de 616-motor, voor de liefhebbers) en kwam uit op een nette 170 pk. Dat is inderdaad niet gigantisch veel, maar deze Porsche 912C weegt slechts 750 kilo, weet je nog? Als je de moderne 992 zou pakken, zou hij minimaal 340 pk nodig hebben voor dezelfde vermogen/gewicht-verhouding.
Ondanks het strenge dieet dat Kamm hanteert, willen ze er geen circuitauto auto van maken. Daarom is er bijvoorbeeld airco en kun je gewoon je deuntjes afspelen via de radio. Ook is het mogelijk om hem als vierzitter te bestellen. Die stoelen zijn dan wel weer van koolstofvezel om het zo licht mogelijk te houden, wat dacht jij dan?
Deze 912C is overigens niet meer de budget-911 die hij ooit was. Kamm wil graag zo’n 320.000 euro zien voor de lichtgewicht Porsche 912, en dat is nog zonder Nederlandse belastingen. Vrij van de wegenbelasting was ie overigens al, dus dat voordeeltje loop je mis.
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: genieten met drie Italianen en een Zweed

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Briljant: de nieuwe VANTourer camper heeft een functie die je zelfs niet in een luxe hotel hebt

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Groot automerk lijdt miljarden verlies, hoe komt dat eigenlijk?
