
Je kunt tegenwoordig op veel verschillende manieren van dat bierbuikje afkomen. Neem wat vaker de trap of rij wat minder langs het restaurant met de gouden bogen. Als je héél snel wat kilootjes kwijt wilt, kun je altijd een been laten amputeren. Die tactiek pakte voor deze Porsche 912 goed uit. Hij werd door het Hongaarse Kamm aangepakt en raakte zo de nodige kilo’s kwijt.
De Kamm 912C, zoals ze hem zelf noemen, maakt zich schuldig aan overmatig koolstofvezel gebruik aan zowel de binnen- als de buitenkant. Ramen van lichtgewicht lexaan vervangen het glas en zelfs de vloerbekleding is lichter. Alle maatregelen samen zorgen ervoor dat de Porsche 912C van Kamm een ultralichte 750 kilo weegt. Dat is 200 kilo minder dan een Toyota Aygo.
Het vermogen van de Porsche 912C
Het Oostenrijkse JPS Aircooled mocht aan de slag met de viercilinder boxermotor (de 616-motor, voor de liefhebbers) en kwam uit op een nette 170 pk. Dat is inderdaad niet gigantisch veel, maar deze Porsche 912C weegt slechts 750 kilo, weet je nog? Als je de moderne 992 zou pakken, zou hij minimaal 340 pk nodig hebben voor dezelfde vermogen/gewicht-verhouding.
Ondanks het strenge dieet dat Kamm hanteert, willen ze er geen circuitauto auto van maken. Daarom is er bijvoorbeeld airco en kun je gewoon je deuntjes afspelen via de radio. Ook is het mogelijk om hem als vierzitter te bestellen. Die stoelen zijn dan wel weer van koolstofvezel om het zo licht mogelijk te houden, wat dacht jij dan?
Deze 912C is overigens niet meer de budget-911 die hij ooit was. Kamm wil graag zo’n 320.000 euro zien voor de lichtgewicht Porsche 912, en dat is nog zonder Nederlandse belastingen. Vrij van de wegenbelasting was ie overigens al, dus dat voordeeltje loop je mis.
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Deze nieuwe Ford heeft 300 pk en nee, het is geen EV of hybride (gewoon benzine)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

APK voor motorfietsen verplicht in Europa, maar de manier waarop is wel een beetje raar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Slenter mee over de duurste autosloperijen ter wereld (je kunt wel raden waar)
