Met de beste bedoelingen proberen moderne auto’s je te assisteren, alleen gaat dit niet altijd helemaal goed. Zo wil de rijstrookassistent je nog weleens richting een tegenligger sturen en leidt de alertheidsassistent soms juist af. Hoe zit dat met de elektrische handrem? Kan dit foefje in de winter juist voor meer ongemak zorgen door vast te vriezen?

Als het kwik onder nul zakt, dan is het advies altijd om zo min mogelijk de handrem te gebruiken bij het parkeren. (Wat je met de handrem doet tijdens het rijden, moet je zelf weten.) Een ouderwetse handrem kan namelijk vastvriezen. Maar meestal trekt de elektrische handrem zichzelf aan als je de auto parkeert. Moet je je daar dan zorgen om maken? Of moet je een speciale handeling uitvoeren?

Minder of geen kabels in de elektrische handrem

Bij een ouderwetse handrem trek je met de hendel een staaldraadje aan, dat weer de achterremmen activeert. Deze kabel kan vastvriezen, waardoor de remmen niet meer loskomen. Bij de elektrische handrem is de kans nihil dat de boel vastvriest. Er zijn systemen met een kabel, maar die kabeltjes zijn veel korter omdat de elektromotor van de handrem veel dichter bij de remmen zit.

Veel andere systemen hebben helemaal geen kabel meer, maar werken met een elektromotor die de remblokken op de schijven drukt. Deze systemen vriezen dus al helemaal niet vast. Het enige wat kan gebeuren, is dat de remblokken op de schijven vriezen, maar in Nederland moet het weer wel heel erg van streek zijn wil het zó koud worden dat je hierdoor niet meer weg kunt rijden.

Een ander probleem met de elektrische handrem

Door de kou kan het natuurlijk ook voorkomen dat je accu plat is. Als ie écht helemaal plat is, dan zal de elektrische handrem niet meer werken. Even snel de auto aanduwen zodat hij start, zit er dan niet meer in. Je zult in dat geval de accu moeten starten met startkabels, of even de batterij aan de lader moeten hangen.

Reacties

  • Ron heeft op 29 december 2023 geschreven:

    Ik heb jaren geleden toen het hard vroor, voor een stoplicht op een helling mijn electrische handrem gebruikt. Maar toen ik wilde optrekken ging hij niet meer los. Daar sta je dan op een druk kruispunt met allemaal toeterende auto ’s om je heen.
    Ik kon hem alleen vrij krijgen door vlak voor de bestuurdersstoel een bout met de draaistang van de krik los te draaien.

    Reageer
  • Frans heeft op 27 december 2023 geschreven:

    Wat als de achterrem een trommelrem is.

    Reageer
  • zelf-nadenkert heeft op 27 december 2023 geschreven:

    Ik snap sws niet dat men dit zo massaal gebruikt in Nederland. Het is alleen nodig als je op een stijle helling parkeert. Voor alle andere gevallen voldoet de 1e versnelling of P meer dan prima.

    Reageer
  • Wes heeft op 27 december 2023 geschreven:

    Handrem handrem handrem handrem handrem handrem handrem handrem handrem handrem handrem handrem handrem handrem handrem handrem handrem handrem handrem

    • Ernst heeft op 27 december 2023 geschreven:

      Het is geen HANDREM maar een PARKEERREM!

      • Wilco heeft op 27 december 2023 geschreven:

        {Als Dat Het enigste is waar jij je druk om hoeft te maken, ben je volgens mij een heel gelukkig mens?

        • BolleGijs heeft op 28 december 2023 geschreven:

          Nou, druk maken is misschien wat overdreven maar als men pretend verstand te hebben van auto’s, is dit een duidelijke misser. Ik bezit en renault scenic en daarbij is het met weinig kou voorgekomen dat de auto niet van zijn plaats kwam omdat de parkeerrem vast bleef zitten. Met vriendelijk groet.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Stef heeft op 27 december 2023 geschreven:

    Waarom blijf je dat kreng nu een handrem noemen? Het is bijvoorbeeld bij Mercedes al jarenlang een parkeerrem en nu ze voortaan bij veel merken elektrisch bediend worden denk ik dat je alleen nog maar moet praten over een parkeerrem. Een handrem is dat ding om plezier mee te maken op bevroren ondergrond.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear