Een setje Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) voor de nieuwe 911 kost je 9.438 euro. Remmen die ‘uitgebreid worden getest in de autosport’ (woorden van Porsche) zouden perfect zijn voor wie zo nu en dan de kerbstones van Zandvoort wil voelen in zijn 911. Dat valt tegen. Volgens Paul Watson, de technische pief van Porsche Australië, kun je beter gietijzeren remschijven pakken.

Tegen het Australische Wheels Magazine zegt hij: ‘Ja, de prestaties van koolstof-keramische remschijven nemen af als je ze zwaar belast. Warmte-opbouw zal het koolstofvezel in de schijven aantasten, dus als je clubdagen doet, adviseren we altijd gietijzeren schijven.’ De circuitremmen kun je dus beter niet op het circuit gebruiken.

Een vreemde opmerking van de Australische Porsche-techneut, want in de hogere raceklassen gebruiken ze vaak keramische remschijven. Sterker nog: de koolstofvezel remschijven van een F1-auto kunnen volgens fabrikant Brembo temperaturen tot 1.000 graden halen bij hard remmen. En die schijven bestaan volledig uit koolstofvezel.

Waarom moet je dan keramische remmen nemen?

‘Het doorslaggevende voordeel van het keramische remsysteem is het extreem lage gewicht van de remschijven: ze wegen ongeveer de helft van conventionele gietijzeren remschijven van een vergelijkbaar type en formaat,’ zegt Porsche Nederland op hun website, ‘een betere wegligging en meer rijcomfort, vooral op ongelijkmatig wegdek.’

We hebben Porsche Nederland om een reactie gevraagd.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear