Het zou niet eerlijk zijn om KGM weg te zetten als een flauw jatmerk. We durven zelfs het tegenovergestelde te beweren, want KGM is de nieuwe naam van Ssangyong. En dit merk bracht ons de Rodius en de Actyon, wat eigenlijk de eerste coupé-SUV was en dus de voorloper van de BMW X6 of de Renault Rafale. Het idee van de coupé-SUV laat het merk los met de introductie van de nieuwe KGM Actyon.
We geloven best dat er een briefing was als ‘spitse achterlichten, veel overhang áchter maar toch een grote afrijhoek’ en dat dit automatisch het resultaat is, zonder dat het schaamteloze plagiaat is. Maar is er dan niemand binnen het concern die even zegt van ‘goh, vinden jullie hem ook niet op een Velar lijken? Moeten we daar niet iets mee?’
De echte Velar | Foto: © Land Rover
Volgens de Koreaanse website van KGM staat Actyon voor Action en Young, maar ook voor Act en On. De auto moet een nieuw begin zijn voor KGM en de Actyon staat ‘in het centrum van verandering’. Verder kiepert het merk nog een emmer clichés leeg, maar het komt erop neer dat de verwachtingen van de nieuwe SUV hoog zijn bij KGM.
KGM is de comeback van SsangYong
Of de nieuwe KGM Actyon ook naar Nederland komt, is nog niet bekend. Het merk is momenteel druk bezig met de wederopstanding in Europa, dus een vlaggenschip zou daar wel bij passen. Misschien dat ze hem op Velar verzoek naar hier brengen. In Nederland kun je momenteel de Rexton kopen en de nieuwe Torres. Leuk voor KGM: volgens BusinessKorea heeft het autoconcern vorig jaar voor het eerst in 16 jaar weer winst gemaakt.
Loekie heeft op 17 juli 2024 geschreven:
Ssangyong produceerde motoren en auto s en bestelbusjes onder licentie van mercedes.er was een samenwerking.je kon destijds de eerste korando s en musso s bij de locale Mercedes benz dealer kopen en onderhouden.Ik heb voor mn eigen korando vaak onderdelen kunnen bestellen bij de Mercedes dealer. Dat waren geselecteerde dealers.De motor in mn korando was een Mercedes motor m161 zoals gebruikt in sprinter en vw LT .Benzine 2.3 16 v…143 pk.op het vliegwiel huis stond ook made in Germany
Ook onder het klepdeksel in de cil kop Mercedes logo s ,ook op stuurbekrachtiging pomp etc…zelfs de automaat bak had Mercedes logo s en de transfer bak had dezelfde filter nummers als de G klass….de remmen en andere zaken waren van GM ,de schijven b.v identiek aan Chevrolet camaro.Ze werden ook als deawoo verkocht ….zelfs de e klasse en de s klasse is in Azië destijds in de jaren 90 door ssangyong gebouwd en geleverd in afrika,Zuid Amerika,Azië …Mijn korando jaren gehad ,nooit problemen gehad ,zeer sterk en robuuster en beter tegen roest beschermd dan een Mercedes uit die periode..veel dikkere interieur kwaliteit dan Mercedes….mijn beste auto ooit die gewoon ruim 2800 kg kon trekken! De diesels deden 3500 kg…de diesels hadden ook een Mercedes motor code ,en waren ouderwetser van opzet ( voor kamers) Er was ook een 6 cilinder benzine ,de 3200 cc ….ook met Mercedes motor code ..zat in korando,musso en rexton…..Na 1999 is Daewoo failliet gegaan,en Ssangyong later meegenomen hierin..men is toen overgenomen door een Indiaas merk( mahindra) ,met eigen diesel motoren .er waren in de jaren 90 ook Koreaanse Hyundai achtige busjes met Mercedes logo geleverd in Zuid Amerika,en Azië ,door ssangyong geproduceerd….de s klasse en e klasse dus ook ,en zijn nooit in Europa geleverd…in duitsland dook vorig jaar een e klasse op van ssangyong/ Daewoo….Bij een truck exporteur in Nederland een s klasse van ssangyong afkomstig uit Zuid Amerika….dus ssangyong als rommel bestempelen…..???zwaar onderschat merk in Nederland …ten onder gegaan aan de bpm regels alhier….latere modellen zoals Tivoli zie je hier amper…in. België zie je ssangyong nog steeds…ook de nieuwe modellen en heeft daar wel nog steeds een goede reputatie…dus auto kenners houdt op met je onzin ,en die je huiswerk eens goed.
EC Dubost heeft op 16 juli 2024 geschreven:
Jatwerk van Ssangyong is niet verassend. In het verleden hebben ze fragmenten van Mercedes gebruikt voor hun Rodius gedrocht.
Chris heeft op 16 juli 2024 geschreven:
Verassend? Dan gaat het in rook op. Verrassend bedoel je waarschijnlijk.
Voor de Rodius kochten ze de motor van Mercedes, met toestemming natuurlijk van Mercedes, het uiterlijk had niets met Mercedes te maken.