
Je hoeft niet jaloers te zijn op de grote automerken die in Europa hun geld proberen te verdienen. Het is op dit moment lastiger dan ooit om auto’s te verkopen op het Oude Continent. De regels omtrent uitstoot zijn namelijk enorm strikt. Dat is de reden waarom veel modellen niet eens in Nederland of Europa leverbaar zijn. Zelfs voor een merk als Kia is het heel erg lastig, want die willen eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen. Maar ook niet te veel benzineauto’s. Hoe zit dat eigenlijk?
Dat gaan we uiteraard even toelichten. Eerst even de reden waarom Kia dergelijke opmerkelijke uitspraken doet. De persoon in kwestie is Carlos Lahoz in een interview met Automotive News Europe. Lahoz is de sales-baas van Kia in Europa en deelt zijn ervaringen over hoe lastig het is om hier auto’s te verkopen. Opmerkelijk genoeg steekt hij zijn mening niet onder stoelen of banken.
EV’s verkopen kost geld, maar benzineauto’s óók
De Kia-verkoopbaas zegt: ‘Als we te veel vertrouwen op verbrandingsmotoren, lopen we het risico de CO₂-doelstellingen niet te halen en boetes te moeten betalen. Als we de verkoop van elektrische auto’s te veel stimuleren, gaan onze winstmarges omlaag.’ Kortom, in beide gevallen is het niet ideaal voor Kia. Als Kia teveel benzineauto’s verkoopt, moeten ze boetes betalen en op EV’s maken ze te weinig winst.
Op dit moment heeft de EU al onder druk van de autolobby al wat regels versoepeld. Kort gezegd komt het erop neer dat de automerken twee jaar langer de tijd hebben om de uitstoot voor elkaar te krijgen. Kia is overigens niet het enige merk dat hier mee stoeit, ook bij andere merken hebben we dergelijke geluiden gehoord. Maar vaak hebben die merken het probleem dat de verkoopcijfers niet op orde zijn. Daar is nu geen sprake van bij Kia, die doen het uitstekend hier
Maar wacht even, wist Kia dit niet van tevoren?
We kunnen ook even advocaat van de duivel spelen: Kia kende de regels al, dus hun kritiek komt laat. Dus het heeft geen zin om nu ineens verbaasd te zijn over het feit dat het lastig is om hier auto’s aan de man te brengen. Daarbij is het natuurlijk de schone taak aan Kia om te zorgen dat de winstmarges van elektrische auto’s groter worden. Dat is overigens een van de redenen waarom het aandeel Tesla nog zo hoog is, die hebben grote winstmarges op EV’s. Dus het is wel degelijk mogelijk.
Lees ook: Deze nieuwe SUV van Kia lijkt enorm, maar hij is in het echt een stuk kleiner dan je denkt
De grootste uitdaging op dit moment lijkt dus niet de EU of de fabrikant te zijn, maar de consument. Ondanks dat elektrische auto’s gemeengoed zijn, heeft de consument de voorkeur voor een auto op benzine. En omdat Kia die al jaren maakt, kunnen ze die makkelijker en met meer marge verkopen. Zie het zo: de EU verplicht de fabrikanten om voldoende groente en vitamines in het eten te doen, terwijl de consument lekker bitterballen en kaassoufflés wil eten.
Beste Kia,
Koop nu nog leer CO2-emissierechten van Tesla
En sluit een meerjarig contract af voor een goede prijs.
Voor vele EU merken is de boot te laat vertrokken of al gezonken!
Echt zielig dat in 2025 bepaalde merken nog altijd geen echt ev platform hebben of er één moeten kopen van een ander merk.
Iedere EV die niet op een EV platform ruste viel voor ons onmiddellijk uit de boot.