
De vorige Kia Rio had de lachers op z’n hand, met z’n melkdopwieltjes, handbediende ruitenwissers en Fred Flintstone-trapaandrijving. Terwijl Kia steeds betere auto’s ging bouwen, bleef de Rio hopeloos achter in het verdomhoekje van het toch niet onbelangrijke segment van de Polo, Corsa en Clio. Tot nu.
De nieuwe Rio is, we kunnen niet anders zeggen, een leuk ding geworden; compact en toch stoer. Hij is een slagje groter dan de oude, en daarmee vooral ook ruimer. De Rio komt er niet alleen als vijfdeurs, maar ook als hippe driedeurs, en is vanaf het begin leverbaar in twee BPM- en wegenbelastingvrije uitvoeringen: een benzineversie met een 1.2-motor met 87 pk (104 g/km CO2) en een 1.1 diesel met 70 pk en een CO2-uitstoot van slechts 85 g/km. Voor de bengeltjes onder jullie volgt er in 2012 een 1.2 turbo benzinemotor met directe injectie.
Kia stelt de Rio op de autosalon van Genève voor het eerst aan het publiek voor. De marktintroductie volgt in de tweede helft van 2011.
Meer van TopGear


Kia Rio 1.0 T-GDI 100 pk First Edition

Weer een veel te eerlijke advertentie op Marktplaats

Zo maakt Kia je dromen kapot

Nieuwe Kia Rio doet een Audi’tje

Kia Rio 1.2 CVVT DynamicLine

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje
