Met tatouages getooid is de Soul Burner het ondeugende jongetje uit de Kia-klas. In Genève overlaadt het Koreaanse merk ons met maar liefst drie nieuwe conceptmodellen onder het kopje ‘Soul’. Niet verwonderlijk dat het om drie creatieve uitingen gaat die een vooraankondiging vormen van een nieuw productiemodel dat ook Soul gaat heten.
 
Kia verwacht nogal het nodige van het drietal. Ze moeten voor een emotionele band zorgen met een nieuw soort Kia-klanten. Ja, ja, daar is de hele industrie al ruim een eeuw mee bezig. Ook past het nieuwe model naar eigen zeggen niet in het keurslijf van de huidige segmenten. Ook daarvan kijken we niet op. Iedere fabrikant denkt met enige regelmaat het wiel opnieuw uitgevonden te hebben, terwijl het gewoon om de zoveelste interpretatie van een bestaand concept gaat.
 
Duidelijk is dat Kia in de nabije toekomst auto’s wil gaan maken die door de klant gepersonaliseerd kunnen worden. Dat is fraai Nederlands voor spoilers, stickers, grotere wielen en andere bling, bling waar dealer en fabrikant extra aan kunnen verdienen. Is het niet veel beter meteen auto’s te ontwerpen die al deze opsmuk niet nodig hebben? De nieuwe Kia’s zijn bestemd voor iedereen die jong van hart is. Ook zo’n mooie marketingkreet. Als je altijd weer energieke opa stickers wil plakken, kan hij binnenkort bij Kia terecht!

Reacties

Meer van TopGear