
TopGear reed zojuist de Kia Soul EV. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.
Testobject: Kia Soul
Uitvoering: EV ExecutiveLine
Locatie: Breukelen (NL)
Weersomstandigheden: semi-zonnig, droog
Wat reden we?
Een volledig elektrische Kia Soul, Kia’s vierkante stadsmini met die lekker hoge instap, ruim plek voor vier volwassenen en ook nog een beetje bergruimte. De elektromotor levert 110 pk (81,4 kW) met een koppel van 285 Nm. Theoretisch kun je er 212 kilometer mee rijden, maar in de praktijk zul je zo’n 160 kilometer halen voordat je ‘m weer moet opladen.
Beviel het?
Oh zeker wel. De meeste elektrische auto’s in dit segment rijden hetzelfde: een laag zwaartepunt doordat de bodem is volgestopt met batterijen: daardoor kun je lekker snel de hoek om. Daarnaast is ie op de eerste meters heel vlot doordat het koppel direct geheel beschikbaar is.
Nog bijzonderheden?
Kia’s elektronica bericht je over hoe ver je nog kunt, waar de dichtstbijzijnde laadpalen zijn en hoe je zo efficiënt mogelijk kunt omspringen met energievreters als de airco. Daarnaast geldt de standaard garantie van Kia – 7 jaar maar liefst – ook voor de accu’s en voor het updaten van het standaard navigatiesysteem. Prima.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Je hebt keus uit precies één smaak, wat eigenlijk geen keus is natuurlijk. Maar die ene versie heeft wel alles wat je wilt (dus airco, navi en een riedel elektrische spulletjes en led’jes) zodat slechts een paar opties overblijven om te kiezen. Zoals de kleur, om maar wat te noemen. Hij kost in Nederland 32.995 euro (en heeft 4 procent bijtelling).
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Een goede troef van Kia, mede door de actieradius van 160 kilometer (35 kilometer meer dan een Nissan Leaf, 50 kilometer meer dan een BMW i3) en de nette prijs.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Peugeot e-2008 vs MG ZS EV vs Kia e-Soul

Kia E-Soul

Kia Soul EV

Autotest: Kia Soul 1.6 X-Ecutive

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Bij deze terugroepactie van Kia krijg je een compleet nieuwe motor

In de Kia EV4 kun je wel schakelen, ook al zijn er geen versnellingen

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Bij deze terugroepactie van Kia krijg je een compleet nieuwe motor

Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
