Kia heeft een snelle en nette achterwielaangedreven sedan gemaakt. Alleen is het geen sedan, het is een hatchback. Zie het als een BMW 4-serie Gran Coupe, alleen dan een beetje langer en een beetje lager. Het lijkt alsof Kia het idee eerder heeft gehad dan BMW met de Kia GT showauto in 2011.
Dit is toch niet echt het territorium van Kia?
Nee, maar onderschat deze Koreaanse gigant niet. Als onderdeel van de Hyundai Motor Group hebben ze het moderne, achterwielaangedreven platform van de Genesis tot hun beschikking. Ze hebben al een twin-turbo V6 (een 3,3 liter met 375 pk), een eigen achttraps versnellingsbak, et cetera. Allemaal in een koetswerk van hun eigen materiaal, vervoerd in eigen gemaakte schepen.
Is het gelukt om een sportieve en nette auto te maken?
Ja, maar dit oordeel komt met een grote maar: we hebben deze auto alleen maar kunnen testen op de Nürburgring. We zijn er dus niet mee de openbare weg op geweest. Maar toch, de krappe bochten, hobbels, en kuilen zijn een goede representatie van een interessante b-weg.
Het grote talent van de Stinger is hoe natuurlijk hij aanvoelt. Je zit laag, en het sturen en gasgeven voelt heel rechttoe, rechtaan. Er wordt veel feedback doorgegeven aan je armen en benen. De reacties van de auto voelen voorspelbaar en comfortabel aan.
Draai aan het stuur en de auto reageert zoals je onderbewust zou verwachten. Hij is niet superscherp, maar soepel en beschaafd. Toch is hij op dit circuit niet misplaatst.
Komt de Kia Stinger naar Nederland?
Het is nog niet zeker of we de Kia Stinger ook bij de Nederlandse dealers kunnen verwelkomen. In de landen waar hij wel geleverd wordt, komt hij aan het einde van de herfst op de markt. Als hij komt, zal hij het echter wel zwaar krijgen op de markt van sportieve sedans. Want denk zelf maar, waar zou jij voor kiezen: een Kia of een BMW?
John heeft op 22 juni 2017 geschreven:
BMW natuurlijk. Als volwassen man wil je helemaal niet geassocieerd worden met een merk als Kia.