Voor een extra zuinige variant vragen de meeste merken extra geld. Kia gooit het om en gaat de nieuwe Venga meteen als basisversie in meest spaarzame vorm leveren. Alle motoren worden sowieso gekoppeld aan het ISG start/stop systeem.
 
Bij de 14.995 euro kostende instapper wordt dat aangevuld met lage rolweerstandbanden, een schakelindicator en een dynamo managementsysteem, ja ja, daar kun je tegenwoordig niet zonder!
 
Het dieselaanbod begint met een 1.4 CRDi die wordt gelanceerd vanaf 17.495 euro. Beide 1,4-liter krachtbronnen blijven binnen de grenzen voor 20 procent bijtelling. Wie meer heeft kan meer krijgen, er komt zowel een 1.6 benzine als 1.6 CRDi.
 
De auto is qua concept een serieuze concurrent voor de Opel Meriva. De lengte blijft bescheiden net boven de vier meter, maar de wielbasis is relatief lang en dat verklaart een flinke binnenruimte. Immers, de Venga is een MPV en dan draait het om hoeveel kindertjes en luiertassen op zondag mee kunnen naar oma.

Reacties

Meer van TopGear