Na rake klappen uitgedeeld te hebben in het segment van de compacte stadsauto’s (Kia Picanto) en de betaalbare sportauto’s (Hyundai Genesis) begeven de ambitieuze Koreanen van Hyundai/Kia zich nu op de gevaarlijke grond van de grote luxe sedans. Gevaarlijk, omdat dit een segment is dat traditioneel overheerst wordt door Duitse merken, met hier en daar een verdwaalde Japanner, Brit of Amerikaan. Merken met allure, waarin je als succesvol zakenpersoon graag gezien wilt worden. Kom daar maar eens tussen, als Kia zijnde.

Gelukkig doet het merk haar best om goed beslagen ten ijs te komen. De KH, zoals het nieuwe vlaggenschip intern wordt genoemd, ziet er niet alleen behoorlijk goed uit – als we op deze schetsen mogen afgaan – hij heeft ook achterwielaandrijving. Ja, niet van dat halfslachtige bij Kia; als ze zich op het terrein van Mercedes en BMW gaan begeven, dan doen ze dat ook meteen goed.

De KH komt al in de eerste helft van 2012 op de markt in Zuid-Korea. Of hij ook de oversteek naar Europa zal maken, is nog niet duidelijk, maar stiekem gaan we er wel een beetje van uit. Wordt dus vervolgd.

Reacties

Meer van TopGear