Zodra jij op het kantoor je eerste kop koffie zet, is jouw auto in de toekomst al zelfstandig vertrokken om helemaal autonoom een dag als taxi rond te rijden. Op het moment dat je je auto niet gebruikt, levert hij geld op. Zo ver zijn we voorlopig niet en nu kost een auto vooral heel veel geld. Per kilometer moet je niet alleen de brandstofkosten rekenen, maar ook de afschrijving en het onderhoud. En daar betaalt je baas niet genoeg voor, zo meent de Vereniging Zakelijke Rijder (VZR).

Momenteel mag de baas jou 23 cent per kilometer geven zonder dat de Belastingdienst daar iets van vindt. Je mag meer krijgen, maar dan moet daar belasting over betaald worden. Veel werkgevers houden daarom de 23 cent aan. Met alle huidige kosten die bij een auto komen kijken, moet de onbelaste kilometervergoeding minimaal 28 cent per kilometer zijn voor de kleinste auto’s. Dan hebben we het over een Toyota Aygo of Dacia Sandero.

Voor een Polo moet de kilometervergoeding al hoger zijn

Bij auto’s die nieuw 25.000 tot 45.000 euro kosten, zou de kilometervergoeding al 36 cent moeten zijn. Een Volkswagen Polo valt al in deze categorie. Bij nog duurdere auto’s vindt de VZR zelfs dat de baas 50 cent per kilometer moet lappen om alle kosten te dekken. Dat is dus meer dan het dubbele van wat de meeste werkgevers nu betalen.

‘Bovendien draag je, als eigenaar van de auto, het volledig risico van het gebruik van de auto en daarmee ook de kosten voor de verzekering, het onderhoud en de afschrijvingen. Het is daarom niet meer dan reëel dat ook hiervoor een bijdrage wordt opgenomen in de vergoeding die door de werkgever wordt bepaald’, zo meent de vereniging.

Lees ook: Zoveel betaalt je buurman per maand voor zijn leaseauto

De genoemde bedragen dienen als handvatten om naar de baas toe te stappen en om over een redelijkere kilometervergoeding te praten. Nogmaals: de baas mag je gewoon meer cent per kilometer geven, maar daar moet dan belasting over betaald worden. Het zal voor de werkgever dus nóg wat duurder worden dan die 28, 36 of 50 cent. Je kunt natuurlijk ook om een NS-abonnement vragen.

Reacties

  • Martin heeft op 4 februari 2025 geschreven:

    Ik wil helemaal niet met het OV, dan betaal ik het verschil veel liever zelf.
    Dit speelt voor mij nu sowieso niet, maar dat verandert binnenkort misschien, dus ik ga het sommetje wel even maken wat mijn kosten/kilometer zijn. Dus dank voor de trigger. 😉

    Reageer
  • Wijsneus heeft op 4 februari 2025 geschreven:

    “Nogmaals: de baas mag je gewoon meer cent per kilometer geven, maar daar moet dan belasting over betaald worden. Het zal voor de werkgever dus nóg wat duurder worden dan die 28, 36 of 50 cent.”
    Dat zou alleen zo zijn als de baas die belasting op zich neemt om uiteindelijk op dat netto bedrag uit te komen. De werkelijke (bruto) uitkering is dan dus nog hoger.
    Maar dat hoeft natuurlijk niet.
    De baas kan gewoon 50 cent betalen. Daarvan is dan 23 cent onbelast, en 27 cent belast, waardoor je effectief iets tussen de 37 en 40 cent overhoudt, afhankelijk van de gehanteerde belastingschijven.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)