Als jij je eigen auto gebruikt voor je werk, krijg je daar kilometervergoeding voor. Hiervan moet je de brandstof kunnen betalen, plus het onderhoud en de eventuele afschrijving die het gevolg zijn van de zakelijke kilometers. Meestal krijg je hiervoor 0,19 euro, het maximale bedrag dat de baas onbelast mag betalen.

Maar volgens Vereniging Zakelijke Rijders en het NIBUS is de kilometervergoeding te laag. De kosten die je hebt aan een middenklasser liggen eerder rond de 0,49 euro per kilometer. De maximale onbelaste kilometervergoeding van 0,19 euro dateert uit 2006. Sindsdien is het bedrag niet aangepast om bijvoorbeeld de inflatie te compenseren.

Kilometervergoeding te laag

Jan van Delft, voorzitter van de VZR, zegt: ‘De variabele kosten in mobiliteit zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Denk hierbij aan de kosten van reparatie, onderhoud en banden, maar ook kosten als brandstof zijn steeds hoger geworden. Zeker als we deze vergelijken met tien jaar geleden. Omgerekend met de consumentenprijzenindex van het CBS zou per eind 2015 de onbelaste kilometervergoeding minstens 22 cent moeten zijn.’

Tja, het is maar 3 cent. Toch maar snel omhoog knallen, die kilometervergoeding. Dan kun je het voor jezelf rechtvaardigen om toch die zescilinder te nemen en niet die slome spaardiesel met 10 pk. Dat is ook wat waard.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)