Afgelopen race – de GP van Japan – was bijzonder interessant. Ten eerste won Max Verstappen mede dankzij Rudi van Buuren, de Nederlandse sim-coureur bedacht de setup die warempel geweldig uitpakte (het talent van Verstappen speelde ook mee). Maar er gebeurde nog iets: Verstappen is niet meer de jongste leider van een Formule 1-race. Die eer gaat nu naar Kimi Antonelli van Mercedes. Kimi is verreweg de beste nieuwkomer dit seizoen en dat maakt het extra wrang dat hij deze AMG niet mag rijden

Kimi Antonelli kreeg namelijk van zijn werkgever een nieuwe auto. Niet een eenvoudige B-klasse of de nieuwe CLA, maar nee, een Mercedes-AMG GT 63 S. Dat is zo ongeveer het topmodel uit de range van Mercedes-AMG. Hij heeft gekozen voor de versie zonder hybride. Coureurs houden nu eenmaal van lichtere auto’s. De V8 is goed voor 585 pk en 800 Nm, waarmee e Mercedes van Antonelli in theorie van 0-100 km/u kan sprinten in 3,5 seconden en een top kan halen van 315 km/u.

Hoe zit het in Italië dan met regels voor jongeren?

We zeggen bewust in theorie, want ondanks dat Kimi Antonelli de auto echt verdiend heeft, mag hij er in zijn thuisland geen meter mee rijden. De Italiaanse regels zijn bijzonder streng voor jonge coureurs, eh, rijbewijshouders. De eerste drie jaar moet je je enorm goed gedragen en op de snelweg mag je niet harder dan 100 km/u en daarbuiten is 90 km/u het maximum. Dat is op zich wel heerlijk Italiaans, want soms moet je echt je best doen om op die bochtige wegen 90 te halen.

Mercedes AMG GT 63 S 4Matic (C192) paars (2025) zijkant rechts Kimi Antonelli ernaast

Een andere regel is dat nul procent alcohol in je bloed mag hebben. Daarnaast wordt een beginnend bestuurder ongeveer twee keer zo zwaar gestraft. Maar de meest opzienbarende is het voertuig waarin je rijdt. Dat mag namelijk niet een snelle auto zijn. De regel luidt: het motorvermogen mag maximaal 103 pk per 1.000 kilogram zijn, met een absoluut maximum van 143 pk. Kimi Antonelli heeft pas net zijn rijbewijs en staat dus de komende drie jaar te boek als beginnend bestuurder.

Is er een Mercedes waar Kim Antonelli wél in mag rijden?

Met die regels is het overigens ook meteen duidelijk dat bijna geen enkele Mercedes wél in aanmerking komt. De Mercedes A 180 d heeft 116 pk, maar weegt aanzienlijk meer dan 1.000 kilo, dus die zou net kunnen. Dus ondanks dat Antonelli de dikste AMG heeft gekregen, mag de in Bologna woonachtige coureur nét in de traagste en goedkoopste Mercedes in eigen land rijden. Dat is wel opmerkelijk.

Lees ook: Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Als het gaat om jonge coureurs die nog niet in te dikke auto’s mogen rijden, zal niemand Verstappen meer kunnen evenaren. Max kreeg namelijk weliswaar een Clio RS van de motorleverancier aangezien Toro Rosso Renault-motoren gebruikte, maar kan er niet zoveel mee. Ondanks dat Verstappen geregeld punten haalde, had hij nog niet de rijbewijsgerechtigde leeftijd van 18 jaar bereikt en moest papa Jos hem nog overal naartoe brengen.

2 reacties op “Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau”

  1. Volgens de meest gebruikelijke media en in dit artikel woont de jonge Kimi nog steeds in Bologna. Dus idd een vrij lullige cadeau

  2. Hmmm…. Ik had ook al gelezen dat hij zijn rijbewijs/auto in San Marino (correct me if I’m wrong) behaald/geregistreerd heeft een dat zijn de Italiaanse regels niet van toepassing betreffende vermogen en leeftijd.

    Dus probleem is er niet…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *