Heb je je ademhalingsoefeningen gedaan? Goed zo. Adem nu diep in, want de auto hierboven staat officieel bekend als de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance. Ja, vinden wij ook. Maar de AMG GT LangeNaam staat ook officieel bekend als het snelst accelererende AMG-model aller tijden. De hybride GT gaat in 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat is één tiende sneller dan de AMG One en een andere AMG met een grote naam: de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 4-Door Coupé. Ja, vinden wij ook.

De PHEV-GT werd gepresenteerd bij de Formule 1-race in China – een race waarin het Mercedes F1-team wellicht liever de GT had ingezet dan de nukkige W15. De nieuwe GT-topper krijgt AMG’s ingewikkelde hybride V8-aandrijflijn die ook in de vierdeurs ligt. Dat betekent: een 4,0-liter biturbo-V8 en de elektromotor samen produceren 816 pk en een kolossale 1.420 Nm. De hybride AMG GT stopt pas met accelereren bij 320 km/u.

De elektrische kant van de AMG GT

De elektromotor heeft een eigen versnellingsbak met twee versnellingen en een sperdifferentieel. Hij kan 204 pk naar de achterwielen sturen, maar ook naar de voorwielen als dat nodig is om meer grip te krijgen. Of voor een extra boost tijdens accelereren. Door het gas los te laten of op de rem te trappen, win je energie terug voor de 6,1-kWh batterij. Doe rustig aan en je kunt 13 kilometer elektrisch rijden. Het is dus geen PHEV om zuinig mee te rijden; de EV-techniek is er voor de extra power.

De afstelling van de motor is gedaan met informatie van het Mercedes F1-team. Dat wil niet zeggen dat de auto anders aanvoelt per bocht, maar dat de bestuurder ten allen tijde maximaal vermogen heeft. Er zijn in totaal acht rijmodi, die variëren van een volledig elektrische modus tot aan een instelling voor gladde ondergronden en natuurlijk een racemodus. Ruil je van modus, dan worden de aandrijflijn, versnellingsbak, stuurafstelling, dempen en zelfs het geluid aangepast.

Er is een hoop AMG-techniek aan boord, zoals semi-actieve rolstabilisatie met actieve dempers en actieve achterwielbesturing. Er is natuurlijk ook actieve aerodynamica verstopt in de vloer en een minder verstopte spoiler die uitschuifbaar is. Verder staat de AMG GT LangeNaam op 20-inch wielen en er zijn een boel ‘E Performance’-badges.

Wat gaat de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance kosten?

Klanten kunnen in het derde kwartaal van 2024 een bestelling plaatsen bij Mercedes. Wat je dan betaalt voor de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is nog niet bekend. De versie zonder plug-in hybride aandrijflijn maar met dezelfde V8 kost 298.901 euro. Je zou verwachten dat een elektromotor en een accu de auto duurder maken, maar de uitstoot gaat door de stekker wél omlaag.

Als we kijken naar de Mercedes SL, wat je gerust mag zien als de open versie van de GT, dan is de E Performance 25.000 euro goedkoper dan de versie zonder stekker. Het zou zomaar kunnen zijn dat deze Mercedes-AMG GT 63 S E Performance om en nabij de 275.000 euro moet gaan kosten in Nederland. De officiële prijzen horen we op een later moment.

Reacties

  • hans peperkamp(schotelman) heeft op 22 april 2024 geschreven:

    Geweldig om dat te weten,hoe lang blijft het voordeel van de sportwagens!,als alle autowegen steeds meer file’s zijn en ook overvolraken,door het dichtslibben van het verkeer en dat is heel divers van samenstelling,vooral als de autowegen binnenkort weer de bekende zwarte dagen ontstaan inFrankrijk,door het het vakantie-verkeer.Maar Mercedes gaat steeds meer een rol spelen,als wereld-grootste Truck fabrikant in de ontwikkeling van waterstof-aandrijvingen,De technologische ontwikkelingen zijn al in volle gang,om geen achterstand te krijgen tov de Aziatische waterstof ontwikkelingen,vooral de ontwikkeling van de waterstof-kleppen-motor door waterstof-injectie.Zal de E-Auto-s gehakt van maken,de verkoop daarvan heeft al een enorme terugval verkregen,alleen het wordt door de landelijke Media anders weergegeven,in wiens belang?.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)