Elk bedrijf wil winst maken en groeien. In de autobranche is dat niet anders. Daardoor zul je producten moeten maken die de consument kan weglokken bij de concurrent. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als het om automerken gaat, zijn consumenten best wel trouw. Je moet dus iets aanbieden dat zó vernieuwend is dat klanten overstappen. S&P Global Mobility onderzocht welke auto’s de meeste klanten bij andere merken weglokken

Daarbij moeten we aantekenen dat het een onderzoek is in de Verenigde Staten. Dus er zitten een paar auto’s tussen die we in Europa niet kunnen krijgen. Het overgrote deel is echter gewoon te krijgen. Het gaat namelijk specifiek om elektrische auto’s. Ook zijn de uitslagen dermate verrassend dat we ze je niet willen onthouden.

Welke auto kan klanten het beste weglokken?

De grote winnaar van de test is … de Hyundai Ioniq 5! Deze auto is wereldwijd een succes. Bijna driekwart van de Ioniq 5-klanten komt uit een auto van een ander merk. Dat is een enorme prestatie. Hyundai was in de jaren ’90 nog een echte ‘kiloknaller’ (veel voor weinig), maar tegenwoordig is het gewoon de gevestigde orde. Helemaal als je de nummer 2 en 3 bekijket: dat zijn namelijk respectievelijk de Cadillac Lyric en GMC Hummer. Hele gave auto’s, maar ze worden in relatief lage aantallen verkocht.

Op nummer 4 vinden we de Kia EV6, het zustermodel van de Ioniq 5. Ook de Volkswagen ID.4 (5) en Volvo EX40 (6) doen goede zaken. Op nummer zeven staat de elektrische Mini. Logisch, want daar zijn er in de VS nog niet veel concurrenten voor. Dus als je een kleine leuke EV wil, is dat de enige keuze. Ze zullen bij Hyundai sowieso wel blij zijn met dit overzicht, want ook de Ioniq 6 (8) en Kona Electric (9) lokken veel vreemdmerkrijders weg.

Welke auto’s lokken nauwelijks klanten weg bij andere merken?

Veel Hyundai’s bovenaan de lijst, dus. Welke merken presteren dan slecht? Het mag geen verrassing zijn dat dat ook de minder populaire elektrische auto’s zijn. De Toyota bZ4x (29) bungelt helemaal onderaan, maar de technisch identieke Subaru Solterra (27) en Lexus RZ (25) doen het niet veel beter. Klanten kijken dus wel degelijk naar dingen als prijs, laadsnelheid en actieradius.

Daarmee trekken we een eigen conclusie. Elektrische auto’s zijn een relatief nieuw fenomeen. De technologische ontwikkelingen volgen elkaar in razendsnel tempo op. Klanten kijken dus niet alleen naar hun favoriete merk, maar vooral naar welke auto het beste past bij hun behoeften. We zijn dan ook heel erg benieuwd hoe dit overzicht er volgend jaar uitziet.

De lijst van auto’s die klanten weglokken bij andere merken ziet er als volgt uit:

PositieModelPercentage vreemd-merkrijders
1Hyundai Ioniq 574,2%
2Cadillac Lyric*72,6%
3GMC Hummer EV*71,3%
4Kia EV670,3%
5Volkswagen ID.470,3%
6Volvo EX4069,5%
7Mini Cooper EV68,3%
8Hyundai Ioniq 665,5%
9Hyundai Kona Electric65,3%
10Audi Q4 e-tron62%
11Kia Niro EV62%
12Porsche Taycan61,2%
13BMW i460,4%
14Ford Mustang Mach-E59,5%
15Nissan Leaf58,9%
16Ford F-150 Lightning*58,2%
17Mercedes EQB56,6%
18Mercedes EQS SUV50,7%
19BMW iX52,9%
20Audi e-tron GT51%
21Mercedes EQE SUV50,7%
22Mercedes EQS49,5%
23Audi Q8 E-Tron48,2%
24BMW i747,9%
25Lexus RZ47,5%
26Mercedes EQE45,3%
27Subaru Solterra45,3%
28Nissan Ariya40,9%
29Toyota bZ4x33,5%
Bron: S&P Global Mobility * = niet leverbaar in Nederland

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *