‘Het is zo’n tof circuit en er is zoveel snelheid. Bochten als Scheivlak, daar stuur je blind in met 300 km/u en als je daarbij een centimeter verkeerd zit, is er bijna geen correctie meer mogelijk en eindig je in de bandenstapel. Dat gevoel van gevaar – nu zeg ik niet dat coureurs angst hebben als ze daar rijden – vind ik prachtig’, zei Robert Doornbos in zijn column voor TopGear Magazine over Zandvoort.

Aankomend weekend gaat het weer los in de duinen van Zandvoort. Om even een beeld te krijgen van hoe riskant de beruchte Scheivlak-bocht is, kun je de onderstaande video bekijken van ScheivlakTV. De bocht komt na een lang heuvelopwaarts stuk, maar is zelf heuvelafwaarts. Hierdoor is de bocht blind en moet je een knikje over voordat je de bocht ingaat.

Vaak kleine stuurfoutjes

En daar zit het gevaar: als je de bocht verkeerd aansnijdt en al helemaal als je daarbij op het verkeerde moment remt, dan wil de achterkant de voorkant inhalen. De auto’s worden door de wisseling van heuvelopwaarts naar heuvelafwaarts als het ware uit de bocht geworpen. Het zijn vaak kleine stuurfoutjes die grote gevolgen hebben.

Vaak schieten de coureurs eerst naar (voor hen) rechts en tikken daar de vangrail aan. Anderen compenseren te veel en vliegen juist de andere kant op. Door de diepe grindbak is een koprol geen uitzondering in deze bocht.

Voor F1-coureurs zal de bovengenoemde lift-off oversteer een minder groot probleem zijn door de downforce, maar het blijft een blinde bocht die ze met enorme snelheden aansnijden. Bovendien wil het zo dicht bij de zee nog weleens flink waaien. Het is een van de grote uitdagingen van Circuit Zandvoort – en dat maakt de race hier zo mooi.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)