Een stap van de ontwerpafdeling van Bentley naar die van Volkswagen. Is dat een promotie of een demotie? Dat mag je zelf beslissen. Andreas Mindt werkt in ieder geval tegenwoordig voor Volkswagen, maar was daarvoor ontwerpbaas bij Bentley. Het grappige is dat hij vindt dat het ontwerpen van Bentley’s veel gemakkelijker is dan het tekenen van kleine auto’s bij Volkswagen.
‘Toen ik bij Bentley werkte, was het een gemakkelijke baan. Ik deed de Batur, gebaseerd op de Continental GT, en het was geweldig. Het is zo makkelijk om te doen, omdat ie laag en breed is en een lange motorkap heeft. Het is gemakkelijk. Het is alsof je een penalty neemt bij voetbal zonder een keeper’, zegt Mindt tegen TopGear bij de presentatie van de Volkswagen ID.2all.
Een kleine auto ontwerpen is moeilijker dan een hypercar
De elektrische VW is het eerste werk van Mindt voor Volkswagen sinds hij het stokje overnam van Jozef Kabaň. ‘Om een kleine auto als de ID.2all te maken, moet je hard werken en dat begrijpen mensen niet’, zegt Mindt.
We kunnen ons zo voorstellen dat je bij een Batur – waarbij het niet zoveel uitmaakt wat ie kost en hoe onpraktisch hij eventueel is – een stuk minder rekening hoeft te houden met strenge eisen en wensen van andere afdelingen. De ID.2 moet aan bepaalde afmetingen voldoen en onder een bepaalde prijs blijven, maar toch praktisch zijn.
De voormalig Bentley-ontwerper heeft veel respect voor ontwerpers van kleine auto’s: ‘Als je naar zaken als de Fiat Panda kijkt, zijn dat in mijn ogen de geniale ontwerpers, niet degenen die hypercars maken. Ik wil niemand kwetsen, maar ik ken beide kanten.’
Reacties