Kleine hot hatch: het einde in zicht voor Nederland?

Is het einde van de kleine hot hatch in zicht?

Volkswagen Up GTI 2018
Foto('s): VolkswagenVolkswagen Polo GTI 2018
Ford Focus ST bocht
DS 3 Performance
Volkswagen Up GTI 2018
Volkswagen Polo GTI 2018
Ford Focus ST bocht
DS 3 Performance

Dat de Piramide van Maslow uit 1943 stamt, blijkt uit het feit dat ‘rijplezier’ ontbreekt. Logisch, want tot de jaren zeventig was dit nog niet voor iedereen bereikbaar. Tot Volkswagen met de Golf GTI kwam, dat is. Maar de geschiedenis herhaalt zich, lijkt het.

Voor een reguliere Golf betaalde je ongeveer 17.000 tot 20.000 gulden voor. Voor een GTI mocht je zo’n 25.000 gulden betalen. Omgerekend was de meerprijs voor de GTI 2.200 euro. Logisch dat VW er net geen half miljoen van verkocht.

Wat moeten hot hatches kosten?

Met deze prijsstrategie zou de VW Up GTI zo’n 14.000 euro kosten en een Polo GTI, Corsa OPC, Clio RS of een Fiesta ST nog geen 20.000 euro. Je raadt al: dit zijn niet de vriendelijke prijzen die je begroeten in de prijslijsten.

De BPM maakt ons kapot

De BPM ontneemt ons de basisbehoefte rijplezier, door zelfs de kleinste hot hatches schandalig duur te maken. Slik eerst even je koffie door, anders spuug je het uit. Neem de kleinste hatch, de Up GTI – die kost op zo’n allergoedkoopst 19.840 euro. De nieuwe Suzuki Swift Sport dan? Leuk, met 140 pk, maar die stampen ze zo vol uitrusting dat ie je minimaal 24 mille kost.

Maar, het wordt erger. Voor een DS 3 Performance betaal je ten minste 37.200 euro. De Toyota Yaris GRMN is inmiddels uitverkocht, maar daar betaalde je 46.490 euro voor (toegeven: de startprijs was al hoog). In Nederland sneuvelden de Opel Corsa OPC (+GSi) en Peugeot 208 GTI al. Het aanbod onderaan de markt slinkt snel.

Wat blijft er over, als je een kleine hatch met handbak wilt? Een Volkswagen Polo GTI? Neem minimaal 30.091 euro mee. Binnenkort komt de Ford Fiesta ST. Met wat geluk drukt zijn driecilinder de uitstoot en dus de BPM-straf, maar verwacht er niet te veel van.

Dit is geen nieuws, toch?

Nee, BPM maakt de levenskwaliteit voor autoliefhebbers al jaren slechter. Er is een groter probleem: de WLTP. De verouderde NEDC-meting was vrij gunstig voor veel auto’s, maar door de nieuwe en strengere WLTP worden auto’s op papier onzuiniger en vuiler. De uitstoot, en dus de prijs van hot hatches zal enkel blijven stijgen. Zijn de dagen voor kleine hot hatch in Nederland geteld? Of moeten we ons toch overleveren aan de elektrische hot hatch? Immers: de vijand van mijn vijand is mijn vriend.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken