Precies: geen uitlaten. Zelfs geen uitlaat. En zelfs, helemaal bijzonder: geen nepuitlaten. Wat is hier aan de hand? Als het nou een vol-elektrische was: oké. Maar ‘hybride Mercedes A-klasse’ betekent toch dat ie gewoon een brandstofmotor heeft en geholpen wordt door een elektromotor? Sterker nog: ik wist niet eens dat er een hybride Mercedes A-klasse wás… Nogmaals: WAT IS HIER AAN DE HAND?
Geen zorgen…
Inderdaad: het hele idee van die hybride Mercedes A-klasse is al nieuw. Mercedes zet de komende tijd zwaar in op ‘de transitie’, ofwel de overgang naar elektriciteit. Je weet wel, het hele EQ-verhaal, met de nieuwe EQC als voorlopig vaandeldrager. Maar de Duitsers denken, niet geheel onterecht als je het ons vraagt, dat de wereld niet klaar is voor een plotselinge overstap naar vol-elektrisch. Er zal de komende jaren, decennia wellicht, zeker behoefte zijn aan hybrides. Auto’s waarmee je je dagelijkse ritjes vol-elektrisch kunt doen, maar óók mee op vakantie kunt. En daarmee hebben ze zonder meer een punt. Daarom presenteerden ze hybride versies van de A- en B-klasse, en zelfs de terreinreus GLE. Naast de C-, GLC, E- en S-klasse hybrides die er al waren. EQ Power, heet de nieuwe kapstok. En met die A- en B-klasse hebben ze dus iets bijzonders gedaan.
Schiet nou eens op. Waarom heeft die hybride Mercedes A-klasse geen uitlaat?
Heeft ie wel. Alleen: je ziet hem niet. Omdat ie niet aan de achterkant, maar in het midden onder de auto zit. Eigenlijk precies tussen jou en de voorpassagier. De reden is simpel. Zo’n uitlaat vreet ruimte. Hij moet helemaal van voren, waar de motor zit, naar achteren. Heel onhandig als je bijvoorbeeld een wat groter batterijpakket onder de achterbank wilt leggen (waar normaal de benzinetank zit) én de bagageruimte niet te veel wilt beperken. En dus hebben ze een veel korter, supercompact uitlaatkanaal gemaakt, dat niet achteraan de auto, maar middenin eindigt.
Huh? Kan dat dan?
Nou, makkelijk was het zeker niet. Het grootste probleem: herrie. Als je de dempers vlak onder het voorste deel van de cabine neerlegt, schrikt de bestuurder zich een ongeluk als de benzinemotor er opeens in springt. Hitte: ook een dingetje bij uitlaten – dat wil je weghouden bij de inzittenden. Gelukkig is er één oplossing voor beide problemen: isolatie. En daarvan zit er dus nogal wat om en zelfs ín het hele systeem. We hebben met de hybride Mercedes A-klasse kunnen rijden en verdomd: het valt nauwelijks op. Tuurlijk, onder volle acceleratie wordt de 1,3-liter viercilinder best een tikje rumoerig, maar om nou te zeggen ‘Mercedes-onwaardig’: allerminst. En let wel: je kunt een uiterst fatsoenlijke 77 kilometer vol-elektrisch rijden, dus de kans dat de benzinemotor aanslaat is al vrij miniem. Ook bijzonder: de hybride Mercedes A-klasse, die A 250 e heet, is zelfs geschikt voor snelladen. In 25 minuten zit ie dan weer vol. Ondertussen heb je 218 pk en 400 Nm tot je beschikking, kun je naar 100 km/u in 6,6 seconden en verbruik je gemiddeld 1,5 l/100 km. Als je daar, bij een benzineprijs van zo’n € 1,80 per liter, de humor niet van inziet…
Kost dat, zo’n hybride Mercedes A-klasse?
Jammer: dat weten we dus nog niet. Hij komt eind dit jaar en dan zullen de prijzen bekend worden gemaakt. Goedkoop zal hij (Mercedes…) vast niet zijn. Maar als jij niet te ver van je werk woont, zul je van die ene tankbeurt per maand (of zo) vast vrolijk worden, lijkt ons… En mocht je tóch per se zichtbare uitlaten willen: op alle andere dan de basisversies zijn ze gewoon gemonteerd, hoor. Hoef je je daar ook niet meer druk over te maken. Chinees dat je d’r bent.
Reacties