Mercedes EQC: 1e rij-indruk

De eerste elektrische SUV van Mercedes komt in stilte

nieuwe Mercedes-Benz EQC elektrisch interieur
Mercedes-Benz EQC
Mercedes-Benz EQC
De nieuwe Mercedes-Benz EQC stekker snoer
nieuwe Mercedes-Benz EQC elektrisch laadpaal
Mercedes EQC 2019 interieur dashboard
Mercedes EQC 2019 water strand
Mercedes EQC 2019Mercedes EQC 2019
Mercedes EQC achterbank
nieuwe Mercedes-Benz EQC elektrisch interieur
Mercedes-Benz EQC
Mercedes-Benz EQC
De nieuwe Mercedes-Benz EQC stekker snoer
nieuwe Mercedes-Benz EQC elektrisch laadpaal
Mercedes EQC 2019 interieur dashboard
Mercedes EQC 2019 water strand
Mercedes EQC 2019Mercedes EQC 2019
Mercedes EQC achterbank

TopGear stapt net uit de nieuwe Mercedes EQC. In ons komende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Mercedes EQC
Uitvoering: 400 4Matic AMG Line
Locatie: Oslo en omstreken, Noorwegen
Weersomstandigheden: 20 graden, soms zomers, soms een moesson

Wat is dit precies?

Dit is de EQC, de eerste volledig elektrische SUV van Mercedes. Hij wordt gemaakt op dezelfde productielijn als de GLC en lijkt daar ook op qua formaat. Waarom je er eentje zou willen? Omdat je minder bijtelling wilt betalen, toch? Of omdat je elektrisch rijden interessant vindt. Of allebei.

Oké, maar waarom wil ik dan per se een Mercedes EQC?

Omdat het een fijn ding is. Het is een van de stilste EV’s waarin we hebben gereden – er is erg veel aandacht besteed aan isolatie en het onderdrukken van vibraties. De automatische regeneratiemodus, die bij gas los meer of minder afremt op basis van radar- en navigatiegegevens, werkt uitstekend. Je krijgt alle luxe die je van een moderne Mercedes mag verwachten, inclusief twee brede schermen met prettig infotainment. En het is allemaal herkenbaar, niet overdreven futuristisch. Alsof je in een normale SUV rijdt, maar dan stiller en sneller.

Nog nadelen?

Hij heeft slechts een 7,4-kW lader aan boord. Dus tenzij je kunt snelladen (we deden het hier in Noorwegen met 110 kW: van 20 naar 80 procent in een half uur), moet je geduld hebben. Ook is de EQC zeer zwaar – bijna 2.500 kilo – en dat merk je. Hij helt in bochten en de banden krijsen het uit als je iets te hard gaat. En dat ga je al snel.

Wat zijn de specs?

De Mercedes EQC 400 heeft twee elektromotoren – één op elke as – samen goed voor 408 pk en 760 Nm. Hij doet 0 naar 100 in 5,1 seconden, bereikt 180 km/u en heeft een accupakket van 80 kWh. Daarmee zou ie, volgens Mercedes’ realistische inschatting, in de zomer 360 en in de winter 260 kilometer ver moeten komen. De WLTP-waarde is 417 kilometer.

Wat kost de Mercedes EQC?

De Nederlandse prijzen beginnen bij 80.995 euro. Je kunt ‘m nu bestellen, maar de vraag is hoe lang het duurt voor je ‘m krijgt. Het schijnt namelijk dat EV’s best een beetje populair beginnen te worden.

Lees onze volledige rijtest van de Mercedes EQC in TopGear Magazine 169; vanaf 20 juni in de winkel.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws