Koenigsegg Regera: nieuwe koning

'Regera' is het Zweedse woord voor regeren. Je auto zo noemen klinkt misschien een beetje hoogdravend, maar is eigenlijk nog reuze bescheiden. Want wat deze Koenigsegg doet is geen regeren meer, maar bruut heersen, alles en iedereen onderwerpen aan een gruwelijke dictatuur van mega-paardenkrachten – en dat nog verpakt in een soort van groen jasje ook. Ga maar even zitten. Nee, echt, doe nou maar. 

Met al het geweld dat auto's als de McLaren P1, LaFerrari en Porsche 918 op de wereld loslaten, kon Koenigsegg natuurlijk niet achterblijven. En dat hebben ze ook niet gedaan; ze slaan terug op een manier die iedereen naar adem doet happen. De Regera is ook een hybride, maar dan toch weer anders. Allereerst heeft hij een vijfliter twinturbo V8 die er in zijn eentje al 1.100 pk uitpompt. Daarnaast zijn er twee elektromotoren, elk voor één wiel, die in combinatie met een derde elektromotor een piekvermogen van 700 pk kunnen leveren. Al met al kan de Regera beschikken over een systeemvermogen van minimaal 1.500 pk (zou volgens oprichter en CEO Christian von Koenigsegg ook zomaar 1.800 pk kunnen worden) en niet minder dan 2.000 Nm trekkracht. Twee-dui-zend!

Dat staat inderdaad garant voor krankzinnige prestaties. Klaar? Oké: 0-100 km/u: 2,7 seconden. 0-300 km/u: 12 seconden. 150-250 km/u: 3,2 seconden. 0-400 km/u: minder dan 20 seconden. Allemachtig.

Nog aparter is het feit dat de Regera geen versnellingsbak heeft, maar iets dat Koenigsegg het Direct Drive System heeft genoemd. Een hydraulische koppeling die zich bij bepaalde toerentallen opent en sluit, en de derde elektromotor nemen die taak voor hun rekening. 

Mocht je een Regera willen, dan moet je rijk én snel zijn: hij kost zonder belastingen al bijna 2 miljoen euro en er worden er maar 80 gemaakt.

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken