
Zul je net zien: heb je alles netjes neergelegd om je Billy-kast in elkaar te sleutelen en de schroefjes geteld, hebben ze een linksdraaiende inbussleutel in het doosje gedaan bij de Ikea. Mag je toch weer terug naar de winkel voor een onderdeeltje. Volvo spiekt nu bij landgenoot Ikea en gaat ook auto’s verkopen die net niet helemaal compleet zijn. Gelukkig hoef je achteraf niets op de auto te schroeven, want het gaat om ontbrekende software.
De software van de nieuwe Volvo EX90 is wat je in vaktermen ‘nogal een dingetje’ zou noemen. Volvo liet de grote SUV voor het eerst aan de wereld zien in 2022, maar inmiddels is 2024 al voor de helft voorbij en hij is er nog niet. Het probleem is dat Volvo de software niet alleen voor de EX90 ontwikkelt, maar dat ze dezelfde software in allerlei andere modellen willen gebruiken. Alsof je een friturist bij McDonald’s ook gelijk sushi leert maken voor zijn volgende baan.
Deze dingen werken nog niet (goed)
Ergens dit jaar moet de Volvo EX90 dan eindelijk verschijnen, maar op het moment dat de auto bij klanten arriveert, ontbreken er nog wat features die een update later zal activeren. Zo werkt het lidar-systeem nog niet en kun je Siri nog niet bedienen op je iPhone via de auto. Ook zou een systeem dat kruispunten veiliger moet maken niet werken en je kunt nog geen stroom terugleveren aan je huis. Ook zou de boordcomputer van de EX90 nu nog 3 procent batterij per dag gebruiken.
Automotive News Europe meent dat de baas van Volvo de problemen bagatelliseert: ‘Het hele punt van een voertuig dat door software wordt gedefinieerd met draadloze updatemogelijkheden, is het voortdurend upgraden van die software. Dat kunnen we doen’, zei hij. ‘Ik denk dat klanten die investeren in geavanceerde technologieproducten zoals de EX90 dit volledig begrijpen, en dat ze er op termijn de vruchten van zullen plukken.’
De productie van de Volvo EX90 is inmiddels gestart in het Amerikaanse Charleston. Binnenkort rijdt TopGear met de nieuwe SUV om je te laten weten hoe ie bevalt. De inbussleuteltjes laten we in ieder geval thuis.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Volvo kijkt af bij Ikea: klanten ontvangen EX90 waar bepaalde dingen nog ontbreken”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Was de elektrische zevenzits Volvo EX90 het wachten waard? (review)

Volvo krijgt als eerste het EU-batterijpaspoort waarin je kunt zien hoe duurzaam een EV echt is

Waarom je de nieuwe Volvo EX90 uit 2022 nog nooit in Nederland hebt gezien

Heb je de moderne klapkoplampen van de Volvo EX90 al gezien?

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Als je een motorrijder op zijn helm ziet tikken, kun je (ook in de auto) maar beter oppassen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Volvo verliest zijn ziel hiermee. Van super betrouwbare auto, naar Chinese rommel die niet af is.
Ga zo door. Maar voor mij geen Volvo meer.
De V60 phev word ook zo geteisterd door software bugs. En in de garage word je niet meer verder geholpen. Als het moeilijker word dan banden of remblokken wisselen. Willen ze dat je een nieuwe auto koopt.
Volvo als jullie dit lezen, ga aub weer voor kwaliteit en goede service. Rommel hebben we genoeg in deze wereld. En we kopen de auto’s echt nog wel als ze langer dan 5 jaar meegaan.
“Ook zou de boordcomputer van de EX90 nu nog 3 procent batterij per dag gebruiken.”
Dat zou best opmerkelijk zijn, om het zachtjes uit te drukken.
Voor zover ik zie heeft de EX90 altijd een 111kWh batterij.
Dat zou 3,33kWh per dag aan boordcomputer zijn.
Dan staat dat ding gemiddeld 140W te verstoken.
Dat is niet alleen behoorlijk inefficiënt, maar ook een aardige warmtebron.
Als dat echt waar zou zijn is er één voordeel: Een standkachel is waarschijnlijk overbodig…