We weten zeker als Porsche de keus had, dat ze gewoon een zescilinder in de Porsche 718 Boxster hadden gelegd. Maar ja: uitstoot, milieu, ijsbeertjes, fijnstof, moeilijk, moeilijk. Daarom kunnen we ons heel goed voorstellen dat Porsche extra gemotiveerd is om de ultieme versie van de Boxster nét even wat dikker te maken. Daar zou de volgende Porsche 718 Boxster Spyder weer een volwaardige zescilinder krijgen.
Atmosferische 4.0 uit 911 GT3
Volgens Autocar is het zelfs zo dat ze de 4,0-liter zescilinder uit de Porsche 911 GT3 in de kleine 718 Boxster Spyder gaan leggen. In zijn grotere broer produceert de hemelse platte zes 500 pk en pas bij 9.000 tpm begint de naald te stuiteren.
Iets minder vermogen
In de 718 zal Porsche het vermogen iets terugschroeven. Vooral omdat ze ook nog een stel GT3’s willen verkopen. En iets met de interne pikorde, en zo. Al geven ze het ding net zoveel vermogen als de 2,5-liter turbo; als die toerenbegrenzer maar bij 9.000 tpm of hoger ligt. En natuurlijk staan we met fakkels en hooivorken voor de poorten van Stuttgart als er geen optie is voor een handbak.
Minder gewicht
Uiteraard zal de Boxster op een rigoureus dieet gaat. Isolatie, radio en airconditioning verdwijnt. Het elektrische dak wordt vervangen door een handmatig dak. Bij de vorige generatie Spyder (zie bovenstaande foto’s) scheelde het dak alleen al 10 kilo. En zoals de Bugatti Chiron, Koenigsegg Regera en Hennessey Venom F5 krijgt de Porsche 718 Boxster met de 4.0 de befaamde Michelin Pilot Sport Cup 2-banden. Waarschijnlijk komt de ultieme Boxster (en wellicht de ultieme Porsche van dat moment) halverwege 2018.
Reacties