Je kunt deze artikel maar beter goed bewaren. Geen idee hoe vaak we je nog een goede oude test als deze kunnen leveren waarin sportwagens, zelfs één zonder turbo, twee met handbak en drie zonder enige vorm van elektrische aandrijving, de strijd met elkaar aanbinden. Lang leve de vooruitgang natuurlijk, maar dit is wel de laatste dans van sportauto’s zoals je ze kent.

Als je BMW vraagt of de M2 de laatste niet-hybride M-auto is, ontkennen ze dat niet. Porsche heeft al aangekondigd dat de volgende Cayman elektrisch wordt, met de batterijen in het midden om dat ‘middenmotorgevoel’ op te roepen. En de toekomst van alle Audi RS-auto’s, tot en met de volgende R8 aan toe, krijgt op zijn laatst in 2030 de toevoeging e-tron.

Als je de stekelige column van Chris Harris over de M2 hebt gelezen, begrijp je waarom dit bij liefhebbers nog weleens tot enig gepieker leidt. Is het eerlijk of sportief om over de BMW te zeggen dat hij de visuele aantrekkingskracht heeft van een oorlogswond met gangreen, Porsche te verwijten dat ze de Cayman maar weer eens hebben voorzien van de versnellingsbak van een intercitytrein, of te sneren dat geen auto in Europa zo debiel wordt bereden als een RS 3?

De laatste pure benzineauto’s zijn niet gloednieuw

Er hangt een sterk aroma van ‘geniet ervan zolang het kan’ rond deze drie auto’s. Doe nog maar één rondje. Denk niet aan de kater. Hoe dan ook, zullen we wat vrolijker doen? Dit is geen wake bij een begrafenis. Dit zijn drie fantastische auto’s. Twee van hen, zo zul je hebben opgemerkt, zijn niet heel nieuw. Napoleon Bonaparte gebruikte een Cayman GT4 bij de Slag bij Waterloo en de Audi RS 3 is, net als veel van zijn bestuurders, hard op weg naar zijn midlifecrisis.

Maar dit zijn wel de snelle Duitsers met de hippe badges die veel mensen graag zouden willen hebben – de BMW met 460 pk uit een zes-in-lijn met twee turbo’s neemt het op tegen 420 pk’s uit een zescilinder boxer van Porsche en een 400 pk sterke Audi-vijfcilinder. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat er in de schemering van de benzinemotor nog zoveel variëteit te bespeuren valt.

Meer concurrenten zijn er niet

We hebben overwogen wat nederiger viercilinders bij het geheel te betrekken: een Alpine A110, of de nieuwe Honda Civic Type R. Beide zijn maatstaven op het gebied van wegligging die je kunnen verleiden om geheel opnieuw verliefd te worden op autorijden.

En ze zijn nog redelijk vergelijkbaar qua prijs ook. Toch, in de huidige opzet voelt het meer als de strijd tussen de ware natuurlijke vijanden. Zou er iemand serieus twijfelen tussen een M2 en een Frans kikkervisje met een Megane-motor? M vs GT vs RS: dat is waar het echte bloed vloeit in de stammenstrijd.

Waarom de oude M2 beter is dan deze 2-serie

Ik kon een paar dagen doorbrengen met de M2 voor ik hem richting de heidelandschappen in het noorden van Yorkshire stuurde, en heb me afgevraagd waarom ie niet zo opwindend is als de oude auto. Waarom weet ie je niet zo snel voor zich te winnen, afgezien van het feit dat ie eruitziet als een Halloween-pompoen medio november? Het is tenslotte een kwantificeerbaar verbeterd product ten opzichte van zijn uitstekend verkochte voorganger. Soepeler. Stiller, Makkelijker. Volwassener.

Ik vermoed dat het minpunt is dat de M2 ‘beter is gemaakt’ in opzichten die er voor petroseksuelen weinig toe doen. Geraffineerder, ruimer, grotere schermen. Een auto met meer bandbreedte voor meer mensen gedurende langere tijd – maar omdat volwassenheid meer prioriteit heeft gekregen dan lol, krijgt ons soort mensen het idee dat we een beetje aan de kant zijn geschoven.

  • BMW M2 Porsche 718 Cayman 718 GT4 rijdend voorkant
    Foto: © TopGear / Mark Riccioni
  • BMW M2 inteireur rijden achter Porsche 718 Cayman GT4 en Audi RS 3 Limousine
    Foto: © TopGear / Mark Riccioni
  • BMW M2 interieur
    Foto: © TopGear / Mark Riccioni
  • BMW M2 interieur stoelen
    Foto: © TopGear / Mark Riccioni
  • Foto: © TopGear / Mark Riccioni
  • BMW M2 Porsche 718 Cayman 718 GT4 rijdend voorkant
  • BMW M2 inteireur rijden achter Porsche 718 Cayman GT4 en Audi RS 3 Limousine
  • BMW M2 interieur
  • BMW M2 interieur stoelen

Net als ons linkerbeen. Prima om blij te zijn met het feit dat er een doe-het-zelf-bak in de BMW zit, maar dankzij die idiote koolstofvezel drempel tussen je benen en de pedalen die er niet recht voor staan, is schakelen in de M2 niet het genot dat het zou moeten zijn.

De slag van het koppelingspedaal is te lang en te sponzig, en thuis verklaren waar die schaafwond aan de binnenkant van je dij vandaan komt, kan nog weleens ongemakkelijk zijn. En voor deze moeizaam in elkaar gedraaide achterafgedachte betaal je nog 500 euro extra ook. Slechts één op de tien M2-kopers laat zich zo door BMW uitlachen – de overige 90 procent blijft bij de standaard geleverde automaat, die de baby-M nog volwassener laat aanvoelen.

De zescilinder is sterk genoeg

Ironisch genoeg heb je in de M2 eigenlijk alleen de vierde versnelling nodig om een weg totaal te vernederen. De 3,0-liter motor is een absoluut powerhouse. Hij klinkt een tikje dieselachtig, maar levert hele wagonladingen koppel vanaf 2.500 toeren per minuut, waar de vijfcilinder van Audi toch echt 1.000 toeren meer nodig heeft om zich van zijn beste kant te laten zien. Hij is al op kantoor en heeft al een promotie binnen voordat de Audi goed en wel uit bed is.

De versnellingspook zelf lijkt ook op continu trillen te zijn afgesteld. Als je hem driftig voelt knorren in de palm van je hand, krijg je echt het gevoel dat de M2 een driftig klein kereltje is dat moeite moet doen om zich in te houden. En toch, in tegenstelling tot de recentste M3, is dit geen vechtersbaas. Hoe heeft BMW dat gedaan?

Nou, feitelijk door een M4 met korte wielbasis te bouwen, met al die turbo-overdaad, maar zonder de tractiebeperkingen. Dat is een heel slimme truc… zelfs als er wat van dat gemene M2-karakter door is weggepolijst. Maar de BMW M2 voelt groot en zwaar aan, op wegen waar de Porsche 718 Cayman juist in zijn element is en de RS 3 beter is dan je normaal gesproken van een snelle Audi verwacht.

De Audi RS 3 kent maar twee modi

De RS 3 is als een slee met raketaandrijving. Hij heeft eigenlijk maar twee snelheden: stationair en volle bak. Het is de auto waarbij je het snelst waar voor je geld krijgt, als je er 101 procent uit haalt wanneer je alleen maar even boodschappen gaat doen.

Ja, er is wat vertraging waar je mee moet omgaan, je zit op een veel te weinig steun biedende, doodnormale stoel te kijken naar een interieur dat bitter weinig indruk maakt, en je vraagt je af hoe het in hemelsnaam kan bestaan dat deze treurige mix van pianozwart nephout en pixels een ton moet kosten. Maar hij is zo verslavend, meedogenloos snel en maakt zo’n jubelend trompettergeluid als je ’m vooruit rost dat je het hem allemaal nog vergeeft ook.

  • Audi RS 3 Limousine voorkant
    Foto: © TopGear / Mark Riccioni
  • Audi RS 3 Limousine achterkant
    Foto: © TopGear / Mark Riccioni
  • Audi RS 3 Limousine detail grille
    Foto: © TopGear / Mark Riccioni
  • Audi RS 3 Limousine stoelen
    Foto: © TopGear / Mark Riccioni
  • Audi RS 3 Limousine interieur
    Foto: © TopGear / Mark Riccioni
  • Audi RS 3 Limousine voorkant
  • Audi RS 3 Limousine achterkant
  • Audi RS 3 Limousine detail grille
  • Audi RS 3 Limousine stoelen
  • Audi RS 3 Limousine interieur

Mezelf ten spijt ben ik dol op de plastic fantastic RS 3. Ik hou ervan dat het een product van Audi Sport is dat níét rijdt als een garagekrik. Ik vind het tof dat ie gewoon beleefd kan rondhobbelen als een A3, maar na een druk op de RS-knop knettergek wordt. Dankzij het slimme achterdifferentieel draait het niet langer om wachten tot de voorkant grip heeft – de achteras werkt mee en spuugt de auto de bocht uit als een katapult op een vliegdekschip.

Het is geen tactiele, hoog-communicatieve auto die je laat voelen dat je leeft; het is van deze drie de auto die je het eerst ‘uit hebt’. Maar er is een punt waarop die rauwe snelheid en die haast niet meer in deze tijd passende motor op een onontkoombare manier verleidelijk zijn. Dus hoewel ie banden vreet en benzine zuipt, zit hij de soms frustrerend gereserveerde M2 dichter op de hielen dan BMW leuk vindt.

Ja, de Cayman GT4 hoort hier tussen

Het is niet te vermijden dat sommige mensen het irritant vinden dat we een Cayman hebben meegenomen. En een GT4 nog wel. ‘Een Cayman is geen echte M2-rivaal omdat ie maar twee stoelen heeft’, zou iemand op Twitter hebben gezegd, als dat nog bestond. Maar hou jezelf niet voor de gek.

De M2 heeft nauwelijks hoofdruimte achterin en de enorme koolstofvezel stoelen kunnen niet ver genoeg voorover om iemand binnen te laten. Zelfs het lenigste kind zal krassen maken op de kostbare carbon achterkanten als ze erlangs proberen te klauteren. Daarbij, wanneer heb jij voor het laatst een M2 (of welke Duitse coupé dan ook) gezien met vier man aan boord? Die stoelen zitten daar alleen maar om je schuld-gevoel te verzachten, niet om je ervan te overtuigen dat een M2 een familieauto is.

  • Foto: © TopGear / Mark Riccioni
  • Porsche 718 Cayman GT4 wiel
    Foto: © TopGear / Mark Riccioni
  • Porsche 718 Cayman GT4 interieur
    Foto: © TopGear / Mark Riccioni
  • Porsche 718 Cayman GT4 deurgreep
    Foto: © TopGear / Mark Riccioni
  • Porsche 718 Cayman GT4 wiel
  • Porsche 718 Cayman GT4 interieur
  • Porsche 718 Cayman GT4 deurgreep

‘Een Cayman is geen M2-rivaal omdat ie niet praktisch genoeg is.’ Eh… weet je dat zeker? In de neus is ruimte zat voor het soort koffers waarmee je aan boord van een vliegtuig mag, en er is achterin ook nog plek voor je hand-bagage. Er zijn grote vakken in de portieren en je krijgt de beste bekerhouders die de mens ooit heeft uitgevonden.

‘Hij is te laag en te lastig om in en uit te komen.’ Klopt, het ‘heuppunt’ is veel dichter bij de grond, maar deze eveneens van een koolstofvezel achterkant voorziene stoelen zijn net zo ingewikkeld voor de menselijke anatomie als die in de BMW.

De Porsche blijft het maatstaf op alle fronten

Feit is gewoon dat de Cayman de best uitgeruste, best gebouwde sportauto is die je voor geld kunt krijgen, en dat al een jaar of tien lang. De cabine oogt tegenwoordig misschien wat gedateerd, maar dat heeft ook iets verfrissends als je net uit het multiplex van de BMW komt. En je hoeft er maar een paar minuten in te zitten om je te verbazen over hoe góéd alles is.

De zitpositie, de zwaarte van alle knopjes – het is allemaal precies zo gemaakt dat het jou een grote berg vertrouwen geeft. De Cayman is een auto die je enorm vleit. Hij straft je fouten niet af, maar is altijd bereid je ego te strelen. Hoewel hij ongelooflijk veel grip genereert, legt hij een zwierigheid aan de dag waar de andere twee niet aan kunnen tippen.

Koop liever een andere 718

Je hebt de dik anderhalve ton (ruim één in België) kostende GT4 niet nodig. De iets (circa 6k) goedkopere GTS 4.0 is als daily driver net zo goed. Beter zelfs, omdat ie een kleinere achtervleugel heeft en je dus kunt zien wat er achter je gebeurt. De reden dat mensen blijven doordrammen over die intergalactische bakverhoudingen is dat dat de enige steen is die Porsche niet heeft omgekeerd bij het perfectioneren van de moderne sportauto.

Geweldig op het circuit, geniaal op de weg… en zo ontzettend bruikbaar. Hij heeft de beste besturing van het stel, de demping is van autosportkwaliteit en niet uit zijn fatsoen te krijgen en het schakelen gaat met een mechanisch, heerlijk genoegen dat de inspanningen van BMW een mes in de rug steekt. Het geluid? Sonoor, zonder asociaal te worden. Wat een machine.

Ik ben ervan overtuigd dat als de zon eenmaal ondergaat voor deze generatie Cayman, hij zal worden bijgeschreven in het lijstje Grootsten Aller Tijden Die Geen Écht Idioot Prijskaartje Hadden, naast auto’s als de Golf V GTI en de E46 BMW M3. Auto’s van het type ‘we waren destijds nog te onschuldig om hem echt te kennen, maar veel beter werd het eigenlijk niet’.

Ook slecht nieuws over de Porsche 718 Cayman GT4

Ik moet mijn waterval aan loftuitingen wel even onderbreken om je te vertellen dat de GT4 niet meer te koop is. Sorry. Hij is uitverkocht, aangezien Porsche de laatste restjes productieruimte spendeert aan de psychotische GT4 RS. Maar geen van deze auto’s is gemakkelijk om aan te komen.

Zo schijnt zo’n beetje de hele rits M2’s al uitverkocht te zijn voor ze überhaupt een showroom van binnen te hebben gezien, dus die zul je waarschijnlijk alleen tegenkomen op verkoop-sites, en dan boven de adviesprijs. De beperkende factor bij de RS 3 is dat Audi de vijfcilinders niet snel genoeg kan bouwen nu die ook een plek hebben gevonden in twee TT’s, Q3’s en RS 3’s, en het levert nog een donkergrijze vlek op voor de collectieve CO2-uitstoot van het bedrijf ook.

Wat is de beste, laatste sportauto op benzine?

Dus, nu het einde der tijden nadert, maakt het nog wat uit of er een absolute winnaar is? Waarschijnlijk niet, maar ik kan de verleiding niet weerstaan om de volgorde van finishen te bepalen. Bovenaan eindigt de Porsche. Elke keer dat ik hem rijd, word ik overweldigd door zijn allesoverwinnende briljantheid.

En wil ik dat ik de M2 me meer het gevoel van ‘moet ik hebben’ zou geven. Wat kun je je nog meer wensen bij een sportauto? Dat hebberige miste ik al toen ik de M2 voor het eerst reed in Arizona, eerder dit jaar. Het is een betere, completere auto die er manieren heeft bijgekregen, maar daar wat magie voor heeft ingeleverd.

De M2 wint het van de RS 3 bij hogere snelheden

Echter, dat was maar een rit van een paar uur op enkele bespottelijke wegen die BMW om Joost mag weten welke reden had uitgekozen. En dus bevind ik me een paar maanden later op een mooie morgen op de hei; ik ben extra vroeg opgestaan om de M2 nog een kans te geven. Het wordt Een van die Ritten. Zo een waarbij er geen treuzelende Opel Mokka’s zijn, geen tegenliggers, geen caravans. Zelfs de gaten in de weg lijken ’s nachts opeens gerepareerd te zijn, en de turbo’s van de M2 zuigen zich vol met koele, dikke lucht.

Als het tempo hoger wordt, blijft de ophanging van de BMW soepel waar die van de Audi tekortkomingen begint te vertonen, door nog te reageren op wat zojuist gebeurde terwijl je hem al een nieuw stuk weg voorschotelt. Hij begint dan wat te stuiteren en roept uiteindelijk een halt toe aan het Road Runner-gehalte van de RS 3.

De BMW en de Porsche dagen uit om het randje op te zoeken

En dit is juist waar de M2 er trek in begint te krijgen. Zoals bij de meeste M-auto’s van de laatste tijd krijg je pas door hoe getalenteerd hij is als je sneller gaat dan strikt genomen aan te raden is. Dat is ook waar de onvoorstelbare balans en beheersing van de Cayman pure verwennerij worden. Hij maakt het leuk om de apex van een rotonde op te zoeken, als dat lage zwaartepunt zo ongeveer rondjes om je nieren draait.

De M2 rijdt zoals ie eruitziet. Fors. Breedgeschouderd en weinig vergevingsgezind. Als ie een mens was, zou ie je knokkels breken als ie je de hand schudde, met een blik in zijn ogen die duidelijk maakt dat ie het expres heeft gedaan om maar te laten zien wie hier het alfamannetje is. Dat mag misschien niet je ding zijn, maar de M2 heeft zonder meer karakter en is erg indrukwekkend. Hij is alleen niet de ‘allergeweldigste aller tijden’ die je misschien hoopte dat ie zou zijn.

Uitslag: BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Winnaar: Porsche 718 Cayman GT4 (18/20)
Ja, hij is het duurst, maar dit is de definitieve sportauto. Echt spul voor ‘je laatste tank benzine’.

Tweede plaats: BMW M2 (16/20)
Typische groeibriljant die steeds beter wordt (op uiterlijk na). Geraffineer­der dan de vorige, al is de magie een beetje weg.

Derde plaats: Audi RS 3 Limousine (16/20)
Veel beter dan je verwacht van Audi Sport. Kan wat gepolijster, maar een formidabele daily driver.

Specificaties van de Porsche 718 Cayman GT4 (2023)


Motor
3.995 cc, zescilinder boxer
Vermogen
420 pk
Acceleratie
4,4 s
Koppel
420 Nm
Verbruik, CO2-uitstoot (gemiddeld)
11,1 l/100 km, 251 g/km CO2
Topsnelheid
304 km/u
Gewicht
1.395 kg
Aandrijving
achterwielen, 6v handbak
Bagageruimte
420 l

Specificaties van de BMW M2 (2023)


Motor
2.993 cc, zescilinder turbo
Vermogen
460 pk
Acceleratie
4,3 s
Koppel
550 Nm
Verbruik, CO2-uitstoot (gemiddeld)
9,6 l/100 km, 218 g/km CO2
Topsnelheid
250 km/u
Gewicht
1.700 kg
Aandrijving
achterwielen, 6v handbak
Bagageruimte
390 l


Specificaties van de Audi RS 3 Limousine (2023)


Motor
2.480 cc, vijfcilinder turbo
Vermogen
400 pk
Acceleratie
3,8 s
Koppel
500 Nm
Verbruik, CO2-uitstoot (gemiddeld)
8,9 l/100 km, 202 g/km CO2
Topsnelheid
250 km/u
Gewicht
1.575kg
Aandrijving
vier wielen, 7v automaat
Bagageruimte
321 l

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)