Koenigsegg Agera RS

Een set holle koolstofvezel wielen die ‘Aircore’ heet, scheelt een enorme 20 kilo aan onafgeveerde massa. Geen wonder dat de Agera zo’n joekel van een vleugel nodig heeft. Christian von Koenigsegg wijst er trots op dat het enige metalen deel van het hele wiel het ventiel is. En die slotbouten dan?

Ferrari 488 Pista

De eerste Ferrari-straatauto met carbon wielen (als 18k kostende optie) was… de 488 Pista. De dingen waren zo populair dat de levering van een stevig aantal Pista’s forse vertraging opliep omdat de wielen niet snel genoeg gemaakt konden worden. Ach, geen probleem zo fijn als een luxeprobleem…

Ferrari SF90 Stradale

Toen Ferrari doorkreeg dat klanten bereid waren krankzinnige bedragen neer te tellen voor carbon wielen, maakten die natuurlijk ook deel uit van een smeuïg ‘het kan sneller’-pakket voor de hybride SF90 Stradale. Totale besparing: 30 kilo. Totale kosten: ach, zo’n 50k, dus waar hebben we het over…

Ford Mustang Shelby GT500

Auto’s met koolstofvezel wielen komen niet alleen uit Zweden of Duitsland. Op de GT350R waren ze nog in een kleurtje geverfd, maar op deze versie is het naakt koolstofvezel met een laagje blanke lak. Extra handig is dat robots meehelpen in het productieproces, waardoor de prijs omlaag kan. Deze wielen horen bij het Carbon Fiber Track Pack à 20.000 euro. Koopje!

Renault Mégane Trophy-R

Tuurlijk jongens, een Renault Mégane op koolstofvezel wielen. Waarom niet? Het was al een akelig duur ding (76k…) in een gelimiteerde oplage van 500 stuks, waarvan er 30 waren uitgerust met keramische remmen en deze wielen. Hun meerprijs van zo’n 10k viel dan verhoudingsgewijs nog mee. Zeker als je kijkt naar de andere auto’s met koolstofvezel wielen.

Koenigsegg Regera

Hier is Koenigsegg aan het opscheppen. De meeste carbon wielen zijn vanwege het ingewikkelde productieproces nogal rechttoe-rechtaan. Maar daar doet de 1.500 pk sterke Regera natuurlijk niet aan. En dus moesten z’n wielen zo nodig dit gecompliceerde ‘gespleten driespaaks’-design hebben.

Porsche 911 Turbo S Exclusive Series

Dit is Porsche-speccen voor nerds, beste mensen. Eerst móést je een van de speciale, gelimiteerde 911 Exclusive Series met carbon panelen en een tikje meer power kopen. Alleen dan mócht je die auto extra aankleden met 20 procent stijvere en 8 kilo lichtere koolstofvezel wielen. Goede deal.

BMW M4 GTS

In tegenstelling tot de voorgaande zijn dit géén pure koolstofvezel wielen. De velg is van koolstofvezel, maar de spaken zijn van aluminium. Kostte alsnog 12,5k, maar volgens BMW was dit een beter compromis tussen gewicht (-7 kilo) en schadegevoeligheid als je met een spaak een stoeprand raakt.

McLaren Senna MSO Carbon Theme

Het net-niet-helemaal-carbon-thema is ook doorgedrongen tot de hypercars. Ook deze Senna van McLaren Special Operations heeft spaken van metaal. Elk wiel weegt 7,5 kilo (da’s toch mooi 10 procent minder), maar het hele koolstofvezel-pakket kost je wel (ga zitten) 340.000 euro extra.

Reacties

  • Ronald de Boer heeft op 12 april 2021 geschreven:

    Jullie doen onze nationale trots Donkervoort te kort..
    Zowel de GTO-40 als de JD-70 kunnen worden uitgerust met prachtige carbon velgen..

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear