Mocht Stellantis nog op zoek zijn naar een naam voor een nieuwe submerk, dan hebben we hier een idee. Voordat de snoek van Citroën door het leven ging als DS, heette de modellijn ID. Of had een Duits merk die naam al geclaimd? Een van die ID-modellen van weleer zie je in de galerij hierboven. Of in ieder geval wat ervan over is. De oude Citroën wordt geveild door de overheid.
De Citroën is een ID 20 F Break. Die laatste aanduiding gaf Citroën destijds aan stationwagens (en in België nog steeds). Het exemplaar hierboven is in 1970 gebouwd en in 1993 naar Nederland gehaald. Voorin ligt een 2,0-liter viercilinder en er is bijna 67.000 kilometer mee gereden. Dat is waarschijnlijk een tijdje geleden gebeurd, want de APK is in augustus 2011 verlopen.
Wat is zo’n Citroën ID 20 waard?
De overheid kan ook niet verzekeren dat de auto compleet is. Tussen de losse onderdelen zien we zittingen, de koplamp- en deurpanelen en wat ruitjes. Het is bijzonder te noemen dat het dakrek nog op de auto zit en er nog prima uit ziet. Of is de vorige eigenaar gewoon bovenaan begonnen met de restauratie?
Op maandag 17 juni is de online veiling begonnen bij Domeinen. Je kunt tot 20 juni 10:00 uur bieden op de Citroën ID 20. Ga je liever versie die zeker compleet is en waarvan je weet dat ie rijdt? Zorg dan dat je tussen de 30.000 en 40.000 euro opzij zet.
la_bombe_citroen heeft op 23 juni 2024 geschreven:
De ID kwam pas na de DS en werd geïntroduceerd in 1956 een jaar na introductie van de DS
Hilko Bolwijn heeft op 21 juni 2024 geschreven:
Lees ik dit nou goed, is deze auto gegund voor €1157,-?
Bas Leesberg heeft op 21 juni 2024 geschreven:
Hi Hilko, dat lees je goed.
Voor wie het nog meer wil lezen: https://verkoop.domeinenrz.nl/verkoop_bij_inschrijving_2024-0012?=&kfrom=27&meerfotos=K2400122402&kterug=K2400122402
Merik heeft op 19 juni 2024 geschreven:
De Citroën ID is zeker niet de voorloper van de DS, het is een vereenvoudigde DS om dat de DS aan de dure kant was. De ID werd pas na de introductie van de DS geintroduceerd. De DS in 1955, de ID in 1956. Het verschil zit ‘m vooral in het hydrolisch systeem en de versnellingsbak. De DS werd oorspronkelijk alleen met een automatische hydrolische versnellingsbak geleverd, de ID kreeg een goedkopere handbak (die overigens later ook op een DS leverbaar werd). Bij de ID ging alleen de vering hydrolisch, bij de DS werd er veel meer aan dat hydrolische systeem gekoppeld, de vering, de hoogteregeling, de rem- en stuurbekrachtiging, et cetera. De DS reed daardoor veel comfortabeler dan de goedkopere ID.
Henk heeft op 19 juni 2024 geschreven:
Het is hydraulisch i.p.v. hydrolisch.
Jerome heeft op 20 juni 2024 geschreven:
Stuurbekrachtiging was een optie op de id
Autovriend heeft op 19 juni 2024 geschreven:
Ook in de ID gaan hoogteregeling (onderdeel van de vering), remmen en stuurbekrachtiging hydrailisch met LHM olie. Alleen de versnellingsbak gaat handmatig.