
Mocht Stellantis nog op zoek zijn naar een naam voor een nieuwe submerk, dan hebben we hier een idee. Voordat de snoek van Citroën door het leven ging als DS, heette de modellijn ID. Of had een Duits merk die naam al geclaimd? Een van die ID-modellen van weleer zie je in de galerij hierboven. Of in ieder geval wat ervan over is. De oude Citroën wordt geveild door de overheid.
De Citroën is een ID 20 F Break. Die laatste aanduiding gaf Citroën destijds aan stationwagens (en in België nog steeds). Het exemplaar hierboven is in 1970 gebouwd en in 1993 naar Nederland gehaald. Voorin ligt een 2,0-liter viercilinder en er is bijna 67.000 kilometer mee gereden. Dat is waarschijnlijk een tijdje geleden gebeurd, want de APK is in augustus 2011 verlopen.
Wat is zo’n Citroën ID 20 waard?
De overheid kan ook niet verzekeren dat de auto compleet is. Tussen de losse onderdelen zien we zittingen, de koplamp- en deurpanelen en wat ruitjes. Het is bijzonder te noemen dat het dakrek nog op de auto zit en er nog prima uit ziet. Of is de vorige eigenaar gewoon bovenaan begonnen met de restauratie?
Op maandag 17 juni is de online veiling begonnen bij Domeinen. Je kunt tot 20 juni 10:00 uur bieden op de Citroën ID 20. Ga je liever versie die zeker compleet is en waarvan je weet dat ie rijdt? Zorg dan dat je tussen de 30.000 en 40.000 euro opzij zet.
7 reacties op “Koop jij deze oude Citroën ID 20 als puzzel van de overheid?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Het zustermerk van Citroën komt met een EV die 750 kilometer actieradius haalt

Deze Citroën gaat een miljoen euro kosten, krijgt wel een bijzondere V6

Zou Johan Cruyff deze nieuwe SM mooi gevonden hebben?

DS rijdt volgend seizoen met deze gouden Formule E-auto

Raceteam vindt doortrapte manier om data te jatten bij concurrenten

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

In Frankrijk zijn ze gek op deze spotgoedkope benzine, maar als jij het tankt heb je mogelijk een groot probleem

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

‘Waarom komt er soms een plens water uit de uitlaat bij een auto en is dit erg?’

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De ID kwam pas na de DS en werd geïntroduceerd in 1956 een jaar na introductie van de DS
Lees ik dit nou goed, is deze auto gegund voor €1157,-?
Hi Hilko, dat lees je goed.
Voor wie het nog meer wil lezen: https://verkoop.domeinenrz.nl/verkoop_bij_inschrijving_2024-0012?=&kfrom=27&meerfotos=K2400122402&kterug=K2400122402
De Citroën ID is zeker niet de voorloper van de DS, het is een vereenvoudigde DS om dat de DS aan de dure kant was. De ID werd pas na de introductie van de DS geintroduceerd. De DS in 1955, de ID in 1956. Het verschil zit ‘m vooral in het hydrolisch systeem en de versnellingsbak. De DS werd oorspronkelijk alleen met een automatische hydrolische versnellingsbak geleverd, de ID kreeg een goedkopere handbak (die overigens later ook op een DS leverbaar werd). Bij de ID ging alleen de vering hydrolisch, bij de DS werd er veel meer aan dat hydrolische systeem gekoppeld, de vering, de hoogteregeling, de rem- en stuurbekrachtiging, et cetera. De DS reed daardoor veel comfortabeler dan de goedkopere ID.
Het is hydraulisch i.p.v. hydrolisch.
Ook in de ID gaan hoogteregeling (onderdeel van de vering), remmen en stuurbekrachtiging hydrailisch met LHM olie. Alleen de versnellingsbak gaat handmatig.
Stuurbekrachtiging was een optie op de id