
‘Ik werd wakker om 4 uur ‘s nachts en ik dacht: die 2JZ [de motor uit de Toyota Supra] is niet genoeg. Ik heb een V12 nodig. Midden in de auto, net als bij een Lamborghini’, vertelde de Afrikaan James Redelinghuys vorig jaar aan TopGear. Dat was het punt dat zijn busjesproject totaal begon te escaleren. En nu kan zijn dwaze Toyota HiAce met V12 en Aventador-bodykit van jou zijn.
Eerst een stapje terug. James kocht de HiAce in 2017 met het idee om een grotere turbo op zijn 2,7-liter motor te knopen. Dat plan veranderde al in de 2JZ-motor uit de Toyota Supra. Uiteindelijk werd het de 5,0-liter V12 uit de Toyota Century. Was dat genoeg? Natuurlijk niet: er kwamen nog twee turbo’s bij voor het totale vermogen van 550 pk. Schakelen doet een drietraps automaat trouwens voor je.
Waarom het per se een V12 moest zijn? De bodykit komt van het Japanse bedrijf S.A.D. en de carrosseriedelen zijn bedoeld om de HiAce een Lamborghini Aventador-uitstraling te geven. Goed, je zult er geen autospottertjes mee foppen, maar je snapt waar ze heengingen met de kit. De lak die er nu op zit, kost zes keer zoveel als de originele Aventador-verf, schijnt.
Het vermogen wordt opgebouwd als dat van een diesel. Pas als de turbo’s hun werk gaan doen, spurt de Toyota ervandoor. De vering is ook nog comfortabel en hij remt goed, wat ook een geruststelling is. Dus wie weet kan deze HiAce voor meer mensen als inspiratie dienen en komt er binnenkort een minivan met V12 voorrijden als je een Uber bestelt.
Wat moet de Toyota HiAce met V12 en Aventador-bodykit kosten?
Het busje met V12 staat nu te koop op Facebook voor omgerekend 70.000 euro. Of dat een goede prijs is, moet je zelf beslissen. Er zit in ieder geval astronomisch veel werk in het busje en je zult geen tweede Toyota HiAce met V12 en Aventador-bodykit vinden. Ooit.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Een huis te duur? Met deze handige set kun je bijna elke auto ombouwen tot knusse camper

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
