Koop: Porsche 911 Carrera RS in de kleur Rubystone Red

De extreme kleur werd speciaal voor de 964 Carrera RS ontwikkeld. Waarom zou iemand – in godsnaam – deze kleur op zijn exclusieve Porsche willen?

porsche-911-carrera-rs-3-4-achterkant
porsche-911-carrera-rs-3-4-voorkant
porsche-911-carrera-rs-achterkant
porsche-911-carrera-rs-detail-motor
porsche-911-carrera-rs-interieur-dashboard
porsche-911-carrera-rs-voorkant
porsche-911-carrera-rs-3-4-achterkant
porsche-911-carrera-rs-3-4-voorkant
porsche-911-carrera-rs-achterkant
porsche-911-carrera-rs-detail-motor
porsche-911-carrera-rs-interieur-dashboard
porsche-911-carrera-rs-voorkant

Een sportieve en exclusieve auto als de Porsche 911 Carrera RS steekt zijn kop al boven het maaiveld uit. Zo’n auto in saai leasegrijs bestellen zou eigenlijk een strafbaar feit moeten zijn. Dat had Porsche al door toen ze de auto in 1991 introduceerden. In plaats van standaard lakkleuren bood het merk ook exotische kleuren aan, zoals het uitgesproken Mint Green en het knallende Rubystone Red, een metallic roze kleur die de 911 wonderwel fantastisch staat. Het kleurenpalet dat Porsche in die tijd voorschotelde, werd door de critici vrij passend bestempeld als ‘de lipstick-kleuren’.

De prestaties van de 911 Carrera RS

Minstens zo knallend als deze kleur zijn de prestaties van zo’n 964 Carrera RS. De auto heeft een 3,6-liter zescilinder boxermotor met een lichtgewicht vliegwiel, gekoppeld aan een nieuwe versnellingsbak met een kortere overbrenging. Met z’n 260 pk heeft ie maar 10 pk meer dan een reguliere Carrera. De grootste winst zit hem in het gewicht. Zo is het kofferdeksel van lichtgewicht -aluminium en heeft hij dunner glas, wat ook weer gewicht bespaart. Hij ligt 40 millimeter lager dan een normale 911 en rolt op een onderstel dat klaargestoomd werd voor het circuit. In 5,4 seconden schiet hij van 0 naar 100 km/u.

Het blitse interieur van de Porsche 911 Carrera RS

De auto in dit artikel werd in 1992 gebouwd voor een klant in Duitsland. Niet alleen bestelde de durfal zijn spierballen-Elfer in Rubystone Red, hij zorgde ook dat zijn interieur daar een beetje bij -paste. Zo kreeg hij gezellige roze gordels en liet hij de zitting van de leren kuipstoelen bekleden in verschillende tinten paars en roze. Of je het mooi vindt, mag je zelf bepalen, opvallen doet het in elk geval wel. De Duitser verkocht zijn exclusieve speeltje pas in 2015 aan een Oostenrijkse collectioneur. Die verkocht hem op zijn beurt na slechts 800 kilometer rijden weer aan een andere verzamelaar, ene meneer Sáragga. En die is nu zo lief om hem aan jou aan te bieden. Met slechts 47.200 kilometer op de teller.

Met deze 911 Carrera RS ben in een klap influencer

De vraag blijft: waarom zou je in godsnaam een vermogen neertellen voor een 911 in Rubystone Red? Dit mag dan een uiterst originele auto zijn met een zeer laag kilometrage, die kleur moet wel je ding zijn. Misschien helpt het als we zeggen dat de kleur een heuse fanschare heeft? En dat de kleur sindsdien een vast onderdeel is geworden van het Porsche-palet? Laatste argument: er loopt op deze wereld een YouTuber rond die zo verliefd is op de kleur dat hij zijn Carrera GT niet liet wrappen in Rubystone Red, maar hem compleet liet overspuiten in de kleur. Een Carrera GT. Dat kan deze kleur met mensen doen.

Specificaties Porsche 911 (964) Carrera RS (1992)

Productiejaren: 1991-1993
Motor: 3.600 cc, zescilinder boxer, 260 pk
Aandrijving: achterwielen, 5v handbak
Prestaties: 0-100 km/u in 5,4 s, top 260 km/u
Gewicht: 1.220 kg
Aantal gebouwd: 2.398 (alle motor­varianten bij elkaar)

Waar kan ik hem nu meteen kopen?

Veiling: rmsothebys.com
Waar: Monteira, Portugal
Wanneer: 20-21 september
Geschatte veilingprijs: € 200.000-250.000
Onze schatting: € 230.000
Ook leuk: BMW M3 Cabrio, Aston Martin V8 Vantage AMR

Foto’s: Tom Gidden, RM Sotheby’s

Reacties
  1. Chris zegt op 20 september 2019 om 21:34:

    Wat een “exclusieve” auto, er zijn er meer dan 1 millioen van gemaakt….

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws