Als Maybach tegenwoordig een uitstapje maakt met de G-klasse, waarom zou AMG dan niet viezelevozelen met de makkers van Mercedes Trucks? Het zou niet eens het gekste zijn dat AMG ooit heeft gedaan, want in een verzwegen verleden verleidde Mitsubishi de tuner (tot tweemaal toe) een auto onder handen te nemen. Zelfs een bedrijfsbusje, de MB100 AMG, kreeg een behandeling. En we gaan het je sterker vertellen: AMG bouwde in 1989 al een vrachtwagen, en je ziet hem hierboven.

Mercedes, AMG en DEKRA (de Duitse RDW) bouwden één Eurotruck-1. Naast een futuristisch ontwerp zonder uitstekende delen (veilig voor voetgangers en fietsers), zat de AMG-vrachtwagen vol innovaties zoals een partikelfilter, navigatiesysteem, twee airbags, parkeersensoren, bandenspanningssensor en iets wat pas sinds een paar jaar in auto’s terug te vinden is: camera’s als buitenspiegels, inclusief beeldbuisjes in de cabine.

De vrachtwagen van de toekomst was gebaseerd op de Mercedes-Benz SK 1748. De diesel produceert zo’n 480 pk. Door de jaren heen veranderden de vrachtwagen en zijn interieur meermalen van kleur. Het Duitse bedrijf Rainbow Promotion kocht de vrachtwagen uiteindelijk. De Mercedes-AMG vrachtwagen werd ingezet voor promotiedoeleinden, en hij zat bijvoorbeeld ook in de Duits-Frans-Australisch-Amerikaanse science-fictionfilm van Wim Wenders, Bis ans Ende der Welt in 1991.

Nu mag de witte trekker naar een nieuwe eigenaar om daar van zijn pensioen te genieten. De AMG-vrachtwagen met zijn 14,6-liter zescilinder moet 39.800 euro opbrengen. Er zitten kentekenpapieren bij, dus je kunt er in principe gewoon mee rijden.

Interview over de AMG-vrachtwagen

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear