Wist je dat het voorwiel van de eerste generatie Vespa’s eigenlijk van het landingsgestel kwam van een vliegtuig? En dat de motor een aangepaste startmotor was, ook van een vliegtuig? Die spulletjes hadden ze nog liggen omdat ze in de jaren veertig oorlogsvliegtuigen bouwden. Die werkzaamheden moesten ze staken van de geallieerden omdat ze in de Tweede Wereldoorlog de verkeerde partij hadden gekozen, dus gingen ze maar scooters bouwen.

De Piaggio Vespa was precies wat Italië nodig had om de economie weer op gang te krijgen en was een doorslaand succes. De tweewieler werd bijna overal voor ingezet. En wat de Vespa niet kon, daar was de Piaggio Ape nog voor. Deze Vespa TAP is misschien wel de bijzonderste uitmonstering van het brommertje. De ‘Truppe Aero Paracadutate’ draagt de koosnaam ‘Bazooka Vespa’ en werd van 1956 tot 1959 gebouwd. En ja, dat is inderdaad een kanon.

De Truppe Aero Paracadutate weegt exclusief twee brandstoftanks, een karretje en zes stuks ammunitie slechts 115 kilo, perfect om uit een vliegtuig te parachuteren. De brommer was wendbaar en kon 200 kilometer ver rijden. Een 150-cc motortje zorgde voor de aandrijving. Het 75-mm antitankkanon komt uit Amerika en de parachute-brommer werd ingezet door het Franse leger. In totaal werden er zo’n 600 stuks geproduceerd in de jaren vijftig en dat maakt dit een zeldzaam collectors-item.

Deze Vespa met kanon staat te koop bij Ruote Da Sogno in Italië. We gokken dat de ammunitie niet meer werkt – wat misschien wel beter is aangezien scooters zonder kanonnen al voor genoeg overlast kunnen zorgen. De prijs voor deze Vespa is 40.000 euro. Is ‘Mimetic Green’ niet helemaal jouw tint, dan kun je op zoek gaan naar een exemplaar in de kleur ‘Mimetic Sand’.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)