Een stuk advies dat ons altijd is bijgebleven: ga alleen racen met een auto die je financieel gezien de afgrond in kunt duwen. Wat hiermee bedoeld wordt, is dat er altijd een kans is op schade op het circuit – zelfs als het niet jouw schuld is. Maar niet alleen de reparatiekosten van je auto kunnen snel oplopen, ook de schade aan het circuit moet gerepareerd worden.
TopGear verzamelde een aantal facturen van pechvogels die in 2022 crashten op de Nürburgring om zo een actueel overzicht te maken van de kosten. Je vindt het overzicht onder aan deze pagina. Bij het afhandelen van een crash komt een hoop kijken. Als je er met een flinke snelheid af vliegt, is een factuur van 4.000 euro niet ongebruikelijk.
De kosten van crashen op de Nürburgring zijn niet vast
Een woordvoerder van de Nürburgring laat aan TopGear weten dat ‘er geen officiële Nürburgring-prijslijst voor ongevallen is’. Hij vult aan: ‘Het is allemaal individueel, afhankelijk van de hoeveelheid schade en de benodigde dienstverleners.’
De kosten voor grondstoffen zijn de afgelopen tijd flink gestegen. Het kan zomaar zijn dat de prijs voor een meter vangrail binnenkort verhoogd wordt, bijvoorbeeld. Voor nu zagen we op de facturen van 2022 dezelfde prijzen verschijnen, maar zie dit overzicht dus als een richtlijn.
De bandenstapel raken is gratis
Mocht het fout gaan, mik dan het liefst op de bandenstapel. Als je de stapel niet volledig verwoest, worden de banden niet vervangen. Wel zijn er eventueel kosten voor het afzetten en afslepen. Overigens: de meeste bochten hebben geen bandenstapels.
Raak je de vangrail, dan zit dat anders. De organisatie van de Nürburgring stuurt je dan niet alleen een rekening voor het afzetten van de baan en het afslepen van je auto, maar ook voor het vervangen van de vangrails. Deze kosten lopen al snel op. Een klein kusje tegen de vangrail maakt je al snel 1.000 euro armer. Iets om in je achterhoofd te houden als je een dagje gaat sturen.
Aansprakelijk stellen van andere Nürburgring-gebruikers
Over het algemeen geldt op circuits dat je er volledig op eigen risico rijdt. De Nürburgring is officieel een tolweg, maar wel eentje die bij de meeste verzekeraars wordt uitgesloten. Wel is het zo dat als er twee auto’s betrokken zijn, de Duitse politie vaak ter plaatse komt. Dan heb je kans dat er één schuldige wordt aangewezen die de volledige schade moet betalen.
Ook kan het zijn dat jij crasht omdat een andere auto vloeistoffen heeft gelekt. Hier heb je kans dat je de schade kunt verhalen op de bestuurder van de lekkende auto. Andersom kan het ook: als jij koelvloeistof of olie lekt waardoor een andere auto crasht, kun jij die rekening krijgen. Zorg dus in ieder geval dat je auto technisch in orde is voordat je een dagje Touristenfahrten gaat doen.
De kosten die er niet op staan
Er zijn nog wat kosten die we niet voor 2022 hebben kunnen achterhalen, maar wel tegenkwamen op oudere facturen. Mocht je een verse factuur van dit jaar hebben met aanvullende kosten, laat het ons dan even weten. Voor deze kosten hebben we een indicatief bedrag opgegeven; het meest recente dat we konden vinden.
Kosten crashen op de Nürburgring in 2022
Kostenpost | Prijs in euro’s |
Opzetten wegwerkzaamheden | 225 |
Verwijderen beschadigde vangrail (per meter) | 25,86 |
Nieuwe vangrail + plaatsing (per meter) | 64,72 |
Safetycar (per halfuur) | 63,40 |
Kosten afslepen auto | 285 |
Uurlonen personeel (per halfuur) | 55 |
Bron: TopGear.nl
Indicatieve (oude) prijzen
Kostenpost | Prijs in euro’s |
Absorptiekorrels vloeistoffen (per kilo) | +- 20 |
Brandblusser (6 kilo) | +- 150 |
Verwijderen beschadigde palen vangrail (per stuk) | +- 30 |
Plaatsen nieuwe palen vangrail (per stuk) | +- 40 |
Volledige baan afsluiten (per uur) | +- 1.400 |
Bron: TopGear.nl
Riesjke heeft op 13 augustus 2022 geschreven:
Vangrail is per sectie, soms wel 3 secties per meter dus 3 hoog