Wie betaalt de enorme crash op de Nürburgring?

Hebben de betrokkenen pech? Of krijgen ze toch geld van de verzekeraar?

Enorme Ravage op Nürburgring met 10 auto's
Enorme Ravage op Nürburgring met 10 auto's

Je tijdlijn staat ongetwijfeld vol met beelden van de enorme crash op de Nürburgring. Het oneerlijke van dit hele verhaal is: geen van de betrokkenen heeft schuld. Koelvloeistof uit een McLaren 650S is de grote boosdoener. Op Circuit Zandvoort teken je een overeenkomst waarbij je niemand anders kan aanspreken als er iets gebeurt. Op de Nürburgring liggen de regels een stuk ingewikkelder. We vroegen het Misha Charoudin van Nürburgringwapen-verhuur Apex Nürburg.

De Ring-bewoner legt uit: ‘Het antwoord is relatief simpel, maar er zijn bepaalde kanttekeningen. Al is de Nürburgring sinds 2014 geprivatiseerd, toch valt het Touristenfahrten (TF) nog steeds onder het begrip ‘openbare tolweg’ . En ook daarom wordt er bij ieder zwaar ongeval de politie betrokken om een rapport op te stellen. Zelfs als we spreken van relatief kleine ongevallen (waarbij je enkel de vangrail raakt) kan het voorkomen dat je naast de welbekende vangrail-kosten ook nog een bon van meneer de agent voor het ‘Duitse Artikel 5′ krijgt voor roekeloos rijgedrag. Lang verhaal kort: tijdens TF gelden nog altijd dezelfde regels en wetten als op de openbare weg.’

Dus, wie is er schuldig?

Misha gaat verder: ‘Dit betekent dan ook dat de eindschuldige wordt aangewezen. In dit geval duidelijk de bestuurder van McLaren 650S die koelvloeistof had gelekt.’ De gedupeerden krijgen volgens Misha dus sowieso vergoeding voor hun auto’s en de rekening van de schade aan de Nürburgring gaat ook naar de McLaren-rijder.

Maar het verhaal wordt lastiger: ‘Volgens de Europese verkeerswet moet de verzekeraar ten alle tijde alle schade aan derde partijen vergoeden. Officieel gezien dus ook als we over trackdays spreken. Uiteraard hebben de verzekeraars daar wat op gevonden en staan er uitsluitingen in het contract in kleine lettertjes’, zegt de Ring-bewoner. In je polis staat iets als: ‘Nürburgring Nordschleife Touristenfahrten is uitgesloten’. Of zelfs: ‘eenrichtingstolwegen in Duitsland’. En daar is er maar één van. Je mag raden welke dat is.

Lees ook: Wat kost crashen op de Nürburgring?

‘Daardoor ben je dus onverzekerd en mag je als bestuurder zelf opdraaien voor de kosten. Ik weet niet hoe het verzekeringscontract van de Luxemburgse McLaren 650S in elkaar zit, maar als er geen soortgelijke uitsluitingen zijn zoals erboven geschreven, dan moet het door de verzekeraar worden vergoed. Natuurlijk bestaat er een grote kans dat er een rechtszaak komt, maar als de verzekeraar zichzelf niet hiervoor heeft ingedekt, dan kan de McLaren eigenaar voorlopig gerust ademhalen. Al is het vrijwel zeker dat hij daarna door zijn verzekering wordt geweigerd.’

Maar er is nog een optie?

‘Er ook nog een mogelijkheid dat de McLaren-eigenaar de schade op McLaren zelf probeert te verhalen wegens een technisch mankement, mits er nog garantie op zat en Nordschleife-gebruik inclusief is. Maar dat is vergezocht. Wij zijn bij Apex in bezit van drie McLarens waaronder 570S, 675LT en 675LT Spider. We hebben zwart op wit garantie op de auto’s, ook voor circuitgebruik mits de auto’s regelmatig hun checks krijgen. De 675LT Coupe heeft ongeveer 10.000 Nordschleife-kilometers.’

Gebeurt dit vaker?

‘Er is een reden dat alle verzekeraars uit het VK de Nürburgring Nordschleife hebben uitgesloten. Een aantal jaren geleden heeft een BMW E39 M5 een oliepan in een bocht verloren. Dat zorgde voor een soortgelijk geval als gisteren. Enkel waren de betrokken auto’s geen Audi’s en BMW’s, maar een Carrera GT, Ferrari F430 en nog een aantal dure dingen. Na ongeveer een anderhalf jaar lang lopende rechstzaak heeft de BMW-eigenaar toch gewonnen, maar door de miljoenenschade hebben alle verzekeraars uit het VK unaniem de Nordschleife uitgesloten.’

Update: nog een fotootje van de McLaren 650S in kwestie. Dank aan Sebas Govers voor het insturen!

lava orange mclaren 650s nurburgring crash

Reacties
  1. […] Wie betaalt de enorme crash op de Nürburgring? – http://www.topgear.nl/… […]

  2. Ray zegt op 15 augustus 2017 om 19:49:

    Mijn wagen is Nürburgring geeignet maar peins er niet over op welk circuit dan ook onverzekerd rond te rijden, eigenlijk wil ik daar überhaupt niet met eigen wagen ‘heen en kapot weer teryg’ wel of niet verzekerd.

    Blijft gaaf daar jezelf qua prestaties tegen te komen, of valt misschien wel mee?. Weet niet OF maar kun je daar een wagen huren waarbij je aansprakelijkheid bij calamiteiten 0% is dan wel maar never nooit NIE 🙂 met mijn blauwke

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws