Zelfs als je elke euro die je van oma kreeg voor je schoolrapport opspaarde in een grote pot, is het wijs om twee keer na te denken voordat je een Bugatti of Pagani koopt. Want met alleen de aanschafprijs ben je er nog lang niet. Autoverzamelaar Manny Khoshbin opent een boekje over de kosten van zijn supercarcollectie. De grootste kostenpost van een autocollectie – na de aanschaf – is het onderhoud. Het kost volgens Khoshbin tussen de 1.000 tot 25.000 dollar per auto per jaar. Het laatste bedrag is bijvoorbeeld voor een Bugatti Veyron, zonder vriendjeskorting.
Een Mercedes SLR McLaren kost zo’n 7.000 dollar per jaar. In de kluis van Manny hangen vijf van deze setjes sleutels, dus dat kost hem alleen al 35.000 dollar per jaar. Voor de Porsche Carrera GT kost een oliebeurtje 1.500 dollar, net als voor de McLaren 650S, P1 en Senna. Een Chiron vraagt zo’n 22.000 dollar per oliebeurt en aangezien hij er drie heeft staan, is hij daar 66.000 dollar per jaar aan kwijt. Na de Bugatti is de Pagani Huayra het duurst om te onderhouden, met een onderhoudsprijs van 8.000 dollar per jaar. De Tesla Model X vraagt niet om al te veel onderhoud, dus dat scheelt weer.
Zonder ook maar één meter te rijden kost een supercarcollectie van zo’n veertien auto’s hem al 115.000 dollar per jaar. Reken daar een paar setjes banden bij, plus wat poetsbeurten, en de prijs gaat naar 161.000 dollar. Het verzekeren van de hele roedel auto’s kost nog een keer 100.000 dollar en dan moet je nog een mooie loods huren, voor zo’n 15.000 dollar per maand. De kosten van een supercarcollectie, zonder motorpech, bedragen dus minimaal 276.000 dollar (zo’n 255.000 euro) per jaar – in Amerika.
Yespur heeft op 25 februari 2020 geschreven:
Hi heeft 2 Veyron’s + 1 Chiron, niet 3 Chiron’s..
TG heeft op 25 februari 2020 geschreven:
Als je de garantie/waarde wil behouden ben je verplicht om aan de fabrieks aangegeven onderhoud te voldoen en niet te vergelijken met je VW Golf welke buiten staat in de regen.
Er was eens de onderhoudskosten van DE McLaren F1 bekend gemaakt.
De brandstofcel moet om de 5 jaar vervangen worden $110.000 en de koppelingsplaat om de 2000/3000 miles of om de 3 jaar ook de banden vervangen $50.000 maar het moet wel gebalanceerd worden en aangepast aan het onderstel + testen op een circuit $20.000 ook de brandblusser heeft een houdsbaarheid datum en dient op tijd vervangen te worden $800.
Niet onbelangrijk deze auto is meer waard geworden dan de aanschafprijs $1.200.000 en heeft op een veiling van RM Sotheby’s $15.600.000 opgeleverd.
Speciaal voor Cerdt bron: YT Vinwiki Maintenance McLaren F1 of check deze link.
https://www.autoblog.nl/nieuws/zo-prijzig-is-het-onderhoud-van-een-mclaren-f1-104882
Alphons heeft op 25 februari 2020 geschreven:
Als er echt nooit mee gereden wordt kan je de boel conserveren en hoeft jaarlijks onderhoud niet plaats te vinden. Verzekeren blijft uiteraard raadzaam. Verder nog kosten voor afschrijving.
De juiste investeringen leveren daarentegen beste winsten op.
Beetje kort door de bocht dit artikel.
Penussie heeft op 24 februari 2020 geschreven:
Kutverhaal…als je geen meter rijdt heb je geen onderhoud…
TB92 heeft op 25 februari 2020 geschreven:
Interessante theorie.
Zet je auto eens 2 jaar stil. Start ‘m en ga er mee naar zuid frankrijk. Denk je dat je klachtenloos weer thuis komt?
Bram heeft op 26 februari 2020 geschreven:
Mijn BMW heeft 30 jaar stilgestaan. In een keer gestart en naar Zuid Duitsland gereden.